Oscar-vinner til USN-konferanse på Notodden

Torill Kove. foto.
DELTAR: Oscar-vinner Torill Kove tar turen til Notodden for å delta på Bildebokkonferansen 2019, som arrangeres av fagmiljøene på estetiske fag og lærerutdanningen ved USN. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix).

Humor i bildebokfortellinger er temaet som skal løftes under den 13. utgaven av Bildebokkonferansen på Notodden. På foredragslista står blant annet Oscar-belønte og bokaktuelle Torill Kove.

– Vi har hatt mange prominente gjester til konferansen vår tidligere, men vi synes det er litt ekstra stas å kunne ønske en verdensstjerne som Torill Kove velkommen i år, sier universitetslektor Elisabeth Hovde Johannesen.

Kove, som til daglig bor i Canada, har vært nominert til Oscar tre ganger, og i 2007 mottok hun den kjente statuetten for den animerte kortfilmen «Den danske dikteren». Nå er Kove aktuell som illustratør av Henrik Hovlands nye bildebok i serien om krokodillen og ligningsfunksjonæren Johannes Jensen.

– Både Kove og Hovland kommer til konferansen for å fortelle om arbeidet med boken, og hvordan samarbeidet mellom dem som illustratør og forfatter fungerer. Barnebøkene om Johannes Jensen tar opp vanskelig temaer, men på en varm og humoristisk måte, forteller Johannesen.

Foruten Kove og Hovland, kommer også kjente bildebokskapere som Kim Fupz Aakesson, Per Dybvig og Camilla Kuhn til Bildebokkonferanse 2019, som arrangeres i Bok og Blueshuset på Notodden 31. oktober.

Kirsten Linnea Kruse, Elisabeth Hovde Johannesen, Ingrid Holmboe Høibo og Anette Hagen på campus Notodden. foto.

LES OGSÅ: Dette er årets foredragsholdere på Bildebokkonferansen 2019

Vekk fra melankolien

Humor blir også årets gjennomgangstema på konferansen.

– Vi ønsker å rette fokuset vekk fra de typisk dystre skildringene og de melankolske fortellingene som preger mange skandinaviske, og særlig norske, bildebøker, forteller førsteamanuensis Kirsten Linnea Kruse.

– Humorens betydning for å nå frem med et budskap til unge lesergrupper har fått ufortjent lite plass i samtalene om bildebøker. Dette til tross for at vi vet at fascinasjon for humor og lek er en sterk særegenhet hos barn.

Kruse understreker at bruk av humor ikke nødvendigvis gjør en fortelling enklere eller mer lavpannet.

– Å benytte humor som virkemiddel når man vil fortelle om et vanskelig tema er faktisk veldig utfordrende. Det er naturligvis enklere å få frem poeng om for eksempel vold og overgrep gjennom en trist historie, men mange barn opplever slike fremstillinger som for alvorstunge. I mange tilfeller vil man nå bedre igjennom ved å presentere en mer lystbetont fortelling preget av barnlig humor.

Kirsten Linnea Kruse, Liv Andrea Mosdøl, Anette Hagen, Elisabeth Hovde Johannesen og Ingrid Holmboe utenfor campus Notodden. foto.

LES OGSÅ: Visste du at det arrangeres to ulike bildebokkonferanser på USN?

Lesegledeaksjon i Notodden

I forbindelse med årets konferanse har arrangementskomiteen tatt initiativ til et helt nytt samarbeid med flere av kommunens skoler og barnehager. Formålet er å skape mer leseglede blant de unge.

– Det er blitt iverksatt flere lesegledeaksjoner av elevene og barnehagebarnas lærere, der de har brukt bildebøkene til forfatterne og illustratørene som skal holde foredrag på årets konferanse, forteller stipendiat Anette Hagen.

– Bildeboka, med sin likevekt på bilde og tekst som formidler av innhold, har en egen mulighet til å øve både verbal- og bildespråkelig kommunikasjon. Slik inviteres man inn i fortellingen i mye større grad enn gjennom kun tekst. Bilder spiller på et større emosjonelt register, og det treffer oss mer umiddelbart og direkte enn hva en tekst alene gjør.

Lærerne opp på scenen

Johannesen forteller at flere av lærerne som deltar i prosjektet også vil delta på konferansen.

– De kommer for  presentere hvordan de har gått frem i arbeidet og hvilke ulike grep de har benyttet for å skape mer leseglede blant elevene sine. Det er med andre ord gode grunner for veldig mange å ta turen innom årets konferanse, sier hun.

Konferansen retter seg inn mot et publikum bestående av studenter innen estetiske fag og lærerutdanningene, lærere i skolen og barnehagen, bibliotekarer samt utøvende kunstnere.

– Vi håper samtidig at lesegledeaksjonen bidrar til at ekstra mange lærer tar turen i år. I tillegg kan det jo tenkes at flere innbyggere i denne verdensarvbyen vil fristes av å kunne høre fra en verdensstjerne som Kove. Vi ønsker alle hjertelig velkommen den 31. oktober, sier Johannesen.

Elisabeth Hovde Johannesen. foto.

LES OGSÅ: Slik skal Ole Kristian hindre at nyutdannede Even slutter i læreryrket

Bildebokkonferansen 2019

USN ønsker igjen velkommen til inspirasjon og en god latter på Bok & Blueshuset på Notodden den 31. oktober.

I år er det HUMOR som står på dagsorden. Blant bildebokskapere, bokanmeldere og forskere i Norge har det lenge vært et særlig fokus på dystre, melankolske og utfordrende tematikker i bildebøker. Men vi trenger latteren og den underfundige humoren vel så mye, og det er ikke alltid at dette trenger å være motsetninger heller.

Her finner du mer informasjon om programmet og foredragsholderne.