Mona-Lisa Angell

Stipendiat
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for pedagogikk
Campus Vestfold (A1-2)
Hvordan deler foreldre omsorgsansvaret for sine barn med barnehagelærere i og gjennom foreldresamtaler? Det søker Mona-Lisa Angell mer kunnskap om i sitt doktorgradsprosjekt hvor hun studerer Zoom-opptak av foreldresamtaler. Gjennom diffraktive analyser kombinerer hun ulike visuelle kunstbasert forskningsmetoder med det formål å undersøke kompleksiteter, sammenvevinger og relasjonaliteter som gjør seg gjeldende når foreldre deler omsorgsansvar for sine barn med barnehagens personale. Ønsker du mer informasjon, ta kontakt via e-post: mona-lisa.angell@usn.no

Ansvarsområder

Mona-Lisa Angell arbeider med doktorgradsprosjektet "Foreldresamtaler i kulturelt mangfoldige barnehager i Norge". Foreldresamtalen er en viktig del av samarbeidet mellom foreldre og barnehagen, men en lite undersøkt praksis i norsk sammenheng. Målet er at studien skal generere ny kunnskap som kan brukes som utgangspunkt for refleksjon blant barnehagelærere med ansvar for foreldresamtaler og barnehagelærerstudenter som er under opplæring. 

Kompetanse

Mona-Lisa Angell er utdannet barnehagelærer med master i flerkulturell og internasjonal utdanning. Hun har undervist i barnehagelærerutdanningen siden 2007, med unntak av perioden 2010-2017 da hun var ansvarlig redaktør i tidsskriftet Barnehagefolk og magasinet Verktøykassa.

Mona-Lisa har hatt en rekke barnehagerelaterte verv og blant annet vært leder for Foreldreutvalget for kommunale og private barnehager i Oslo. 

Mona-Lisa er medredaktør i tidsskriftet Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM).

 

CV

Publikasjoner

Angell, M.-L. (2022). Drawing attention to the wonders of parental care: A methodological inquiry. Qualitative Inquiry. Online first. https://doi.org/10.1177/10778004221142807

Angell, M.-L. (2019). Foreldreansvarets vilkår i Agderprosjektets førskoleopplegg. Pettersvold, M. & Østrem, S. (Red.). Problembarna. Manualer og metoder i barnehage, skole og barnevern. Cappelen Damm Akademisk. s. 208-234.

Angell, M.-L. (2014). Dancing the Tightropes: Rhizoanalysis revisited. Reconceptualizing Educational Research Methodology. Special issue, s. 76-87.

Angell, M.-L. (2011). Anerkjennelser av kultur i barnehager. I: A.M. Otterstad og J. Rhedding-Jones (red.) Barnehagepedagogiske diskurser. Oslo: Universitetsforlaget. s. 200- 214.

Hogsnes, H. D., Angell, M.-L. & Nordtømme, S. I. (2010). Barnehagens læringsliv: kritiske perspektiver.Bergen: Fagbokforlaget. 

Angell-Jacobsen, M.L. & Becher, A.A. (2007). Paradokser i strategier for sosial utjevning: Økt kartleggingspress lest i lys av postkolonialisme og privilegier’. Norsk tidsskrift for migrasjonsforskning. 2: s. 49-62.

Publikasjoner i Cristin