Reparerer spisestoler med plast fra naturen

Folkekunststudent Maja Nielsen viser frem spisestolene som hun har reparert med brusflasker.
VÅRSLEPP I RAULAND: Folkekunststudent Maja Nielsen har reparert spisestoler med brusflasker i eksamensoppgaven sin. – Jeg håper folk kan reflektere over plastforbruket, sier hun. (Alle foto: An-Magritt Larsen)

Ødelagte spisestoler repareres med brusflasker! Maja tar et oppgjør med søppel i naturen i eksamensoppgaven sin. Opplev spennende og kreative studentprosjekter under USN-Vårslepp i Rauland.

– Målet mitt med prosjektet er å formidle et budskap om bruk og kast-mentaliteten i dagens samfunn, sier folkekunststudent Maja Nielsen.

Hun gleder seg til å vise frem reparasjonsprosjektet med spisestoler for publikum under avslutningsdagene på campus Rauland.

Helgen 7. og 8. juni får du oppleve kreative og kunstneriske prosjekter til studentene under USN-Vårslepp på Rauland i Vinje kommune.

Her kan du se alle studentprosjektene på Rauland:

– Jeg har eksperimentert med ulike måter å reparere på, og brukt blant annet brusflasker. Jeg håper dette kan bidra til å få folk til å reflektere over plastforbruket, sier Maja, som går ut med en bachelor i folkekunst.

LES OGSÅ: Profilerte musikere underviser på Rauland

Viser frem alt i stor forestilling

Publikum får oppleve studentarbeid i særklasse i form av en stor forestilling med levende musikk, dans og fremvisning av klær, metall- og trearbeid på folkemusikkscenen på Rauland.

– Jeg har forsøkt å skape noe vakkert, sier folkekunststudent Olav Barstad Hansen, og viser frem instrumentet han har laget med solid håndverk.

Student Olav Barstad Hansen og instrumentet han har laget i tre.

– Dette er et instrument vi ikke lenger har en levende tradisjon for i Norge. En strykeharpe, eller jouhikko som det heter i Finland hvor instrumentet har sine røtter. Materialet er det mye arbeid med, det å få frem skjønnheten. Da er det fint å ha et moderne verksted hvor vi får utløp for fantasi og skaperglede, sier Olav.

Institutt for tradisjonskunst og folkemusikk på Rauland har nasjonalt hovedansvar for høyere utdanning innen tradisjonskunst, folkemusikk og folkekunst.

Instituttet holder til i moderne lokaler med godt utstyrte verksteder for tre-, metall- og tekstilarbeid, spesialrom for musikk og lydstudio. Herfra går studentene ut som spesialister innen sin retning.

Nærbilde av spisestoler reparert med brusflasker

– Alle studiene våre har en utøvende profil, vi legger vekt på at studentene arbeider mye på de ulike verkstedene. Her holder de på til omtrent alarmen går. Studentene er individuelle kunstnere og blir særs god i én teknikk når de er ferdig utdannet på Rauland, sier instituttleder og campusansvarlig Stian Roland.

LES OGSÅ: 10 grunner for å søke studier til høsten

Verdi i samfunnet

Under USN-Vårslepp ser han frem til å vise frem hvilken betydning praktisk estetiske fag har i samfunnet, og lover teknisk høyt nivå på studentarbeidene.

– Som utdanningsinstitusjon er vi med på å sette søkelyset på hvor viktig det er å bygge kompetanse om egen kulturarv, og ta vare på de praktisk estetiske fagene inn i fremtiden. Tradisjonsbegrepet handler nemlig ikke bare om å bevare kulturelementer fra fortiden, men like mye om videreføring, endring og bruk i nåtiden, sier Roland.

Folkekunststudent Torjus Carpenter bøyer seg ned i glassmonteren og plasserer tobakkspipene med hansker på.

I Rauland møter du et miljø med en god blanding av norske og utenlandske studenter, lærere med spisskompetanse og dyktige gjesteforelesere. Mange av underviserne er selv aktive utøvere.

– Publikum får se og høre hva alle våre studenter fra inn- og utland har laget. Her er instrumenter, dans, musikk, design, klær, smykker og mye annet spennende innen metall og trearbeider, forteller førsteamanuensis Unni Boksasp, som også er en profilert sanger og komponist innen norsk folkemusikk.

Tidligere het avslutningsdagene på campus Rauland for Fashion Fesjå som blant annet besto av mannekengoppvisning.

Nærbilde av smilende universitetslektor Martine Johannesen og førsteamanuensis Unni Boksasp med klær i bakgrunnen produsert av Rauland-studentene

– I år har vi et nytt konsept, og derfor har vi også byttet navn. Nå er alle studentprosjektene satt sammen i en flott forestilling der for eksempel danserne har på seg klærne laget av studentene. Andre arbeider vises på storskjerm under forstillingen, sier universitetslektor Martine Johannesen.

Dette er USN-Vårslepp

Hver vår ved semesteravslutning arrangeres Vårslepp ved USN campus Rauland.

Arrangementet er åpent for publikum hvor studentene fra inn- og utland viser frem sine kreative og kunstneriske hovedprosjekter.

Publikum får oppleve håndverk på høyt nivå i form av instrumenter, dans, musikk, design, klær, smykker og mye annet spennende innen metall og trearbeider.

I år arrangeres Vårslepp 7. og 8. juni.