Lærerstudenter med Roma som klasserom

Lærerstudenter fra USN lærer mye av å dra på ekskursjoner, og nå har de vært i Roma. Gruppebilde
I ROMA: Lærer annerledes på studietur enn i auditoriet på USN. Studentene som er intervjuet lenger ned i teksten: Zubair nr. tre fra venstre, Emilie nr. sju fra venstre, Fredrikke nr. to fra høyre. (Foto: Sigurd Hareide)

– En fantastisk opplevelse som inneholdt så mye. Vi fikk oppleve kirker, synagogen, statuer, ruiner, paven, gamle bygg, samt gammel og ny kultur, sier Emilie Fossan Halvorsen som er lærerstudent i Drammen på fjerdeåret.

Hun mener studieturen absolutt er relevant for kommende lærere:

– Vi lærer viktigheten av å bruke verden som klasserom! Det kan være så enkelt som å dra til nærmeste by, bruke naturen eller bare ta med elevene utendørs. Det vekker en nysgjerrighet hos elever og lærere som fører til mer interessante spørsmål og tanker, enn man får ved bare å sitte inne. Man får også vært med klassekameratene ‘utenfor skolen’, så man lærer litt mer om hverandre også.

LES OGSÅ: Hadde spennende jobber, men ville bli lærere

Kan dele med elevene etterpå

PPU-student Fredrikke Ree Aadland ved campus Notodden sier hun har med seg inntrykk tilbake, som hun kan dele med elevene sine:

– Du drar antakelig til Roma med noen spørsmål i bagasjen. Disse vil du få gode svar på av faglig dyktige USN-ansatte. Samtidig lærer du så mye underveis, at du nok reiser hjem med en iver etter å finne svar på mange flere spørsmål knyttet til ulike tiders religions-, historie-, kunst- og samfunnsutvikling. Dessuten vil du kunne ha med hjem flotte bilder og dramatiske historier som du kan dele med elevene.

Fredrikke sier det er vanskelig å trekke ut ett høydepunkt.

– Besøket i Vatikanstaten var interessant. Kan en egentlig forestille seg fullt ut pavens makt og tiltrekningskraft, uten å ha sett folks reaksjon på hans nærvær? Besøket i det jødiske museet og tilhørende synagoge var tankevekkende og ikke minst gripende. Å få se Caravaggio-kunst med egne øyne var et annet høydepunkt. Hver dag hadde sine høydepunkt, både faglig og sosialt.

PPU-student Zubair Ahmed:

– Ja, vi får brukt kunnskapen, bildene og historiene i timer vi skal ha undervisning. Jeg kan bruke Roma som eksempel, for å gjøre om KRLE-faget fra et teoretisk til et praktisk fag.

Selv synes han høydepunktet var «å få sett paven på nært hold.» Han synes det er positivt å dra på studietur med studenter fra ulike campuser, og ulike typer lærerutdanninger ved Universitet i Sørøst-Norge:

– Det var spennende å møte studenter med forskjellig bakgrunn, fra forskjellige studiesteder.

Lærerstudenter fra USN på studietur til Roma, og her er de inne i Colosseum. Gruppebilde
Gir mer nyansert bilde

Universitetslektor Sigurd Hareide sier de ofte reiser på ekskursjoner til ulike trossamfunn i nærmiljøet i KRLE-faget som han underviser ved USNs lærerutdanning og barnehagelærerutdanning.  Han mener slike turer gir studentene et mer nyansert bilde enn lærebøkene og forelesninger i auditoriet.

– Når vi drar til Roma forsterkes effekten av slike lokale ekskursjoner, fordi vi møter religionshistorien og kunsthistorien i veldig fortettet form. Vi vandrer bokstavelig talt fra epoke til epoke i historien, og i de ulike lagene av byen. Vi kan gå fra antikken til middelalderen, til barokken og dagens Roma på fem minutter.

– Hva vil du at studentene skal sitte igjen med?

– Jeg tror en slik studietur gir læring på mange plan. Gjennom våre vandringer i byen forsøker vi å sette sammen de ulike puslespillbitene vi møter av historien, til et større og mer sammenhengende bilde. Det er jo slik læring foregår, og studieturen gir masse kunnskap om religionshistorie og katolsk kristendom i dag, sier Hareide.

LES OGSÅ: – Praksisen har gjort meg til en bedre lærer

Læring utenfor klasserommetSigurd-Hareide foreleser på antikk-søyle. Konstantinbuen i bakgrunnen. Foto

Han tror en slik studietur også vil gi studentene kunnskap om selve læreprosessen. De erfarer at læring utenfor klasserommet har sine klare fordeler, og kan selv praktisere det, enten de drar kort eller langt med elevene sine.

– Dessuten tror jeg slik studieturer i lærerutdanningen gir viktige perspektiver på det å reise som lærer ellers også, og hvilket enormt potensiale for læring om historien som ligger i enhver by i Europa og verden, nå som vi stadig reiser på storbyweekend hit og dit. Det handler om å se at historien ikke er i en bok, men at den finnes i verden rett foran øynene våre, understreker Hareide.

Han er ellers opptatt av at en studietur også er en sosial begivenhet.

– Vi tilbyr studietur med deltakere fra ulike campuser og lærerutdanninger ved USN. Mange studenter gir tilbakemelding på at dette er en hyggelig bieffekt av turen. Selv synes jeg som underviser at det er fint å bli kjent med studentene på en annen måte enn i auditoriet. På studietur kan faglige samtaler like gjerne skje på en romersk restaurant om kvelden, som under byvandringen på dagtid. Lokal måltidskultur hører selvsagt også med på en skikkelig studietur. Lær KRLE med italiensk pizza og is!

Bli lærer eller barnehagelærer ved USN

Vil du bety noe for barn og unge? Brenner du for å formidle et fag? Som lærer, lektor eller barnehagelærer kan du bidra til å forme barn og unges framtid.

Studieturen til Roma:

• Arrangeres av faggruppen i KRLE ved Institutt for kultur, religion og samfunnsfag ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap

• Gikk av stabelen fra 25. februar til 1. mars, og ble arrangert for tredje år på rad

• Er et frivillig tilbud til studentene med KRLE (Kristendom, religion, livssyn og etikk) ved de campusene der faget tilbys ved grunnskolelærerutdanningen og PPU-utdanningen: Drammen, Porsgrunn, Notodden og Hønefoss

• Sigurd Hareide og Idar Vassli deltok som forelesere på årets tur, sammen med 17 studenter fra studiestedene Porsgrunn, Notodden og Drammen