Hadde spennende jobber, men ville bli lærere

Brede og Trine velger å bli lærere etter mange år i yrkeslivet. Foto
FØLGER DRØMMEN: Brede Jacobsen og Trine Handberg har valgt å følge lærerdrømmen etter mange år i andre yrker. (Foto: Jan-Henrik Kulberg)

Trine var tekstildesigner i London og Brede drev sitt eget firma i Sandefjord, men begge hadde en gammel drøm om å bli lærer. – Å kunne gjøre en forskjell for barn er den viktigste drivkraften vår.

De er omgitt av sjuendeklassinger inne på kjemi-laben på campus Notodden. Eksperimentet handler om å feste en hyssing til en isbit i en bolle med vann, ved hjelp av salt.

Først skal det prøves og feiles, så skal forsøket dokumenteres på elevenes iPader. Trine Handberg fra Trondheim og Brede Jacobsen fra Sandefjord forklarer hvordan det skal gjøres, og er borte og gir veiledning underveis, sammen med andre lærerstudenter.

Både Trine og Brede har tatt et stort sprang fra tidligere karrierer.

Bedriftsøkonomen Brede:

– Jeg ble bedriftsøkonom på åttitallet, har drevet eget firma og vært arbeidsgiver i mange år. Når jeg nå skal bli lærer, vil jeg bli en god lærer. Jeg har alltid hatt en lærer i magen, men livet har dratt meg andre veier. Jeg vurderte det faktisk etter videregående, men var litt redd rett og slett. Det er en kjempeviktig jobb, og det er med ærefrykt jeg går inn i læreryrket. Noe skjedde nok da jeg ble far for åtte år siden.

Brede sier det kanskje høres pompøst ut, men han har lyst til å gjøre en forskjell for barn.

– Derfor startet jeg på lærerutdanning for fem år siden. Jeg tar den nettbasert. Det er eneste muligheten for meg med familie og barn, og det er et veldig godt tilbud for småbarnsforeldre som er i jobb.  Siden sommeren har jeg hatt et vikariat på en skole i Sandefjord, og har lært veldig mye av det.

Elever gjør eksperiment. Foto

Tekstildesigneren Trine:

– Jeg har jobbet som tekstildesigner i London i en del år. Etterhvert oppdaget jeg at yrket hadde sine begrensninger, særlig innenfor den kommersielle industrien hvor jeg jobbet. Jeg ville utfordre meg litt og prøve på noe annet. Du kan godt si at jeg stagnerte i jobben.

Kontakten med barna betyr mye for Trine. Å se at hun kan nå frem til dem og lære dem noe nytt. Spesielt elever som har utfordringer.

– Det å kunne skape en forandring for dem, slik at de klarer å konsentrere seg og lære. Det inspirerer meg veldig. Men det kan være utfordrende. I England jobbet jeg også med elever som hadde forskjellige diagnoser, og kjente på dette med kulturelle barrierer. Det er få A4-elever, og det er viktig å være klar over. Hver elev er forskjellig.

LES OGSÅ: Om 20 år risikerer Norge å mangle 5800 «perfekte lærere»

Studentene har laget opplegget

Denne dagen er 26 lærerstudenter fra hele landet i gang med å undervise 38 elever fra sjuende klasse.

Elevene kommer fra Sætre barneskole, som ligger rett ved campus. Studentene kommer fra Kabelvåg i nord til Lindesnes i sør.

De tar faget "IKT i læring» via nettet, men av og til møtes de til samling på campus. Poenget med akkurat denne samlingen, er å se hvordan de håndterer bruk av digitale hjelpemidler i undervisningen. Studentene har selv laget opplegg for dagen, og de er fordelt i mange grupper rundt på campus.

Elevene til Trine og Brede skal lage en «Digital labrapport av kjemiske forsøk, som en tidlig introduksjon til akademisk skriving.» Elevene skal ta i bruk en mal i appen Book Creator for å lage en forskningsrapport hvor de dokumenterer forsøkene på kjemi-laben.

Elevene dokumenterer forsøket på iPad. Foto


Både Brede og Trine er foreldre selv og positive til bruk av ny teknologi i klasserommet, men sier det må være et klart formål med bruken.

Trine:

– IKT kan bli brukt i absolutt alle fag, også kunst og håndverk som er mitt hovedfag sammen med engelsk. Som lærer må du være bevisst når elevene kan ha utbytte av å jobbe digitalt, og når de kan jobbe med hendene. I studentgruppen har vi blant annet snakket om det å ta notater. Mange mener vi lærer bedre gjennom å notere for hånd, og jeg også lest rapporter som hevder det. Vi må derfor være bevisst hvordan vi bruker teknologien.

