Linn ga utdanningsråd til statsministeren

Linn Tandberg Thorud står ved siden av statsminister Erna Solberg
PÅ TOPPMØTE: USN-student Linn Tandberg Thorud ga utdanningsråd til statsminister Erna Solberg (H). (Foto: Stian Stang Christiansen / Kunnskapsdepartementet)

USN-student Linn Tandberg Thorud har gitt utdanningsråd til statsminister Erna Solberg.

Hva bør regjeringen vektlegge i høyere utdanning i årene som kommer?

Statsminister Erna Solberg (H) har fått gode utdanningsråd med på veien fra Linn Tandberg Thorud, som er student ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN).

– Det var stas å møte henne og hun lyttet til det vi hadde å si, forteller Linn til lokalavisa Bygdeposten.

Ingeniørstudenten tar bachelor elektroingeniør med fordypning i kybernetikk og mekatronikk på campus Kongsberg.

Nylig var 31-åringen invitert til det årlige toppmøtet om forsking og høyere utdanning hos regjeringen.

– Vi ble delt inn i grupper og hver gruppe fikk presentere sine ideer og forslag. Og jeg var ikke alene om å mene at det er viktig med praksis underveis i utdanningen som ingeniør, forteller Linn til Bygdeposten.

LES OGSÅ: Studiebarometeret 2019: Inspirerte studenter på riktig hylle

På utveksling i Brasil

Hvert år samler regjeringen noen av de viktigste beslutningstakerne og klokeste hodene innen akademia, samfunns- og næringsliv for å få innspill til politikken om forskning og høyere utdanning.

I fjor høst var Linn på utveksling i Rio de Janeiro. Campus Kongsberg har to intern abroad-prosjekter i Brasil finansiert av Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høgare utdanning (Diku), som er eid av Kunnskapsdepartementet.

Studenter gjennomfører da et praksisopphold for en bedrift samtidig som de studerer. USN leverer godt i disse prosjektene, og er derfor blitt spurt om prosjektene kan bli brukt for å promotere programmet.

I Rio studerte Linn to fag ved et universitet og fulgte to fag fra USN. Samtidig var hun på internship hos Roxtec et par dager i uken, hvor hun fikk ukesoppgaver og leverte til slutt en rapport.

LES OGSÅ: Flere studenter kan få mentor under studiet

Klar for mer kunnskap

– I rapporten har jeg samlet inn informasjon og data om Brasil som olje- og gassnasjon. Jeg så på eksisterende felt og fremtidige utviklinger for å finne markedspotensialet, forteller Linn.

Hun roser ordningen med intenrasjonalt internship.

– Det har gitt meg mye kunnskap og gjort at jeg har fått en økt interesse for feltet, da spesielt internshipet. Jeg føler at en ordning som dette er viktig for at vi skal få et innblikk i arbeidslivet og kan knytte teori fra skolen opp mot det vi skal gjøre i arbeidslivet, forteller Linn.

Til sommeren er 31-åringen ferdig med bachelorgraden som elektroingeniør med fordypning i kybernetikk og mekatronikk. Hvor hun vil jobbe etter endt utdannelse ved USN, vet hun ikke helt.

– Men jeg er veldig klar for å komme meg ut i arbeidslivet og oppleve nye utfordringer og få mer kunnskap, sier hun.

Internship i Rio de Janeiro

I programmet kan studenter innen økonomi og ledelse, internasjonal markedsføring, innovasjon og entreprenørskap og ingeniørfag gjennomføre et praksisopphold (internship) ved en av følgende bedrifter: Kongsberg Maritime, TechnipFMC og Roxtec.

Samtidig studerer de ved et av de mer anerkjente universitetene i Rio.

Les mer om internasjonalt internship i Rio de Janeiro her.