Vant innovasjonscamp med «SkyNest»

Dekan Heidi Kapstad sammen med vinnergruppa. Foto
Vinnergruppa flankert av dekan ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap, Heidi Kapstad (t.v.) og prosjektleder i Næringsforeningen i Drammensregionen, Beate Ryttersveen Sand. Foto: Kine Strand Bye

En ny seng, som skal være helsefremmende for både helsepersonell og pasienter, ble kåret til beste idé under årets Innovasjonscamp Drammen. Vinnergruppa får hjelp fra næringslivet for å gå videre med ideen.

Hvert år konkurrer USN-studenter i fylkesvise innovasjonscamper, der det handler om å komme fram til en innovativ idé som på best mulig måte løser en gitt utfordring.

Over 300 studenter deltok i årets Innovasjonscamp Drammen på stemningsfulle Union Scene. Campen ble holdt i tett samarbeid med Ungt Entreprenørskap og Næringsforeningen i Drammensregionen.

Kreativitet, innovasjon og samskaping

– Innovasjonscamp gir trening i kreativitet, innovasjon og samskaping. USN jobber målrettet med dette inn i studiene fordi både arbeidsliv og velferdssamfunn er i endring, og vi ser en helsenæring i sterk vekst. Derfor har vi en målsetning om at innovasjon og entreprenørskap skal være et kompetansefelt som preger all utdanning ved USN, sier dekan ved Fakultet for helse- og sosialfag, Heidi Kapstad.

Årets oppdragsgiver var bedriftshelsetjenesten Stamina Helse, og de hadde utformet problemstillingen studentene skulle jobbe med:

«Hvordan vil dere at en fremtidig arbeidsgiver skal ivareta en helsefremmende arbeidshverdag og din helse og hvordan kan dere bidra selv? Hvordan kan digitale løsninger/teknologi bidra til et mer helsefremmende arbeidsmiljø?»

Rett på lufta

24 interne og eksterne veiledere arbeidet med studentene gjennom dagen for å løse problemstillingen.

Etter en lang dag, med intenst og kreativt arbeid, veiledning og presentasjoner, ble vinnergruppa kåret.

Deres idé har navnet SkyNest, og er en helautomatisert seng som skal være helsefremmende for både helsepersonell og pasienter.

Vinnerne hastet umiddelbart av gårde til NRKs studio i Drammen, der de presenterte SkyNest direkte på radio.

– SkyNest er tenkt som en helautomatisert seng som styres ved hjelp talekommando. Den har en bevegelig madrass som gjør det lettere å få pasienten opp i sittende stilling eller å snu vedkommende. I tillegg har senga innebygde sensorer for pulsmåling og forebygging av trykksår. Senga består også av et brett, som kan brukes for å gjøre det lettere å få pasienter opp i senga igjen, hvis de skulle ramle ut. Løftebrettet har også innebygd bildediagnostikk, som kan kartlegge eventuelle skader eller brudd hos pasienten, forklarer sykepleiestudent Kristin Holm på vegne av studentgruppa som vant.

Gruppa består for øvrig av optometristudent Ane Aubert Kløvig, radiografistudent Tamila Alijevna Musajeva, IT-student Nabeel Mirza og sykepleiestudentene Susann Arnesen og Helle Hogstad.

Med Næringsforeningen på laget

Næringsforeningen i Drammensregionen har samarbeidet med USN om innovasjonscampene siden den første ble holdt i 2015. I år er de tyngre inne enn noensinne: Ved siden av å stille med et kobbel av veiledere pluss jurymedlem, tilbyr foreningen vinnergruppa gratis medlemskap pluss oppfølging i form av etablererveiledning og rådgivning i tråd med egne ønsker.

– Innovasjonscamp er kjempegøy. For oss er det viktig at næringslivet får anledning til å bli kjent med studentene, så da byr vi på oss selv. Vi vil jo også studentene skal bli klar over hvilke muligheter som finnes i drammensregionen, både for samarbeid under studiene, men også når det gjelder jobbmuligheter etterpå, sier prosjektleder Beate Ryttersveen Sand i Næringsforeningen i Drammensregionen.

Hun ønsker at så mange studenter som mulig tar del i foreningslivet og benytter seg av muligheten til å tegne studentmedlemskap. Les mer om hvilke muligheter et studentmedlemskap i Næringsforeningen i Drammensregionen gir.

– Det er viktig at næringslivet ikke blir et ullent begrep helsestudentene ikke forholder seg til i særlig grad fordi de tror helsevesenet er noe som begrenser seg til det offentlige, sier Sand.

Hun tror helsefaget vil endres dramatisk i løpet av de kommende årene:

– Grensesnittet mellom helse og teknologi vil viskes mer og mer ut samtidig som næringslivet vil komme enda sterkere på banen. Jeg tror vi vil få flere private aktører – ikke bare innenfor det medisinske, men også det teknologiske – som tilbyr helsetjenester på en annerledes måte. Dette skjer nettopp fordi ulike fagretninger snakker sammen, akkurat slik dere gjør på Innovasjonscamp Drammen, sier hun.