Fra studentbedrift til millionsuksess

Kim Kristian Humborstad ble uteksaminert i 2009 og leder i dag det internasjonale selskapet Zwipe.
Kim Kristian Humborstad ble uteksaminert i 2009 og er i dag gründer og leder av det internasjonale selskapet Zwipe.

Kim Kristian Humborstad er i en alder av 32 år leder for det internasjonale selskapet Zwipe, som utvikler et produkt som hele verden har trua på.

Selskapet er verdsatt til 311 millioner, og alt startet som en studentbedrift.

Zwipe har utviklet et tråløst og batterifritt bank- og identifikasjonskort basert på fingeravtrykk i stedet for pinkode. Ideen oppstod da Kim var student på bachelor i innovasjon og entreprenørskap ved tidligere Høgskolen i Telemark i 2006-2009. Han valgte studentbedrift på tredje året, og har siden videreutviklet ideen til å i dag bli Zwipe – et selskap som ved siste emisjon ble verdsatt til 311 mill kroner.

- Vi begynte med denne ideen før Apple begynte med fingeravtrykk. Når man har jobbet med dette i ni år så treffer man med timingen før eller siden, humrer Humborstad.

- Jeg er verken ingeniør eller supersmart, men forstod tidlig at å bygge et team rundt meg med de rette folkene er avgjørende. I Zwipe er det ingen som forstår hele verdikjeden, men alle forstår at de må samarbeide for å nå målet.

Siden Zwipe ble lansert av ledergruppa i Mastercard i London i oktober 2014, har hverdagen ikke blitt den samme for Kim.

I dag er det 35 ansatte i Zwipe. I Colorado sitter det 20 ingeniører som jobber med utvikling. Noen jobber fra Oslo, og noen har hjemmekontor. Det er 12 ulike nasjonaliteter i selskapet. Nylig ansatte han en tidligere HSN-student, som har studert det samme som gründeren.

Big in Asia

De siste ukene har Kim vært mye i Asia, og har inngått avtaler med partnere i Dubai, Malaysia og Japan.  I Japan var næringsminister Monica Mæland også til stede.

- Jeg jobber nå mye med Asia for å globalisere prosjektet. Da må man jobbe med ulike kulturer, og etter 10 år er vi nå en «Hot Potato». Verden ønsker nå fingeravtrykk, sier Kim.

For å gå globalt må man ha en lokal forankring, mener Kim. I studietida i Bø og i tiden etter etableringen, har Kim fått god hjelp fra veilederne sine til å videreutvikle prosjektet. Den aller første piloten til Zwipes identifikasjonskort ble utført på campus Bø i 2012/2013. Et år senere kjørte de en pilot med sitt biometriske betalingskort i samarbeid med næringslivet, den lokale Sparebanken, høgskolen og innbyggerne i Bø.

- Man må ha en lokal forankring og teste, for kundene ønsker ikke å ta risiko. Tillit er helt avgjørende for sluttbrukeren. I Bø har man et utrolig kompetent miljø, og man er helt avhengig av personene og den kompetansen de har. Det sa statsministeren da hun tok opp Zwipe i sin tale under Finansnæringens dag 4. april - og det stemmer, sier Kim.

Gir tilbake til studentbedrift-konseptet

Kim Humborstad holdt foredrag om suksesshistorien Zwipe på nærings- og innovasjonskonferansen Innomeet som HSN, Ungt Entreprenørskap, Innovasjon Norge og fylkeskommunene i Vestfold, Telemark og Buskerud arrangerte 3. mai. Der ble det også arrangert fylkesmesterskapet i studentbedrift.

Kim deltok i fylkesmesterskapet da han var student. De kom seg til NM i studentbedrift  «via bakveien» og endte opp med å ta FERD-prisen for best internasjonalt potensial. Det gav igjen EM-billett der de vant prisen Grundfors Innovation Award, for Europas mest innovative produkt og forretningside. I senere tid har han «gitt tilbake» og har deltatt på fylkesmesterskapet i studentbedrift både som foredragsholder og dommer.

Han har mange gode tips å gi til studenter som jobber med entreprenørskap og studentbedrift.

- Fokuser på kjernene i ideen din. Tenk på mulige partnere og kunder. Nettverk er uendelig viktig. Man kan ikke bli best i verden eller bygda uten de rette partnerne.

- Hvordan føles det når en kinesisk investor spytter inn 65 millioner kroner, noe du har opplevd nylig? spurte konferansier Kristian Strand fra scenen.

- Vi feirer! Men med det kommer det også en ansvarsfølelse. De fleste startup-bedrifter lykkes ikke, men vi vil betale tilbake. Vi vet ikke om Zwipe blir en økonomisk suksess eller ikke, men vi har vært med på å kommersialisere en teknologi. Fingeravtrykk-kort har blitt et tema, og vi er med på å gjøre en forskjell. Som våre kinesiske partnere sier "The future is now".