Jonas besøkte Vitensenteret

Aud Mette Myklebust er fagansvarlig for HSNs radiografutdanning, og fortalte Gahr Støre om hvordan høyskolen nå utdanner radiografer som kan drive bildediagnostikk.  Foto

Ap-leder Jonas Gahr Støre besøkte Vitensenteret helse og teknologi, og fikk høre om HSNs forskning og undervisning på ny teknologi i helsevesenet.

Tekst, foto og video: Jan-Henrik Kulberg

Støre besøkte campus Drammen sammen med stortingsrepresentantene Lise Christoffersen og Torgeir Micaelsen (helsepolitisk talsmann i Ap), samt Masud Gharahkhani fra Drammen Ap.

Daglig leder Janne Dugstad i Vitensenteret helse og teknologi viste rundt og fortalte om hvordan HSN samarbeider med lokale gründerfirmaer om å utvikle teknologi som kan bli til nytte for kommunene og brukerne deres. Flere ansatte fra Fakultet for helse- og sosialvitenskap fikk orientere Ap-lederen, blant dem professor Hilde Eide, førsteamanuensis Monica Gullslett, førsteamanuensis Aud Mette Myklebust og professor Tom Eide.

- Vi som driver utdanningene må tas med på laget når man snakker om digitalisering. Det er jo vi som skal utdanne de nye yrkesutøverne, sa Janne Dugstad.

Nytt sykehus i Drammen

Besøket til Støre skjedde på den internasjonale sykepleierdagen, dagen etter at regjeringen garanterte penger til nytt sykehus på Brakerøya i revidert statsbudsjett. Støre roste HSN for å ta en så aktiv rolle i utviklingen av ny teknologi i helsevesenet.

- Jeg tror det er riktig å tenke innovasjon mot det nye sykehus, og er sikker på at det kommer til å skje mye spennende i Drammen i tiden fremover, sa han blant annet.

Støre mener den digitale revolusjonen kan skape nye jobber og næringer i skjæringspunktet mellom privat og offentlig sektor.

– Alt som kan digitaliseres, vil digitaliseres, også i offentlig sektor. Derfor er det viktig at politikere og næringsliv må samarbeide tettere, påpeker Støre.

Som eksempel trekker han fram digital helseteknologi.

– Intelligente maskiner kan redde mange liv om kort tid.  Det er tilbud vi skal ha på våre felles sykehus. I Norge skal vi fortsatt gjøre det nye og det beste tilgjengelig for alle, rik og fattig, understreker Støre.

Støre mener Norge er ett av de landene i verden som har de beste  forutsetningene for å skape en ny næring innenfor digital helseteknologi.

– Målet er at Norge innen 2025 – på under åtte år – blir det ledende landet i Europa innen e-helse, sier Jonas Gahr Støre.

Jonas Gahr Støre på Vitensenteret. Foto
Forskning og utdanning på helse og teknologi

Monica Gullslett kunne fortelle at HSN er godt i gang med å skreddersy utdanninger for å møte behovet, og at HSN har fått tildelt tjue studieplasser innen helse og IKT.

- Det vil oppstå nye roller i helsevesenet, og vi vil utdanne folk med denne kunnskapen, sa Gullslett.

Vitensenterets forskningsleder Hilde Eide fortalte om alle forskningsprosjektene som HSN er involvert i, der vi samarbeider med andre institusjoner, kommuner og innovasjonsmiljøer.

- Vi ser blant annet på hvordan vi skal kunne kommunisere godt med all den nye teknologien.  Teknologien skal jo ikke erstatte menneskene, og den forskningen vi driver med tas rett inn i utdanningene våre, sa Eide.