I pausen får Trine og studentene et spørsmål om elevene kan få se på YouTube.

– Kanskje er det greit i den lange pausen, men de trenger også tid til å reflektere over det de har lært, og de trenger å få litt frisk luft. Dette er spørsmål som læreren må ha tenkt gjennom.

Brede:

– Jeg har veldig tro på å kunne bruke teknologi i undervisningen, og har alltid vært interessert i det selv, men du må være selektiv. Teknologien må gi en tilleggsverdi. Det viktigste må være læringsutbyttet for elevene. Noen temaer og fag fungerer godt på gamlemåten. Samtidig er jeg opptatt av variasjon, og mener det å dra inn forskjellige apper og programmer kan gi en god variasjon.

LES OGSÅ: Praksisen har gjort meg til en bedre lærer

Hans-Olav Oldrup Johnsen er fagansvarlig for IKT i læring. Foto
Store digitale variasjoner i skolene

Hans-Olav Oldrup Johnsen er fagansvarlig for «IKT i læring» på campus Notodden. Han startet også nettundervisningen der tilbake i 2009.

Johnsen sier det er store variasjoner i bruken av digitale verktøy i skolene rundt i Norge. Noen av lærerstudentene jobber i kommuner hvor det ikke er i bruk i det hele tatt, mens andre er svært langt fremme.

– Notodden kommune har nå tatt i bruk iPad for alle elevene i grunnskolen. Vi ønsker å styrke deres kompetanse i bruk av nettbrett i undervisning og læring. Denne dagen er en del av det arbeidet.

Johnsen sier det samtidig er veldig nyttig å observere studentene sammen med barna.

– Siden studiet er nett- og samlingsbasert er dette vår eneste mulighet til det, og jeg mener det er viktig. Den entydige tilbakemeldingen fra tidligere studenter er at en slik fagdidaktisk dag er mye jobb, men veldig morsom. 

Realistiske øvelser med elever

Johnsen synes studentene har fått til spennende prosjekter. De har fått veiledning og hjelp til kvalitetssikring, og det har vært prøverkjøringer av alle undervisningsoppleggene.

– Det har vært kritikk mot slike samlinger, at de fort blir kjedelige med mye teori. Det er også noe av grunnen til at vi velger å gjøre det på denne måten, med realistiske øvelser sammen med elever i klasserom og laber. Jeg opplever at vi har et godt rykte på oss her på USN og campus Notodden. Vi har jobbet lenge med nettundervisning, og det er et bra studiemiljø her. Denne dagen er med på å styrke samarbeidet med praksisfeltet og skolene i nærmiljøet.

Nysgjerrig på lærerutdanning? Les om lærerstudentenes erfaringer på USN Hub

Fakta:

Faget" IKT i læring" på Notodden er et nettbasert studium med 26 studenter fra hele landet.

Det er på 30 stp. og går over høst og vårsemesteret.

Faget har fokus på pedagogisk bruk av IKT.

En del av eksamen er å ha en profesjonsdag sammen med 38 elever fra Sætre barneskole på Notodden.

Studentene har ansvar for å lage et godt faglig opplegg med bruk av digitale verktøy og metoder. I år er det spesielt knyttet opp mot å skrive, lese og uttrykke seg muntlig.

Studentene er delt inn i seks  grupper og lager hver sitt undervisningsopplegg.

Oppleggene i år var:

  • Norske folkeeventyr i ny drakt. Digital bildefortelling i iMovie. 
     
  • Bildefilm om norske folkeeventyr; "Rødhette og ulven" dramatisert og satt sammen til en digital fortelling. 
     
  • Den Store Reisen, elevene reiser gjennom kjente europeiske byer via Greenscreen og besøker kjente steder i byene. Videoredigering med iMovie. Filmvisning til slutt.
     
  • Nyhetssending. Elevene lager nyhetssending ala "God Morgen Norge". De er fotografer, reporter og journalister.
     
  • “Reven som gjeter”. Adaptasjon, aktualisering, dramatisering, filming og redigering av eventyret. Bruk av greenscreen. 
     
  • Digital labrapport av kjemiske forsøk – en tidlig introduksjon til akademisk skriving. Elevene skal ta i bruk en mal i appen Book Creator for å lage en forskningsrapport hvor de dokumenterer forsøkene.