Ukas foreleser: Solfrid - idrettsvitenskap

Solfrid Bratland-Sanda. Foto

- Vær aktiv og nysgjerrig, og tør å utfordre deg selv i studiet. Det er det du lærer av! Førsteamanuensis Solfrid Bratland-Sanda gir deg sitt beste student-råd.

Førsteamanuensis Solfrid Bratland-Sanda kan mye om hvordan personer med spiseforstyrrelser kan bruke fysisk aktivitet for å bli friske, og hvorfor de ofte trener veldig mye.  Solfrid er programansvarlig for bachelor i idrettsvitenskap, fordypning fysisk aktivitet og helse.

Hun er en av de 16 HSN-forskerne og foreleserne som deltar i Olympiatoppens prestasjonsklynge, der målet er å bli enda bedre.

– Hva er viktigste for deg i møte med studentene?

– Det er viktig for meg at studentene får en god kobling mellom det teoretiske og det praktiske. Derfor er studentene mye i praksis og driver med fysisk aktivitet i barnehager, på SFO, for flyktninger, på sykehjem/eldresentre og for personer som har ulike sykdommer.

– Hvorfor ville du jobbe med fysisk aktivitet og helse?

– Faget mitt er så spennende fordi vi lærer om hvordan vi kan bruke fysisk aktivitet for å unngå å bli syke, men også for å bli friske fra ulike sykdommer. I tillegg lærer vi om hvordan fysisk aktivitet kan være sosialt, inkluderende og gi mestringsopplevelser og god livskvalitet for barn, ungdom, voksne og eldre.

– Visste du for eksempel at ungdommer som føler seg utenfor og ikke har det bra, kan finne venner og få et liv gjennom tilrettelagt fysisk aktivitet? Og visste du at barn som ikke gjør det så bra på skolen kan få bedre karakterer, hvis lærerne bruker fysisk aktivitet som metodevalg i for eksempel matteundervisning?