Arrangerer NATO-konferanse

Universitetet i Sørøst-Norge er vertskap når akademikere og militære fra en rekke land møtes i Tønsberg til NATO-konferanse.

NATO-logo

Til konferansen kommer blant annet militære ledere fra land som Japan og India. Temaene er aktuelle for Norge, selv om mange av eksemplene kommer fra utlandet.

Det er Senter for beredskap og integrert krisehåndtering ved USN Handelshøyskolen som arrangerer konferansen, med en halv million kroner i støtte fra NATO.

Senterleder, førsteamanuensis Leif Inge Magnussen sier det har kommet mange henvendelser fra ansatte på universiteter over hele verden.

– Det er veldig hyggelig. Målet vårt er å bli kjente med NATO som mulig finansieringskilde, bygge nettverk og ha det trivelig med folk fra hele verden, som vi  ellers aldri ville møtt.

NATO-programmet «Science for peace and security» fyller 60 år i år. NATO betaler reise og opphold for alle deltakere, i tillegg til å finansiere publisering av vitenskapelige artikler i etterkant av konferansen.

Blant temaene som står på programmet er:

• Håndtering av skitne bomber (Albania)
  • Beredskap ved kjernekraftulykker (Japan)
  • Kjønn og kulturelle forskjeller i militære styrker (India)
  • Samarbeid mellom nødetater ved ulykker (Norge/Sverige)

Kontaktperson:

Leif Inge Magnussen, førsteamanuensis, leder Senter for beredskap og integrert krisehåndtering ved Universitetet i Sørøst-Norge, mob:  95 75 18 14

Sted: Quality Hotell, Tønsberg

Tid: 11 - 13. desember

Les konferanseprogrammet her (nettside).

Les mer om NATO-programmet «Science for peace and security» (nettside).