Bjørn sensurerer eksamen på video

Professor Bjørn Jensen. Foto: Khrono
- De som er nysgjerrige på min konkrete tekniske løsning kan selvsagt bare ta kontakt for å få detaljene i oppsettet, sier professor Bjørn Jensen om videosensuren han gjør for studentene sine i matematikk. Foto: Ketil Blom Haugstulen/Khrono

Professor Bjørn Jensen gjør filmopptak når han sensurerer og sender opptaket rett til studentene når sensuren har falt.

Resultatet er fornøyde studenter og færre klager, skriver Khrono.

Professor Bjørn Jensen har ansvar for blant annet det første mattekurset alle ingeniørstudentene på campus Vestfold må igjennom første studieår.

- I vår fikk alle førsteårs mattestudenter videofilmet begrunnelse ganske umiddelbart tilsendt etter at sensuren var falt, og det samme gjelder kontekandidatene nå i august, forteller Jensen og fortsetter:

- Det har ført til ett besøk på kontoret mitt og mange positive tilbakemeldinger fra kandidatene på epost. Tidligere kom det gjerne 10-15 kandidater på døra. Siden videosensur ikke tar vesentlig mer tid enn det tar å sensurere sparer jeg mye tid.  Jeg har tidligere ikke gitt mine studenter fasiten. Skal de ha begrunnelse og/eller klage måtte de komme og snakke med meg. Jeg brukte ofte en time eller mer når de kom på døra mi.  Hensikten min med en slik muntlig begrunnelse er jo igjen at studenten skal gå ut med bedre forståelse for faget, og da er det «skreddersøm» som gjelder.

Les hele artikkelen hos Khrono