I 2019 gikk optikerbransjen og optometriutdanningene i Norge, Sverige (Linnéuniversitetet) og Danmark (Dania Academy) sammen om prosjektet «NorDSam: Nordisk samarbeid for utvikling av ny læringsmodell for å oppnå bedre effekt av etter- og videreutdanning innen optometri».
Det ettårige prosjektet hadde som mål å utvikle en læringsmodell som gjør det enklere for optikere og annet helsepersonell å legge om praksisen i tråd med ny kunnskap, og gjøre det lettere å lære seg nye ting på egen hånd.
I sommer delte regjeringen ut 139 millioner kroner til nye, fleksible utdanningstilbud, hvorav 2,1 millioner gikk til NorDSam ved USN. I tillegg fikk Videreutdanning i intervensjonsradiografi 1,4 milloner kroner.
Nå kan førsteamanuensisene Per Lundmark og Arnulf Myklebust fortsette arbeidet i ytterligere 2,5 år. Høsten 2022 og våren 2023 skal to kull med kursdeltakere få teste ut den nye læringsmodellen i praksis.
Felles problem i Norden
– Å implementere det man lærer på kurs i egen praksis er vanskelig. Om man lærer for livet er diskutabelt. Vi har jobbet fram en ny modell i tett samarbeid med arbeidslivet, for å finne ut hva de trenger for å endre praksis til det bedre, sier Lundmark.
Temaet for kurset er valgt fordi de tre nordiske landene har en felles utfordring; å skrive gode pasienthenvisninger som gjør at mottakerne bedre forstår hva pasientene trenger.
– Henvisninger med diffust eller uklart innhold vil ikke formidle den informasjonen som mottageren behøver for å kunne gi god behandling til riktig tid. Optiker er en relativt ung helseprofesjon med en teknisk bakgrunn og det råder en viss forvirring om hvilke opplysninger som er lov å skrive i en henvisning. Å forstå din rolle i det store helsesystemet er viktig. Dette er et kurs som har som målsetting å rydde i misforståelser og trygge optikerne, sier Lundmark og Myklebust.
LES OGSÅ: Optikere skal lære seg å lære nytt
Skal lære å vurdere kvalitet
Det første prosjektåret resulterte i en felles læringsmodell med en egen kursplan for hvert land. I denne omgang er det bare Norge som har fått midler til å gjennomføre kurset i praksis. Kurset skal gå over 20 uker, med mentorgrupper og alumnieordning for å følge opp deltakerne i etterkant.
Referansegruppene, som består av optikere og representanter fra utdanningsinstitusjoner fra de tre landene, er delaktige i å kvalitetssikre kursplan, gjennomføring og sluttrapportering.
Et av målene er at kursdeltakerne skal lære og bruke anvendt vurderingsevne (evaluative judgment). Kursdeltakerne skal skrive og vurdere henvisninger basert på reelle pasienter, både i grupper og alene, slik at de lærer å vurdere kvaliteten på både eget og andres arbeid.
– Avhengig av utfallet fra det pågående prosjektet vil det være mulig å teste læringseffekten opp mot etablerte modeller i fremtidige forsknings- og utdanningsprosjekt, sier Lundmark og Myklebust.
Lundmark og Myklebust avslutter med å poengtere at modellen er generisk og dermed også bør være av interesse for etter- og videreutdanning av annet helsepersonell.
LES OGSÅ: Hjelper VR og AR nå sitt fulle potensial