Holdt første pitch for Erna

Erna Solberg møter HSN-studenter. Foto
Statsminister Erna Solberg møtte HSN-studentermed spesialisering i innovasjon og entreprenørskap.

Økonomistudenter i entreprenørskap holdt sin første idé-pitch for selveste statsministeren, da hun besøkte ny innovasjonslab i Vestfold.

Tekst: Jan-Henrik Kulberg
Foto: Thomas Brekke

Erna Solberg besøkte den nye innovasjonslaben Verify the Solution på Skoppum 24. januar. Laben åpner 2. februar, men Solberg fikk en forhåndstitt.  Der møtte hun også HSN-studenter med spesialisering i innovasjon og entreprenørskap, som fortalte om hvordan de arbeider med forretningsidéen sin.

- Det var veldig givende og lærerikt å se hvordan entreprenører og gründere fikk legge frem sine ideer for statsministeren og hverandre. Vi syntes det var veldig gøy å bli invitert med på denne åpningsseremonien, samtidig få tilbakemeldinger og pitche prosjektet vi har sammen med Silicia og det ny oppstartede selskapet, Verify the Solution, sier studentene til usn.no.

Gratis kontorplass og hjelp

Studentene har blitt en del av Silicia Technology Incubator, som har kontorlokaler i samme bygg som den nye innovasjonslaben.  Der har de fått gratis kontorplass, møtelokaler og tilgang til økonomiske og tekniske ressurser, slik at de kan lykkes med ideen sin.

- Dette er et unikt samarbeid som studentene vil få mye læringsutbytte av, sier førstelektor Thomas Brekke ved Handelshøyskolen på HSN.

Han forteller at studentene har satt seg som mål å delta i NM for studentbedrift i juni, samt etablere minst et AS underveis eller etter endt utdanning.

Entreprenørskapsstudenter - gruppebilde

- Veldig stolt av studentene

Foruten å jobbe med sine egne ideer, vil studentene jobbe med to av gründerbedriftene i Silicia Technology Incubator.  Brekke kaller avtalen unik, og sier det er et meget godt eksempel på HSN attraktivitet som kunnskapsaktør ovenfor krevende teknologipartnere.

- Jeg er veldig stolt av disse studentene, som debuterte som gündere med sin første pitch for statsminister Erna Solberg, sier Thomas Brekke.

- Vi fikk litt knapt med tid, men studentene var et viktig innslag i omvisningen og dialogen med statsministeren. Vi ser veldig frem til det videre samarbeidet med Thomas Brekke og entreprenørskapsmiljøet med studentene på Handelshøyskolen HSN, skriver Verify the Solution selv på sin Facebook-side.

HSN er også invitert til å fortelle om vår entreprenørskapsutdanning på den offisielle åpningen av Verify the Solution den 2. februar.

Fakta:

Innovasjonsklyngen i Vestfold er et av Norges fremste ekspertmiljøer på kommersialisering av avansert teknologi, med industribedrifter, gründermiljø og forskning i verdensklasse.

Verify the Solution er den nye satsingen i klyngemiljøet i Horten, og åpner 2. februar.

Den er en innovasjonslab for industri og oppstartsbedrifter i regionen.

Silicia Technology Incubator har kontorlokaler i samme bygg som innovasjonslaben, og huser mer enn 20 gründerbedrifter.

Silicia inkubator er kåret til å være et av landets beste inkubator-miljøer og fikk nylig ekstramidler fra SIVA for å utvikle konseptet sitt.

Les mer om HSN og studentbedrift:

Tidligere Høgskolen i Telemark har i alle år etter at NM ble etablert for 12 år siden vært helt i toppsjiktet i landet i sin satsing studentbedrift og entreprenørskap. Nå er dette en felles satsing for HSN.