Slik hjelper USN lærerstudentene til å lykkes

portrett carl magnus nystad USN
JOBBER MED TILTAK: Visedekan for grunnskoleutdanningene, Carl-Magnus Nystad. Foto: Hege Lundby Mathisen

Ved å hente inn svar via en enkel digital innsjekk, skal USN få oversikt over hva som trengs. Dette er en del av kartleggingen av søkere uten nivåkrav.

Fra 2024 ble opptakskravene til en rekke av lærerutdanningene ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) endret. Nå jobber avdeling for opptak og studiekvalitet sammen med fakultetsledelsen med å utvikle en såkalt digital innsjekk for lærerutdanning. 

Innsjekken innebærer at studenter som ikke dekker de tidligere nivåkravene svarer pådigital  innsjekk, skjermbilde noen enkle spørsmål i en digital plattform. På bakgrunn av svarene vil USNs faglærere vite hvordan undervisningen skal legges opp for at studentene skal lykkes godt i studiet.

Informasjon blir sendt ut til de studentene som skal gjennomføre dette, etter at de har takket ja til studieplass. 

Tilbyr hjelp og støtte

– Svarene i innsjekken vil gi oss informasjon vi trenger for å utvikle best mulig tiltak slik at studentene vil lykkes i utdanningen sin, sier Carl-Magnus Nystad, visedekan for grunnskoleutdanningene ved USN.

Kunnskapsdepartementet åpnet våren 2024 for at utdanningsinstitusjonene kunne ta bort de spesielle opptakskravene i norsk, matematikk og skolepoeng. 

USN søkte dispensasjon fra nivåkravene til de fleste av sine lærerutdanninger i 2024, og fikk dette innvilget. I det første kullet lærerstudenter etter den nye ordningen, kom omtrent halvparten av studentene inn på den nye kvoten. 

– Vi begynner å få erfaring med studenter uten nivåkrav nå. Så langt ser det ut til at de gjennomfører på linje med tidligere kull, sier Nystad.

Vil hjelpe med å lykkes

Ved å gjennomføre innsjekk for denne studentgruppen, ønsker universitetet å tilby støtte slik at lærerstudentene kan lykkes enda bedre med utdanningen. 

Nystad understreker at den digitale innsjekken er enkel å gjennomføre, og at svarene du spiller inn ikke skal sees av noen andre enn de som skal vurdere tiltak som skal hjelpe studentene videre. 

– Poenget er å få oversikt over studentenes motivasjon og hvordan vi kan hjelpe dem best mulig, understreker Nystad.