Karine Bakken

Førsteamanuensis på kvalifiseringsvilkår
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for pedagogikk
Campus Drammen (4226)
Randi Karine Bakken er førsteamenuensis på kvalifiseringsvilkår i spesialpedagogikk. Hun er i sluttfasen på en doktorgrad om lese- og skriveintervensjoner for elever med utviklingshemming. Metodologisk er fokuset på litteratursamstillinger (systematic review), meta-analyse, eksprimentelle gruppestudier (randomiserte kontrollerte studier), single-case studier og spørreundersøkelse. Faglig er fokuset på språk- og kommunikasjonsvansker, lese- og skrivevansker, lese- og skriveteknologi, nevroutviklingsforstyrrelser, utviklingshemming, spesialpedagogisk veiledning, universell utforming for læring.

Ansvarsområder

Master i pedagogikk med fordypning i spesialpedagogikk:

  • Emneansvarlig for masteremne Språk, lese, skrive- og matematikkvansker (MP-SLM 4700)
  • Veileder for masterstudenter i pedagogikk med fordypning i spesialpedagogikk
  • Sensor

Grunnskolelærerutdanning masterprogram:

  • Foreleser og sensor i spesialpedagogikk

Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis

  • Faglige ressurser

Kompetanse

Kompetanseområdene spenner vidt innenfor det spesialpedagogiske fagfeltet:

  • Spesialpedagogisk veiledning individuelt og av laget rundt barnet i grunnskoler, barnehager, kollegiaveiledning og veiledning av foresatte
  • Kurs og undervisning i varierte spesialpedagogiske fagområder
  • Prosjektledelse, ledet tre prosjekter:
  1. Kompetanseutviklingsprosjektet innenfor autismespekterforstyrrelser i daværende Buskerud fylke
  2. Når personer med utviklingshemming møter alvorlig sykdom og død i regi av Kreftforeningen
  3. Lierprosjektet i regi av Autismeprogrammet.
  • Tillitsverv i Utdanningsforbundet, Lærerforbundet og Spesiallærerlaget med lederverv både på fylkesnivå, kommunalt nivå og fylkesnivå. Ledet blant annet Spesialpedagogisk utvalg på fylkesnivå, og flere ad-hoc utvalg. 
  • Metodisk utviklingsarbeid, utviklet blant annet:​
  1. Systematisk Innlæring av Lyder Bokstaver Ord (SILBO), et lese- og skriveprogram utviklet for elever med store sammensatte lærevansker og/ eller utviklingshemming.
  2. Året rundt, for å lære ukedager, måneder og årets syklus.
  3. Tall-linje 1-100, med tallbrikker som kan manipuleres med på ulike måter.
  • Ansvarlig for kurs og seminarer med varierte spesialpedagogiske fagområder.
  • Sertifisering i kartleggingsinstrumenter og kartlegging av og av språk, lese- og skrivevansker.
  • Har drevet og driver enkleltpersonsforetak: SpesialPedagogisk Innovasjon Forskning Undervisning (SPIFU) og Spesialpedagogisk verksted.

Publikasjoner

Bakken, R. K., Næss, K.-A. B., Garrels, V., & Hagen, Å. M. (2022). Single-Case Writing Interventions for Students with   Disorders of Intellectual Development: A Systematic Review and Meta-Analysis. Education Science, 12(687).   https://doi.org/10.3390/educsci12100687 

Bakken, R. K., Næss, K.-A. B. (2022). Skrivetiltak for elever med utviklingshemming – en systematisk litteratursamstilling. I  K.-A. B.Næss og H. Hofslundsengen  (Red.), Skriveutvikling og skrivevansker (pp.250-267). Oslo, Cappelen Damm akademisk

Bakken, R. K., Næss, K.-A. B., Lemons, C. J., & Hjetland, H. N. (2021). A systematic review and meta-analysis of reading and writing interventions for students with disorders of intellectual development. Education Science, 11( 638).                        https://doi.org/https://doi.org/10.3390/educsci11100638

Bakken, R. K., Lemons, C. J., & Næss, K.-A. B. (2019). The Effectiveness of Reading and Writing Interventions for Students with Intellectual Disabilities. A systematic review and meta-analysis (poster). http://dslplusproject.blogspot.com/ 

Bakken, R. K. (2006). Å dele en sorg : når pårørende med utviklingshemming møter alvorlig sykdom og død. Kreftforeningen Buskerud. https://naku.no/sites/default/files/Dele%20en%20sorg.pdf 

Eknes, J., & Bakken, R. K. (1993). Språktrening på «ja», «nei» og «jeg vet ikke». Spesialpedagogikk, 8, 28-32. 

 

Publikasjoner i Cristin