Sykepleier på grunn av bestemor

Sykepleierstudentene Robin og Shabbir. Foto
F.v: Shabbir og Robin trives i praksis på ortopedisk sengepost på Drammen sykehus.

Robin fra Vikersund og Shabbir fra Ringebu/Afghanistan har en ting felles. Begge vil bli sykepleier på grunn av bestemor.

Tekst, foto og video: Jan-Henrik Kulberg

Nå jobber de sammen ved ortopedisk sengepost på Drammen sykehus i praksisperioden på 8 uker.   Der får de teste ut sykepleieryrket i trygge omgivelser, og med tett oppfølging og veiledning.

På avdelingen har de særlig ansvar for to pasienter hver, som de følger ekstra tett og skriver rapport om.

De to andreklassingene på HSNs sykepleierutdanning har sterke personlige grunner for yrkesvalget sitt.

Shabbirs historie

Da Shabbir Khan Ali kom til Norge på familiegjenforening i 2009, drømte han allerede om å bli sykepleier.

- Hjemme i Afghanistan fikk farmor hjerneslag.  Vi visste ikke det da, for vi hadde aldri lest om hjerneslag.  Jeg hjalp henne med måltider og aktiviteter. Gjennom å hjelpe henne i hverdagen, fikk jeg et innblikk i det å gi omsorg, og bestemte meg for at det var det jeg ville jobbe med.  De eldre har ofret så mye for at vi skal ha det bra.  Jeg ønsker å gi noe tilbake.

- Hvordan er det å være i praksis, sammenliknet med å sitte i auditoriet?

- Til å begynne med følte jeg meg ganske utrygg egentlig.  På skolen har vi øvd på dukker, men det er noe helt annet å gjøre det på ekte mennesker.  Men etter å ha observert i to uker og gjennomført mange prosedyrer, føler jeg meg mye tryggere.  Nå prøver jeg å lære mest mulig, og er sikker på at jeg har valgt riktig yrke.  Du får så mye takknemlighet tilbake fra pasientene.

Robins historie

- Hele familien min har jobbet i helsevesenet, og bestemor er den som har inspirert meg mest, forteller Robin Schönichen.

- Hun var sykepleier selv.  Jeg har ikke angret et sekund.  Det betyr mye for meg å kunne glede meg til å møte på jobb, og å ha en så variert arbeidsdag.  Du vet aldri hva du møter.  Det er mange flinke kollegaer her på avdelingen som stiller opp og gir hjelp hvis det er noe.

- Hvordan er det å være i praksis, sammenliknet med å sitte i auditoriet?

- Det er en stor overgang fra å bare være student, til å få så mye ansvar.  Det er under praksisperioden at du finner ut om du er den rette for dette yrket.  Selv om vi har lært om dette i teorien, er det annerledes å oppleve det, og å møte pasientene.  Jeg prøver å takle det best mulig, og møte dem slik som jeg selv ville ønsket å bli møtt, hvis jeg hadde vært pasient.

Bli sykepleier på HSN

På HSN kan du ta sykepleierutdanning i Drammen, Vestfold og Porsgrunn.

Se hele oversikten over våre helse- og sosialfagutdanninger her

Praksis i utdanningen

Praksisopplæringen er en viktig del av profesjonsutdanningene, og gjennomføres på en ekstern arbeidsplass.

I praksisperiodene kan du øve, undersøke og reflektere. Gjennom praksisopplæringen ser du lettere sammenhengen mellom fagene og får dessuten mulighet til å skaffe deg litt arbeidserfaring.

Les mer om praksis i utdanningen her