Planlegger industrimaster i Porsgrunn

Rolf Olaf Larsen fra Herøya Industripark AS ser fram til å få etablert en industrimaster, som vil kunne bidra til å levere riktig kompetanse til industrien i årene framover. Foto: Tom Riis.

6 bedrifter i Grenlandsområdet har vært på oppstartsmøte for å samarbeide om industrimaster-program skreddersydd for industrien i området.

Det var HSN og Herøya industripark som inviterte til møtet.

- Vi har en modell som virker. Den kan vi også gjennomføre på campus Porsgrunn, sier HSN-rektor Petter Aasen.

Rolf Olaf Larsen fra industriparken er glad for å kunne få på plass et samarbeid. Masterstudiet vil være forankret i industrien, og utformet sammen med industrien, for å kunne være bærekraftig og levere riktig kompetanse til industrien.

- Herøya Industripark synes dette initiativet er svært viktig for industribedriftene i regionen, og vi ser et stort potensiale i å utvikle samarbeidet mellom industrien og høyskolen ytterligere, sier Rolf Olaf Larsen ved Herøya Industripark.

Dette er en måte å sikre videreutvikling av en ærverdig industritradisjon i Grenland, som i mange år har hatt stor betydning for innbyggere over hele Telemark.

Deltakerne på møtet. Foto: Ragnhild Johansen, Varden
HSN Industriakademi

Møtet var et resultat av HSN sin nye satsning HSN Industriakademi. Gjennom HSN Industriakademi skal det etableres flere industrimaster-program.

En industri- eller næringsmaster kjennetegnes ved at den utvikles og gjennomføres i nært samarbeid med industrien eller næringen det utdannes for.

Studentene studerer 50 % og jobber 50 % i en relevant bedrift. Gjennom ordningen får bedriften muligheten til å forme sin egen masterkandidat.

Bedrifter, tidligere studenter og HSN har svært gode erfaringer med denne måten å gjennomføre studier på, gjennom vår master i Systems Engineering på Kongsberg. HSN ønsker derfor å utvide ordningen. Målet er 360 industriplasser til masterstudentene.