Kristin Gregers Eriksen

Stipendiat

Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for kultur, religion og samfunnsfag
Campus Drammen (5403)
Universitetslektor i samfunnsfagdidaktikk. Lidenskapelig opptatt av god undervisning. Faglig interessert og engasjert i samfunnsfagundervisning, rasisme/antirasisme, interseksjonalitet, urfolksperspektiv, global sosial rettferdighet og dekolonial teori, pedagogikk og forskning.

Ansvarsområder

  • Dembra - demokratisk kompetanse mot antisemittisme og rasisme
  • Kompetanse for kvalitet, Samfunnsfag. Etterutdanning i samfunnsfag for lærere (5-10)
  • Undervisning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk i grunnskolelærerutdanning, GLU 1-7
  • Interkulturell kompetanse, fordypning i barnehagelærerutdanning
  • Veiledning av masterstudenter i samfunnsfag på lærerutdanningene

Kompetanse

Interesseområder

  • Samfunnsfagdidaktikk og samfunnsfaget i skolen
  • Rasisme, interseksjonalitet og antirasistisk undervisning
  • Urfolksmetodologi og urfolksperspektiv
  • Samisk historie og kultur
  • Post- og dekoloniale perspektiv i utdanning, pedagogikk og forskning
  • Global sosial rettferdighet
  • Kjønns- og seksualitetsmangfold

CV

Erfaring

  • Universitetslektor i samfunnsfag, HiT/HBV/HSN/USN 2011- : Undervisning på barnehage- og grunnskolelærerutdanninger; Undervisning på internasjonal lærerutdanning (ITEPS); Nettundervisning; Videreutdanning for barnehage- og grunnskolelærere; Veiledning i prosjektet "Kompetanse for mangfold" (UDIR, 2016); Veiledning av studenter i praksis; Utvikling av lærerutdanningsprogram, fag og emner (BLU, GLU); Ansvarlig for Dembra (demokratisk beredskap mot antisemittisme og rasisme) ved USN
  • Stipendiat i samfunnsfagdidaktikk, USN, 2017-2020
  • Medarbeider Nysgjerrigper, Norges Forskningsråd 2011
  • Vikarlærer i skolens trinn 1-13, diverse skoler, 2006 - 2011
  • Journalist i Kaleidoskopet forlag 2003 - 2006

Utdanning

  • NAFOL, nasjonal forskerskole for lærerutdanning, 2018-2021
  • Ph.D. kurs "Vitenskapsteori og etikk med innretning mot profesjonsutdanninger", NTNU, 2019
  • Ph.D. kurs "Theorizing and Applying Critical Indigenous Philosophies", UiT, 2017
  • Ph.D. kurs "International education", Hioa, 2017
  • Ph.D. kurs "Pedagogiske ressurser og læreprosesser", HSN, 2016
  • Ph.D. kurs "Democratic citizenship", UiB, 2016
  • Ph.D. kurs "Sustainability and the Good Life", SUM/UiO, 2012
  • Høyskolepedagogikk, HiT, 2011-2012
  • Master of Culture, Environment and Sustainability, SUM/UiO, 2010
  • Studier i Pondicherry, India. Samfunn, religion og pluralitet, 2007
  • Bachelor i kultur- og samfunnsfag (Historie, idehistorie, kulturfag), UiO, 2007
  • Studier i Leon, Nicaragua. Sosialantropologi og spansk, 2005

Publikasjoner