Elvestuen lærte om lysdesign og smarte byer

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen på campus Kongsberg. Gruppebilde
SMARTE BYER OG LYSDESIGN: F.v: instituttleder Olaf Hallan Graven, klima- og miljøminister Ola Elvestuen, faggruppeleder Are Røysamb, førsteamanuensis Elisabet Syverud, instituttleder Bente Monica Aakre. (Foto: Jan-Henrik Kulberg)

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) besøkte campus Kongsberg 2. september, og fikk høre om USNs satsing på bærekraftige og smarte byer.

– Jeg har jobbet lenge med lysstrategien i Oslo, og gleder meg til å høre om lysdesign, sa Elvestuen.

Digital tvilling av ungdomsskole

Førsteamanuensis Elisabet Syverud ved Institutt for realfag og industrisystemer fortalte om hvordan Systems Engineering blir brukt inn mot den nye Vestsiden ungdomsskole på Kongsberg. Fagmiljøet på campus Kongsberg lager en digital tvilling av energisystemet for å øke bruken av egenprodusert energi, og bevisstgjøre elevene om eget forbruk. Prosjektet er et samarbeid med KKE, PowUnit og andXor, og er finansiert av Buskerud fylkeskommune.

Lysdesign for smarte byer

Faggruppeleder og programkoordinator for USNs lysdesignutdanning Are Røysamb presenterte det nye samarbeidsprosjektet på campus Kongsberg: «Smarte, bærekraftige, natt-urbane lysrom».

– Lysdesignerens utgangspunkt er ikke hva lyset gjør for seg selv, men hva lyset gjør for dem som bruker byen, både mennesker og dyr, sa Røysamb.

Han fortalte at USN ønsker å gi noe tilbake til Kongsberg gjennom dette prosjektet: En personorientert lysstrategi, for å skape økt menneskelig aktivitet og samhandling, også etter at solen har gått ned. Røysamb hadde hentet inspirasjon fra blant annet Oslos lysstrategi.

Are Røysamb forteller om lysdesign og smarte byer, til klima- og miljøminister Ola Elvestuen. Foto
Nytt gaveprofessorat

Røysamb siterte rektor Petter Aasen, i forbindelse med det ferske gaveprofessoratet innen personorientert systemutvikling og lysdesign:

– Bærekraftige byer er designet for mennesker. De engasjerer, er forståelige, skaper trivsel og trygghet. Bærekraftige byer bruker mindre energi. Når vi knytter lysdesign sammen med kunnskap om utvikling av komplekse systemer vil vi oppnå aktiv tilnærming til bruk av lys som kommunikasjonsform, sa Aasen.

– Dette er veldig spennende, og et felt hvor det skjer mye, sa klima- og miljøvernminister Ola Elvestuen.