Får 2,1 millioner til å lære optikere å lære nytt

FORTSETTER: Diku gir videre støtte til prosjketet NorDSam. Nå kan Per Lundmark (t.v.) og Arnulf Myklebust ved Nasjonalt senter for optikk, syn og øyehelse fortsette arbeidet.

Prosjektet NorDSam har utviklet en helt ny læringsmodell i tett samarbeid med optikerbransjen. Nå har prosjektet fått midler til å gå fra teori til praksis.

I 2019 gikk optikerbransjen og optometriutdanningene i Norge, Sverige (Linnéuniversitetet) og Danmark (Dania Academy) sammen om prosjektet «NorDSam: Nordisk samarbeid for utvikling av ny læringsmodell for å oppnå bedre effekt av etter- og videreutdanning innen optometri».

Det ettårige prosjektet hadde som mål å utvikle en læringsmodell som gjør det enklere for optikere og annet helsepersonell å legge om praksisen i tråd med ny kunnskap, og gjøre det lettere å lære seg nye ting på egen hånd.

I sommer delte regjeringen ut 139 millioner kroner til nye, fleksible utdanningstilbud, hvorav 2,1 millioner gikk til NorDSam ved USN. I tillegg fikk Videreutdanning i intervensjonsradiografi 1,4 milloner kroner.

Nå kan førsteamanuensisene Per Lundmark og Arnulf Myklebust fortsette arbeidet i ytterligere 2,5 år. Høsten 2022 og våren 2023 skal to kull med kursdeltakere få teste ut den nye læringsmodellen i praksis.

Felles problem i Norden

– Å implementere det man lærer på kurs i egen praksis er vanskelig. Om man lærer for livet er diskutabelt. Vi har jobbet fram en ny modell i tett samarbeid med arbeidslivet, for å finne ut hva de trenger for å endre praksis til det bedre, sier Lundmark.

Temaet for kurset er valgt fordi de tre nordiske landene har en felles utfordring; å skrive gode pasienthenvisninger som gjør at mottakerne bedre forstår hva pasientene trenger.

– Henvisninger med diffust eller uklart innhold vil ikke formidle den informasjonen som mottageren behøver for å kunne gi god behandling til riktig tid. Optiker er en relativt ung helseprofesjon med en teknisk bakgrunn og det råder en viss forvirring om hvilke opplysninger som er lov å skrive i en henvisning. Å forstå din rolle i det store helsesystemet er viktig. Dette er et kurs som har som målsetting å rydde i misforståelser og trygge optikerne, sier Lundmark og Myklebust.

LES OGSÅ: Optikere skal lære seg å lære nytt

Skal lære å vurdere kvalitet

Det første prosjektåret resulterte i en felles læringsmodell med en egen kursplan for hvert land. I denne omgang er det bare Norge som har fått midler til å gjennomføre kurset i praksis. Kurset skal gå over 20 uker, med mentorgrupper og alumnieordning for å følge opp deltakerne i etterkant.

Referansegruppene, som består av optikere og representanter fra utdanningsinstitusjoner fra de tre landene, er delaktige i å kvalitetssikre kursplan, gjennomføring og sluttrapportering.

Et av målene er at kursdeltakerne skal lære og bruke anvendt vurderingsevne (evaluative judgment). Kursdeltakerne skal skrive og vurdere henvisninger basert på reelle pasienter, både i grupper og alene, slik at de lærer å vurdere kvaliteten på både eget og andres arbeid.

– Avhengig av utfallet fra det pågående prosjektet vil det være mulig å teste læringseffekten opp mot etablerte modeller i fremtidige forsknings- og utdanningsprosjekt, sier Lundmark og Myklebust.

Lundmark og Myklebust avslutter med å poengtere at modellen er generisk og dermed også bør være av interesse for etter- og videreutdanning av annet helsepersonell.

LES OGSÅ: Hjelper VR og AR nå sitt fulle potensial

Om prosjektet

Navn: Ny nordisk læringsmodell (NorDSam) for fleksibel etter- og videreutdanning av optikere og annet helsepersonell

Mål: Utvikle, gjennomføre og vurdere etterutdanningskurs for optikere i skriving av gode og hensiktsmessige henvisninger basert på den nye nordiske læringsmodellen for fleksibel utdanning.

Samarbeidspartnere: Optikerkjedene Specsavers og Brilleland inngår i en referansegruppe for bransjen mens Linné Universitetet i Sverige og Dania Academy i Danmark inngår i en referansegruppe for utdanning.

Prosjektgruppe: Per O. Lundmark (prosjektleder USN/IORL), Arnulf Myklebust (USN/IORL)

Referansegruppe arbeidsliv: Karin Lund (Brilleland), Marie Eidhammer (Specsavers)

Referansegruppe utdanning: Fazilat Siddiq (USN-sDu), Peter Lewis (LNU), Lasse Halkjær Pedersen (Dania)

Støtte: 2 100.000 kroner fra Diku