3. plass i EM for studentbedrift

EasyZeek på 3. plass i EM i studentbedrift i Riga.
Det ble en solid 3. plass i EM i studentbedrift for Easyzeek fra Universitet i Sørøst-Norge. F.v: Henrik Smith, Kristian Snøtun, Pål Magnus Hannisdal, Tobias Pedersen, Raino Johannessen og Jon Harald Schøning.

Studentbedriften EasyZeek endte på en solid 3. plass i EM i studentbedrift i Riga. I tillegg tok daglig leder Pål Magnus Hannisdal prisen Alumni Leadership Award.

Mandag og tirsdag denne uken gikk europamesterskapet i studentbedrift av stabelen i Riga i Latvia.

I to dager til ende har 16 studentbedrifter fra 13 europeiske land konkurrert om sju priser.

USNs studentbedrift EasyZeek vant hele seks av åtte priser under NM i studentbedrift i Oslo 12. juni og reiste til Riga for å forsvare Norges ære 26. og 27. juni.

LES MER HER:  USN studentbedrift herjet i NM. Tok 6 av 8 priser

Høye ambisjoner

EasyZeek består av seks ingeniørstudenter som avsluttet sine bachelorgrader i elkraftteknikk og informatikk og automatisering ved campus Porsgrunn denne våren.

Etter to dager med pitching, presentasjoner, panelintervjuer og nettverksbygging var de klare for den høytidelige prisutdelingen tirsdag kveld. Det var mye nerver i lufta under den tre timer lange prisutdelingen.

–  Vi gikk for seier, men er veldig fornøyd med en topplassering med tanke på alle studentbedriftene og landene som har kjempet for å komme hit, sier markedsansvarlig Jon Harald Schøning i EasyZeek.

Sammen med Henrik Smith, Raino Johannessen, Pål Magnus Hannisdal, Kristian Snøtun og Tobias Pedersen har han utviklet og produsert et søkeverktøy for håndverkere, som skal eliminere feilskjær ved hulltaking i vegger og tak.

I EM konkurrerte EasyZeek mot studentbedrifter fra England, Romania, Spania, Finland, Nederland, Malta, Luxemburg, Portugal, Hellas, Frankrike, Danmark, Estonia, Belgia og Latvia.

Det var Spania og studentbedriften Biofy som ble kåret til Europe Enterprise of the Year. Biofy ville gjøre om  plastavfall til svovelbrenselolje til industriell bruk.

– Har en effektiv leder

Emneansvarlig for studentbedrift ved USN, Harald Hasleberg, har fulgt guttene i EM og de har hele tiden hatt trua.

– Denne studentbedriften har hatt ambisjoner og kom hit for å vinne, men en tredjeplass av 14.000 studenter og 2300 studentbedrifter i Europa er utrolig bra. Styrken til denne gruppa er at de er profesjonelle hele veien, 24 timer i døgnet og de utnytter enhver mulighet. De er gode alle sammen, men det er ingen tvil om at de har en effektiv leder, sier Hasleberg.

Det skulle også vise seg å stemme. Daglig leder i EasyZeek Pål Magnus Hannisdal var én av fem deltakere som mottok Alumni Leadership Award for sitt lederskap av studentbedriften.

– Det var veldig stas. Vi har alle sammen en veldig motivasjon og vi har alle vært i arbeidslivet og vet hva som må til. Dessuten følger dommerne med på oss hele tiden, så vi kan ikke hvile, sier Hannisdal.

Ingen sommerferie

Planen var å ta seg sommerferie etter NM, men det har det ikke blitt tid tid. Nå går fem av de ferske ingeniørstudentene ut i jobb, mens Tobias Pedersen går inn i bedriften på heltid med de andre som medeiere og aksjonerer.

–  Vi fortsetter videre og skal hjelpe Tobias ved siden av jobbene våre. Her blir det ingen tid til sommerferie, sier Hannisdal.

Dette er guttas produkt: Søkeverktøyet EZ01 benytter seg av en signal teknologi for å lokalisere skjulte interessepunkter i vegger og tak.

Disse prisene ble delt ut under EM:

Europe Enterprise of the Year Award

1. plass  Biofy fra Spania
2. plass  Plukt fra Latvia
3. plass Easyzeek fra Norge

Andre priser som ble delt ut:

• Avanade Digital Innovation Award: Frankrike, Cook me up
  • Visa Digital Commerce Everywhere: Danmark, Kyle Nyabo
  • Accenture Meaningful Innovation Youth Award: Finland bulletin, Ai
  • Alumni Leadership Award- Pål Magnus Hannisdal som var én av fem

Studentbedriftene som deltok i JA Europe Enterprise Challenge 2018.