Hvor langt må du dra for en romantisk helg?

Ungt par på romantisk ferie. Foto: iStock/Geber86
Bør vi tenke annerledes når vi skal på romantisk ferie? Illustrasjonsbilde: iStock/Geber86

Professor Gudrun Helgadottir spør: Trenger vi reise 5000 kilometer for en romantisk helg med den vi er glad i, eller holder det med 50 km, eller 5?

Torsdag 27. september markerer USN "World tourism day" med et arrangement på campus Bø.

World tourism day arrangeres av United World Tourism Organization og fokuserer på FN sine bærekraftsmål.

Reiseliv, som alle andre næringer påvirker natur, kultur og samfunn.

Bærekraftig turisme

Gudrun Helgadottir underviser i turisme ved USN Handelshøyskolen på campus Bø, og forsker på hesteturisme og sosial bærekraft i turisme.

Hun er en av forskerne bak Bærekraftig turisme-bloggen hos forskning.no

- Siden turismen er en av verdens største næringer, veldig sammensatt og omfattende har den store konsekvenser. I dag står vi foran utforGudrun Helgadottir. Foto. Privatdringer som flytrafikkens klimautslipp, som krever både teknologiske, sosiale og kulturelle løsninger, sier Helgadottir.

Hva slags ferie gir mest verdi?

Mens industrien utvikler mer miljøvennlige fly og leter etter alternative drivstoffer,  mener hun at vi forbrukere kan bidra til løsningen gjennom våre holdninger og valg.

- Det er ikke et alternativ at vi mennesker slutter å reise, det ligger i vår natur å ha lyst til det. Men hva slags reise har mest verdi for oss? Trenger vi reise 5000 kilometer for en romantisk helg med den vi er glad i, eller holder det med 50 km – eller 5? Hvor mye av langhelgen ønsker vi å tilbringe i transitt; på fly, flyplass, buss, tog? Og hva får vi egentlig, som vi ikke får hjemme? Skal vi ta mange korte utenlandsturer, eller i stedet planlegge litt og glede oss til et lengre opphold et fint sted, spør Helgadottir.

Hun mener vi ikke taper noe som forbrukere av å tenke oss godt om, før vi bruker penger som turister. Dessuten kan vår omtanke både gi oss bedre opplevelser og bidra til bærekraftig turisme.

Internasjonale studenter bidrar

Torsdag 27. september markerer Helgadottir «World tourism day» sammen med kollegaer og studenter på campus Bø.

Studenter fra Guatemala, Georgia og Kirgisistan vil servere mat fra hjemlandet, vise bilder og fortelle om landene de kommer fra.

Temaet for årets World Tourism Day er «Tourism and the Digital Transformation».