Kartlegger behov hos søkere uten nivåkrav

portrett carl magnus nystad USN
JOBBER MED TILTAK: Visedekan for grunnskoleutdanningene, Carl-Magnus Nystad. Foto: Hege Lundby Mathisen

Ved å hente inn svar via en enkel digital innsjekk, skal USN hjelpe lærerstudentene å lykkes best mulig i utdanningen sin.

Fra 2024 ble opptakskravene til en rekke av lærerutdanningene ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) endret. Nå jobber avdeling for opptak og studiekvalitet sammen med fakultetsledelsen med å utvikle en såkalt digital innsjekk for lærerutdanning. 

Innsjekken innebærer at studenter som ikke dekker de tidligere nivåkravene svarer pådigital  innsjekk, skjermbilde noen enkle spørsmål i en digital plattform. På bakgrunn av svarene vil USNs faglærere vite hvordan undervisningen skal legges opp for at studentene skal lykkes godt i studiet.

Informasjon blir sendt ut til de studentene som skal gjennomføre dette, etter at de har takket ja til studieplass. 

Tilbyr hjelp og støtte

– Svarene i innsjekken vil gi oss informasjon vi trenger for å utvikle best mulig tiltak slik at studentene vil lykkes i utdanningen sin, sier Carl-Magnus Nystad, visedekan for grunnskoleutdanningene ved USN.

Kunnskapsdepartementet åpnet våren 2024 for at utdanningsinstitusjonene kunne ta bort de spesielle opptakskravene i norsk, matematikk og skolepoeng. 

USN søkte dispensasjon fra nivåkravene til de fleste av sine lærerutdanninger i 2024, og fikk dette innvilget. I det første kullet lærerstudenter etter den nye ordningen, kom omtrent halvparten av studentene inn på den nye kvoten. 

– Vi begynner å få erfaring med studenter uten nivåkrav nå. Så langt ser det ut til at de gjennomfører på linje med tidligere kull, sier Nystad.

Vil hjelpe med å lykkes

Ved å gjennomføre innsjekk for denne studentgruppen, ønsker universitetet å tilby støtte slik at lærerstudentene kan lykkes enda bedre med utdanningen. 

Nystad understreker at den digitale innsjekken er enkel å gjennomføre, og at svarene du spiller inn ikke skal sees av noen andre enn de som skal vurdere tiltak som skal hjelpe studentene videre. 

– Poenget er å få oversikt over studentenes motivasjon og hvordan vi kan hjelpe dem best muli, understreker Nystad.