Andreas har praksis på båt i studiet

Andreas Svendsen - foto
Andreas Svendsen får erfaring fra bransjen han skal jobbe i etter studiene.

- Det gir meg et forsprang når jeg skal søke jobb, sier Andreas Svendsen som får oppleve hvordan det er å være mannskap på et fartøy i studietiden.

Andreas går tredje året på bachelor i nautikk og akkurat nå (november 2017) er han til sjøs. I noen måneder har han forlatt campus Vestfold for å få en opplevelse av det yrket han utdanner seg til, og ikke minst knytte nettverk.

Hva syns du om denne formen for praksis?
- Jeg ser hvordan det faktisk er å være en del av et mannskap på et fartøy. Praksisen gir oss en unik mulighet til å oppleve hvordan det er å leve og jobbe så tett på hverandre, samtidig som jeg får testet ut kunnskapen jeg har etter fem semestre på skolebenken.

Hvor viktig er denne praksisen for fremtidig jobb?
- Jeg tror at denne praksisen kan gjøre at jeg ligger et hestehode foran andre som søker kadettplass. Det er jo ingen fast jobb, men kan gi en raskere vei inn i jobbmarkedet. Praksisen er jo også med på å skaffe kontakter i bransjen, noe som er ganske viktig i en senere søknads- og referanse-prosess.

Hvor skal du seile?
- Først var det i Nordsjøen med "Havila Jupiter". Nå har jeg byttet båt, og er på TransFighter og seiler bulk i shortsea i Europa. Jeg takker Havila Shipping og SeaTrans for at de stiller opp

På båt i Nordsjøen . Foto

Hva skal du gjøre i praksisen?

- I min praksis følger jeg styrmenn i styrhuset (brua) og matroser på dekk. På brua er man med i planleggingen av en seilas, kommunikasjon mellom VTSer og båten, og står bak roret. Det å delta på dekk, gir innsikt i hvordan den daglige driften foregår.

Hvordan har det vært så langt?
- Så langt har det vært veldig bra. Det krever litt å komme seg inn i et miljø der man er venner og kollegaer om hverandre, men det kommer man fort inn i.

Hva er forventningene til praksisen?
- Forventingene er vel å lære mest mulig. Suge til seg all den kunnskap som kommer fra erfarne og dyktige kapteiner, overstyrmenn og matroser. Håper jo også på å få være med på det meste som blir gjort om bord, for å få et godt overblikk av hva man går til.

Hvor lenge skal du være borte?
- Det første oppholdet var på ca. 5 uker. Fra overgangen september/oktober er det meningen at jeg skal være borte til omtrent midten av desember.

Hvorfor har du valgt å benytte dere av denne muligheten?
- Dette er en unik mulighet til å skaffe seg fartstid, altså bare det å ha seilt med et fartøy, skaffe seg kontakter og å kunne bruke store deler av det man har lært på skolen.

Hva er drømmejobben når du er ferdig med å studere?
- Det må være å bli styrmann i Kystvakten.

Har du annet å tillegge?
- Jeg er utrolig takknemlig for at jeg får være med på dette prosjektet. All honnør til dem som har fått oss ut, og til de rederiene og båtene som tar oss i mot!