Slik vil autonom teknologi påvirke deg

Selvkjørende bil stopper ved fotgjengerfelt hvor familie med barnevogn krysser. Studer autonome løsninger på Universitetet i Sørøst-Norge. Foto: Semcon
DEN SMILENDE BILEN: Kan du stole på at bilen vil deg vel, og stopper? Foto: Semcon

Forskere fra Stanford, Oxford, MIT og Chalmers kommer til campus Kongsberg 7. og 8. november, sammen med industrieksperter. Hvordan vil autonom teknologi påvirke deg, samfunnet og bedriften du jobber i?

Du tenker kanskje mest på båter, biler og busser? Men autonome løsninger vil slå inn mange steder. Hva med eiendomsbransjen? Hva med infrastrukturen vår? Hva skjer med jussen, når det ikke lenger er mennesker å stille til ansvar hvis noe går galt? Og hvordan kan vi lære biler og roboter om menneskelige verdier?

– Vi har hentet foredragsholdere som er helt i front. Er du opptatt av fremtiden, er dette stedet å være, sier Baard Røsvik. Han er Business Development Manager i Semcon Norge og har deltidsstilling som industriekspert på USN. Røsvik sier autonom teknologi vil påvirke hele samfunnet, fra eiendomsmarkedet, til infrastruktur og måten vi forflytter oss på.

Baard Røsvik er industriekspert på USN og jobber med fremtidens løsninger i Semcon. Foto: Semcon
I hans bedrift jobber stipendiat Jens Henriksson fra velrennomerte Chalmers University of Technology. Han skal snakke om et tema som mange er opptatt av:

«Hvordan kan vi kontrollere at maskinlæring og kunstig intelligens ikke fører til uønskede resultater.»

En smeltedigel av kunnskap og ideer

– Hvordan blir byene våre, hva skjer med arealutvikling og hvordan vil autonom teknologi påvirke demokratiet. Hittil har mobilitet ofte hengt sammen med hvor mye penger du har. Dette kan bli forandret. Vi skal snakke om temaer som griper inn i alle fagfeltene på USN, og vi henter bevisst inn foredragsholdere for å lage en smeltedigel av tanker, kunnskap og ideer, sier en entusiastisk Røsvik.

Han håper fagpersonene i industri og næringsliv tar turen til Kongsberg 7. og 8. november, og at mange fra USN melder seg på.

LES OGSÅ: Ny avtale signert: USN satser på selvflyvende droner

TED-talk foredragsholdere

Et blikk på keynote-speakers avslører et knallsterkt lag, med et vidt spenn i temaer:

• Dr. David Sirkin, Stanford: «Teaching cars and robots about human values»

• An-Magritt Ryste & Pål Andersen, Kongsberg Maritime:   «Yara Birkeland, The journey towards the worlds first autonomous container vessel»

• Jens Henriksson, Chalmers/Semcon: «Deep Learning - Verification hurdles of machine learning for safety critical applications».

• Dr. Daniel Susskind, Oxford : "Myths about the future of work (and why they’re not true)»

• Paige Pitcher, MIT: «Autonomy - the death of the location, location, location paradigm?»

• Limmor Kfiri: «Autonomous vehicles - the impact beyond technology»