Gro Hammerseng-Edin: – Du er aldri utlært

– Det jeg har lært av mine rollemodeller Marit Breivik, Thorir Hergeirsson og flere andre i Norges Håndsballforbund er at du aldri er ferdig utlært. Det er alltid noe nytt å lære, sier Gro Hammerseng-Edin som tar lederutdanning på USN.

Like før vi skal intervjue henne får vi en tekstmelding om at hun er litt forsinket. Bilen slo seg vrang på vei til barnehagen. Høres det kjent ut? Med travle dager kan mange i samme situasjon tenke at man egentlig har mer enn nok med familie, jobb og barn.

Så hvorfor har Gro Hammerseng-Edin valgt å gjøre dagene enda travlere, gjennom å bli student i voksen alder?

– Det handler om å få nytt påfyll og være i utvikling. Jeg heter jo tross alt Gro, sier Gro med et smil.

Hun sier det er «skikkelig givende» å kunne vokse i alle roller.

– Jeg kjenner at for eksempel i trenerrollen min nå, har jeg veldig bruk for mye av det jeg lærer på dette studiet. (Gro har blitt trener for håndballandslaget for jenter). Jeg har jo hatt lederroller i mange håndballag, og har sånn sett et godt utgangspunkt å bygge videre på. Spesielt har emnet «coaching og ledelse» vært helt perfekt, i kombinasjon med trenerrollen som jeg har fått, faktisk etter at jeg begynte på dette studiet.

– Jeg bruker ekstremt mye av det jeg har lært på studiet. Det gjelder særlig den praktiske coachingen av laget, i utviklingssamtalene jeg har med hver enkelt spiller.

– Nå sitter jeg og leser om arbeidsmiljø. Det er også kjempespennende å lære mer om. Jeg får helt konkrete verktøy for å jobbe med et godt arbeids- og utviklingsmiljø i laget.

Mye mer motivert som voksen student

Gro sier motivasjonen for lære som voksen er en helt annen enn da hun gikk på videregående.

– Fordi nå har jeg tatt bevisste valg om hva jeg vil lære, basert på hva jeg er interessert i og føler at jeg kan litt om. Disse fagene treffer meg virkelig. Det første faget jeg tok var prosjektledelse. Da skulle jeg egentlig lede et stort prosjekt, som ble utsatt. Nå er jeg veldig glad for at det ble utsatt, for nå har jeg hatt faget her på USN og oppdaget at det var enormt mye jeg ikke kunne. Så nå har jeg et mye bedre utgangspunkt for å lede et prosjekt.

Gro Hammerseng-Edin tar etter- og videreutdanning i ledelse på USN. Foto av henne

– Men du kunne jo allerede masse om ledelse, og i krevende og stressende situasjoner av en type som ikke alle opplever?

– Ja, men noe jeg har lært av mine rollemodeller, Marit Breivik og Thorir Hergeirsson og flere andre gode typer i Norges Håndsballforbund, er blant annet at du er jo aldri ferdig utlært. Det er alltid noe nytt å lære. Og den største feilen man kan gjøre, tror jeg er å tenke at man kan alt, og at man er fornøyd med det nivået man har landet på. Også er det veldig inspirerende og givende å kjenne at jeg er i utvikling. Og jeg er jo helt fersk som trener. Det er noe helt annet enn å være utøver.

Samlingsbasert gjør det enklere å studere som voksen

Nå tar Gro både trenerutdanning og lederutdanning, og på begge arenaene føler hun at hun får ny kunnskap.

– Ikke minst møter jeg mye folk her på studiet som jeg får gode samtaler med, som jeg blir inspirert av og som jeg lærer av.

– Mange som vurderer å ta utdanning i voksen alder, og som er i samme situasjon som deg, med familie og andre forpliktelser vil stille seg spørsmålene: Har jeg kapasitet til det her? Er det mulig å gjennomføre det? Hvordan gjør du det? Hvordan får du hverdagen til å fungere, så du faktisk klarer å gjennomføre studiene?

– Jeg er ganske god på å planlegge, og noe av det som appellerte veldig til meg med lederstudiet er at det er samlingsbasert, og at både samlinger og innleveringer er planlagt lang tid i forkant. Det gjør det lettere å lage en plan, så jeg kan kombinere studiet med de andre forpliktelsene jeg har. Det er også veldig bra med obligatoriske innleveringer, fordi det gir en kontinuitet i studiet, avslutter Gro Hammerseng-Edin, som er student ved USN Handelshøyskolen.