Sikret fast jobb i studietiden

Portrett av Pia som smiler med hode på skakke og siter foran en laptop. Ser til venstre
RETT I JOBB: Pia Eilertsen har tatt bachelor i visuell kommunikasjon og sikret jobb allerede som student. (Foto: Thomas Hegna)

Pia ble fast ansatt som grafisk designer mens hun fortsatt var student. Tobias og Harald gikk rett fra studiebenken og ut i ingeniøryrket. Mange med vitnemål fra Universitetet i Sørøst-Norge sikres jobb før fullført utdanning.

– Jeg ønsket jobb i et reklamebyrå. Her synes jeg det er spennende å jobbe med alle prosessene rundt et prosjekt sammen med kreative kolleger fra forskjellige fagfelt, sier Pia Eilertsen.

22-åringen har studert bachelor i visuell kommunikasjon ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). I løpet av siste studieår ble hun fast ansatt hos Akari i Kongsberg, hvor hun hadde praksisplass.

– Reklamebyrået har en utrolig hyggelig gjeng som kaller seg en familie. Jeg synes slike ting er viktig og skaper et trygt miljø å jobbe i, også når du er ganske fersk, sier Pia, som jobber mye med webdesign og utvikling av visuelle identiteter.

USNs siste kandidatundersøkelse viser at hver tredje student fikk jobb før de hadde fullført utdanningen, og sytti prosent var i jobb innen tre måneder etter endt studietid.

Sikker vei til sikker jobb

– At mange studenter får jobb mens de fremdeles er studenter, viser at studieprogrammer ved USN har tett samarbeid og er godt integrert i arbeidslivet. Vi utdanner arbeidskraften som Norge har behov for, og studentene våre er attraktive på arbeidsmarkedet fordi de har en praksisnær tilnærming til utdanningen, sier viserektor for utdanning, Ingvild Marheim Larsen

Masterstudentene rapporterer om at de kommer raskere ut i arbeidslivet og har en snittlønn på over hundre tusen kroner mer i året enn de som har bachelor. USN bidrar også med relevante etter- og videreutdanningstilbud for å heve kompetansen i alle deler av arbeidslivet i regionen.  Harlad Helgesen sittene på en en haug planker på industriplass iført hjelp og gulk vest smilende til kamera.

– Erfaring viser at utdanning er den beste garantien for å få en spennende og utviklende jobb og ikke falle ut av arbeidslivet. Gjennom vårt nære samarbeid med arbeidslivet har vi god oversikt og innsikt i fremtidige behov og hvilke krav som rettes til arbeidstakerne fremover. Slik gir vi studentene en trygghet for at de er godt rustet til å møte arbeidslivet etter studiene, sier Ingvild Marheim Larsen.

Pia Eilertsen fullførte bachelorgraden ved campus Drammen og har følgende råd til andre studenter på jobbjakt:

– Du må bare søke selv om mange bedrifter krever noen års arbeidserfaring. Og ikke være redd for å få nei. Jeg sendte flere søknader. Begynn tidlig for å vise at du er ivrig og engasjert, og bruk nettverket du har bygd opp gjennom studietiden, både forelesere og medstudenter.

LES OGSÅ: Rekordmange vil ta master ved USN

Populære som USN-ingeniører

Tobias Tufte (25) og Harald Helgesen (23) gikk rett fra studiebenken og ut i jobb som ingeniører.

– Først var planen å bli elektriker, så utviklet drømmen seg til å bli robotikkingeniør, forteller Tobias, som har tatt en ingeniørbachelor i elektro-automasjon og robotikk ved campus Vestfold. Portrettbilde av Tobias bare ansiktet.

– Jeg søkte mange stillinger jeg fant på finn.no og LinkedIn, og fikk jobb hos Kongsberg Maritime i marine robotics-avdelingen i Horten. Kongsberg Gruppen har et sterkt omdømme og er verdenslendene på sine fagfelt. Det virket spennende å samarbeide med så mange dyktige ingeniører på avanserte problemer, sier Tobias.

I selskapet får han være med å designe maskinvaren for autonome undervannskjøretøy og ubemannede overvannskjøretøy.

– Mitt råd til andre studenter er å søke på så mange stillinger du kan, selv om du tror de er utenfor kompetansen din, sier Tobias.

Harald Helgesen har fullført bachelor byggingeniør med spesialisering i plan og infrastruktur ved campus Porsgrunn. Utdanningen førte ham rett ut i jobb hos Sweco. Sammen med en medstudent skrev han bacheloroppgave om et aktuelt prosjekt som det rådgivende ingeniørfirmaet skal jobbe videre med.

– Jeg valgte ingeniørpraksis som valgfag, deretter ringte jeg gruppeleder for plan og infrastruktur i Sweco avdeling Porsgrunn. Det viste seg at de gjerne ville ha en praktikant. Etter å ha gjort en god innsats, spurte jeg om å bli deltidsansatt ved siden av studiene. Nå er jeg fast ansatt fra og med juni som rådgivende ingeniør vei, forteller Harald.

I ingeniørpraksis fikk han et godt innblikk i hva som ventet etter studiene, og skaffet  nyttige kontakter i arbeidslivet.

– Det var gull verdt da jeg skulle søke jobb. Utdanningen ved USN har hjulpet meg til å tenke mer helhetlig som er viktig i et godt samarbeid med andre fagdisipliner. Sweco stiller sterkt økonomisk og på kompetanse, og som praktikant ble jeg kjent med mange hyggelige kolleger, forteller Harald.

LES OGSÅ: Derfor er det smart med ingeniørutdanning

Hvorfor velge USN?

USN tilbyr utdanning og utvikler kunnskap gjennom forskning. Gjennom formidling gjør vi kunnskap, fakta og vitenskap tilgjengelig for flere.

USN er tettest på arbeidslivet og utdanner arbeidskraften som Norge har behov for. Vi legger til rette for at studenter får tid og tillit til å løse reelle utfordringer og oppgaver i virksomheter. Det er når utdanning, forskning og praksis møtes på nye måter, at magien kan skje.

• Studier i vakre omgivelser
  • Nærhet til de ansatte
  • Et robust og fint studiemiljø
  • Lær gjennom praksis