Katrine skal til EM i styrkeløft

Ingeniørstudent Katrine på bachelorrommet på campus Kongsberg. foto
- Dritkult, litt stas og ganske imponerende at Katrine skal til EM i styrkeløft, sier data-studentene Stian og Kent (i bakgrunnen) som Katrine er på bachelorgruppe sammen med.

Ingeniørstudent Katrine skal levere bachelor-prosjekt om quadcopter, men først skal hun til EM i styrkeløft.

Tekst og foto: Jan-Henrik Kulberg

- Jeg skulle ønske jeg fant ut hvor gøy styrkeløft var tidligere, men jeg oppdaget det ikke før jeg var 21, sier ingeniør-student Katrine Sundal Haune fra Holmestrand.  Nå er hun 22 år gammel, og om noen dager reiser hun til Thisted i Danmark for å konkurrere i EM.  Ja, du leste riktig.  Katrine har bare drevet med styrkeløft i et års tid, og representerer allerede Norge som junior.

Trente vanlig på helsestudio

- Jeg har drevet med håndball og fotball da jeg var yngre, og trente helt vanlig på helsestudio som mange andre.  Både jeg og kjæresten min var interessert i styrketrening, og jeg merket at jeg var sterk, særlig i knebøy.  Så fant vi ut at det var noe som het styrkeløft, og meldte oss inn i Sande kraftsportklubb, der vi ble tatt veldig godt tatt i mot.  Sande har flere verdensmestre i klubben og et veldig bra apparat.  Styrkeløft har gitt meg veldig mye glede.  Det er selvsagt morsomt med en så god utvikling, når jeg bruker så mye tid, forteller Katrine.

3D-printer og laserkutter

Hun reiser til Sande og trener i helgene, når hun likevel har helgejobb hjemme i Holmestrand.  Men i ukedagene finner du henne på campus Kongsberg, der hun går siste halvåret på bachelorstudiet som gjør henne til elektroingeniør.

- Akkurat nå er det mye å gjøre ja.  Jeg trener flere ganger i uken, jobber i helgene, forbereder meg til EM og er midt i bachelor-prosjektet vi jobber med for Forsvarets Forskningsinstitutt.  Vi skal undersøke en del egenskaper ved et quadcopter med variabel angrepsvinkel på propellerbladet. Vi lager alt fra bunnen av, og bruker 3D-printer og laserkutter til å lage prototypen.

VIDEO: Se Katrine i aksjon på trening og mesterskap

Eget bachelor-rom på campus

Det er seks stykker på gruppen, tre fra elektro, to fra data og en fra maskin.  Data-studentene Kent og Stian sitter og jobber med koding, mens vi tar bilde av Katrine med en av prototypene.  De har fått eget rom på campus, der hele gruppen kan jobbe uforstyrret.  På veggen henger en flatskjerm.

- Vi skal følge Katrine live på streaming under EM sier Kent og Stian.

- Hva synes dere om at Katrine driver med styrkeløft?

- Det er dritkult, litt stas og ganske imponerende.

- Vi har snakket mye om styrkeløft her inne den siste tiden, fordi jeg har vært så nervøs for EM, sier Katrine.

Nå er hun klar for EM, og kjenner seg ekstra motivert etter å ha vært på samling på Olympiatoppen.

Handler ikke om utseende

- Styrkeløft har blitt stort de siste årene, og det er nesten flere jenter enn gutter nå.  Jeg synes det er viktig å få frem at styrkeløft verken handler om å være spesielt stor eller spesielt tynn.  Jeg driver ikke med dette på grunn av utseende, men fordi jeg blir glad av det og får en sterk og velfungerende kropp.  Burger og biff er det beste jeg kan få.  Jeg er veldig glad i mat, men akkurat nå går jeg på diett før EM.  Jeg ville anbefale disse øvelsene til alle.  Du trener nesten hele kroppen gjennom styrkeløft, men i motsetning til mye annen trening handler det ikke om å bli slank.  Hvis man skal være styrkeløfter, må man være glad i mat.  Jeg trenger mat, for å bli sterkere.  Jeg føler meg mye mer vel i min egen kropp nå, enn før.

- Venninnene dine. Hva synes de?

- De synes det er kult, og er stolt over at jeg har kommet så langt.

Skryt fra landslagstreneren

Norges juniortrener Lars Edvin Samnøy sier det ikke er tilfeldig at Katrine har hatt blitt så bra så fort.

- Katrine presterer på mange områder og klarer å kombinere en tidkrevende akademisk satsning med en seriøs idrettslig satsning, hvor målet er å bli blant de beste. En av årsakene til at Katrine har kommet så langt på så kort tid er at hun sørger for å arbeide like seriøst med kostholdet, det mentale og de tekniske aspektene så vel som de rent idrettsspesifikke elementene i treningen. Katrine er innstilt på å forbedre seg på alle relevante felt og arbeider målrettet med dette hver eneste dag. En slik tankegang kjennetegner de aller beste, det er mer enn bare fysisk trening som skal til for å lykkes helt i toppen.