Viste frem ekspertene på Arendalsuka

FoUi-eksperter på standen til USN under Arendalsuka.
USNs industrieksperter (FoUi-eksperter) Kirsten Helle (til venstre), Theodor Henriksen, Per Thomas Moe, Roar Uttisrud og Baard Røsvik stilte på USN-standen under Arendalsuka. (Foto: An-Magritt Larsen)

Den politiske høsten ble sparket i gang i Arendal – og Universitetet i Sørøst-Norge var midt i smørøyet og viste frem sitt tette samarbeid med næringslivet.

Titusener tar turen til Arendal hvert år i uke 33 for å delta eller observere «demokratiets dansegulv» – Arendalsuka.

Da myldrer det av folk og liv i Arendal sentrum gjennom hele uka. Gater inn til torvet stenges for biltrafikk og politi- og sikkerhetsoppbudet er stort.

For sjuende år på rad, denne gang fra 13. til 18. august, samlet den lille sørlandsbyen det som kunne krype og gå av rikspolitikere, fagforeningstopper, organisasjonsfolk, lobbyister, næringslivsledere, kommunikasjonsfolk og journalister.

– Arendalsuka er en viktig arena for universitetet å være til stede på. Det er det største treffstedet for politikere, presse, akademia, næringsliv og organisasjonsfolk, og vi som Norges fjerde største universitet ønsker å gjøre oss synlig her, knytte kontakter og komme nær beslutningstakere, sier Duy Tho Do, som er prosjektleder for USN Partnerskap.

USN-rektor Petter Aasen og mange andre fra ledergruppen samlet foran standen på Arendalsuka

LES OGSÅ: Nesten 12000 tilbys studieplass

Sikre riktig kompetanse

USN deltok på Arendalsuka med både egen stand på torvet og en rekke fagfolk og forskere. De var hanket inn som innledere og foredragsholdere på ulike debatter og arrangementer gjennom hele uka.

Torsdag var flere av universitetets FoUi-eksperter samlet på USN-standen i Arendal for å snakke om hvordan kunnskap skapes sammen. USN ansetter eksperter fra regional industri som sammen med universitetets fagstab og forskere skal jobbe med forskning, utvikling og innovasjon (FoUI). Hensikten er å sikre studentene riktig kompetanse for morgendagens arbeidsliv.

prosjektleder for USN Partnerskap, Duy Tho Do og seniorrådgiver Lars Gunnar Sønsteby på standen til USN på Arendalsuka

Denne dagen stilte også rektor Petter Aasen med prorektor Nils Kristian Bogen, dekan Morten Christian Melaaen, viserektor Halvor Austenå, kommunikasjons- og stabssjef Per Eirik Lund, instituttleder Anne Kari Botnmark og flere andre fra universitetets ledergruppe på Arendalsuka.

– For oss er det viktig å ha det akademiske aspektet inn slik at vi kan koble på forskningsprogrammer på våre IT-prosjekter, sier tjenestedesigner Theodor Henriksen i Sopra Steria og FoUi-ekspert ved USN på Ringerike.

Bente Monica Aakre og masterstundet Åsmund Erøy på USN-standen under Arendelsuka og snakket om øyehelse.

Han deltok for USN på Arendalsuka sammen med FoUi-ekspertene Kirsten Helle og Per Thomas Moe fra Technip FMC, Roar Uttisrud fra Kongsberg Defence & Aerospace og Baard Røsvik fra Semcon.

– Gjennom samarbeidet med universitetet i regionen ønsker vi å se på fellesområder vi kan forske mer på. Vi ønsker også å påvirke slik at universitetet utdanner kompetanse industrien faktisk trenger, sier Uttisrud.

LES OGSÅ: Ensomhet blant studenter

Øyehelse på standen

Fredag fikk publikum møte USNs fagfolk innen øyehelse fra Nasjonalt senter for optikk, syn og øyehelse på standen. De informerte om hvordan synet påvirker hvordan vi lærer og mestrer hverdagen.

Optiker og førsteamanuensis Helle Falkenberg fra USN var dessuten hanket inn av Blindeforbundet til å holde foredrag under deres arrangement. Her presenterte Falkenberg en fersk rapport om hvordan leve hele livet hjemme med bedre syn og lys.

Optiker og førsteamanuensis Helle Falkenberg i aksjon på Bildeforbundets arrangement under Arendalsuka.

– Dessverre er det lite oppmerskomhet og kompetanse rundt behovet for godt syn og lys hjemme, som bidrer til en bedre hverdag, sa Falkenberg.

Neste år er USN igjen klar for en augustuke i Arendal:

– Ja, vi skal tilbake. På Arendalsuka ønsker vi å vise frem for omgivelsene at USN har et profsjonsrettet, arbeidslivsorientert og samfunnsrelevant hovedprofil. I år er første gang vi deltar, og tar med oss erfaringene slik at vi kan utvikle et enda bedre og eget konsept for Arendalsuka i fremtiden, sier Do.

LES OGSÅ: Studiestart ved USN

Arendalsuka

Arendalsuka skal være en årlig nasjonal arena hvor aktører innenfor politikk, samfunns- og næringsliv møter hverandre og folk, for debatt og utforming av politikk for nåtid og framtid.

Arendalsuka er partipolitisk uavhengig, og har som mål å styrke troen på politikk og politisk debatt.

Arrangeres hvert år i uke 33. I år fra 13. til 18. august.

Årets uke er den syvende i rekken og den største så langt med over tusen arrangementer og to hundre stands.

Les mer på hjemmesiden til Arendalsuka.