Studentarbeid i særklasse

Bachelorstudent Juliana Alexandra Bonin.
I bacheloroppgava har Juliana Alexandra Bonin laget fem helt ulike ringer etter å ha funnet frem fem tradisjonsgjenstander fra fem gårder på Vang i Valdres.

I tre dager til ende har studentene på Rauland vist fram studentarbeidene sine gjennom utstillinger, konserter og sist men ikke minst, mannekengoppvisningen Fashion Fesjå.

Mye folk tok turen til Rauland i helga for å se hva årets studentkull har tryllet frem ved hjelp av kreativiet, kunnskap og hardt arbeid. Både bachelor- og masterprosjekter ble presentert på avslutningsdagene i pinsehelga.

Tradisjonsgjenstander fra Vang

Bachelorstudent på folkekunst med fordypning i metall, Juliana Alexandra Boni, har laget fem ringer inspirert av tradisjonsgjenstander fra Vang i Valdres.

- Jeg har lyst til å flytte til Vang og etablere meg som sølvsmed der. I bacheloroppgaven min har jeg brukt fem tradisjonsgjenstander fra fem gårder på Vang til å smi fem ulike ringer. Jeg besøkte gårdene og bad dem finne fem gjenstander som hadde verdi for dem, forteller Juliana.

Fikk karakteren A

Resultatet har blitt fem svært ulike ringer inspirert av alt fra en osteform, en trøys, en ølbolle, en rokk og et ferdaskrin (pengeskrin). Bacheloroppgaven skal etterlikne en bestillings- situasjon som en sølvsmed vil kunne oppleve i virkeligheten. Tema for mange de fleste eksamensoppgavene handler om å forny gamle håndverkstradisjoner.

Juliana har også skrevet en 51 siders bacheloroppgave der hun redgjør for hele prosessen. Både oppgaven og resultatet ble godt mottatt for Juliane kunne avsløre at hun fikk karakteren A på bacheloroppgaven sin.

- Juliana dokumenterte en grundig og bred idéutvikling. Produktene er godt gjennomarbeidet og hun har hatt en undersøkende prosess underveis før hun bestemte seg for å lage de fem ringene. Teknisk er ringene også svært grundige. Det var en klar A både fra ekstern sensor og meg, sier professor i tradisjonskunst, Arne Magnus Johnsrød.

Hotellinteriør i verdensarven

I et annet utstillingslokale på Rauland har masterstudentene utstilling.

Og ekstra stor plass krever installasjonen til masterstudentene i tradisjonskunst, Audun Røhnebæk Stikkebakke og Hilde Opedahl Nordby. De har laget hotell-interiøret til nye Central Hotell på Notodden.Masterstudent Audun R. Stikkebakke og Holde Opedahl Nordby.

Hotellet, som opprinnelig ble bygget i 1909, skal etter planen ombygges og gjenoppbygges etter å ha vært ute av drift i mange år. Målet for designoppgaven har vært å lage forslag til møbler og tekstil inspirert av bygg og installasjoner i Rjukan-Notodden verdensarv-området. Hilde og Audun har brukt både tradisjonelt arbeid og nyere digitalt utstyr som laserkutter, en CNS-freser (datastyrt skjæremaskin), mens Hilde har jobba på en digital vev.

- Stikkordene for vårt konsept er arkitektur, industri, natur, vannkraft og folkekunst, sier de to som skal forsvare mastergradsavhandlingen 6. og 7. juni.

Hilde jobbet i tekstil med «myke og organiske» materialer som gjenspeiler natur og vannkraft, mens Audun jobbet i tre med harde materialer og tok for seg arkitektur og industri.

- Det som er bra med denne oppgava er at vi får kontakt med fagfolk utenfor høgskolen og vi får et nettverk som vi kan bruke i framtida. Dette er en anledning for oss til å vise oss frem, sier Hilde.

På avslutningsdagene som varte fra 2. - 4. juni kommer familie, venner og samarbeidspartnere for å se på arbeidet som studentene har stilt frem.Instituttledere Stian Roland og stipendiat og Fashion Fesjå grunlegger Veronika Glitsch.

Fashion Fesjå for 11. gang

Og alt krones med mannekengoppvisningen Fashion Fesjå på slutten av avslutningsdagene. Denne tradisjonen har pågått i 11 år. Det er tidligere Raulandstudent og nå doktorgradsstipendiat Veronika Glitsch som står for gjennomføring og er kreativ leder av Fesjå’n. Men bak henne har hun med seg både studenter, ansatte og en rekke modeller.

- Det er viktig at publikum ser det studentene har laget, studentene får markedsført seg og de kan selv velge om de vil selge sine produkter, forteller Veronika.

Siden onsdag har de jobbet intenst med koreografi, musikk, mannekenger og produktene som studentene har laget. Fesjåen er et prosjekt som alle studenter er med på uansett studieretning, og hvert år har sitt tema. Årets tema er motvind.

- Dette er en måte å få løftet frem potensiale. Med Fashion Fesjå tør studentene å tro på det de driver med, sier instituttledere som selv har studert på Rauland og begynte i jobben i januar.

Folkemusikkstudentene stod for musikken.