Kongsberg-gründer: - Studentene kan mer enn oss

Hilde Groven er en av gründerne bak Sense Helse & Trening, som har brukt USN-studenter i strategiarbeidet. Foto
Foto: Jan-Henrik Kulberg

Da Sense Trening & Helse skulle finne ut hvordan de kunne få flere medlemmer på treningssentrene sine, valgte de å engasjere bachelorstudenter i økonomi og ledelse. - Selv om de er unge, kan de mer enn oss om analyser og markedsføring, sier Hilde Groven.

For ti år siden grunnla hun Sense sammen med Wence Aasmundsen Wagener. De to eier fortsatt selskapet, som har to treningssentre på Kongsberg, og 41 ansatte.

I en bransje preget av store kjeder, nytter det ikke å lene seg tilbake for de to lokale gründerne. De la merke til at de fleste medlemmene hadde en fortid fra andre treningssentre eller idrettslag. Kort sagt, de var vant med trening.

Utfordringen var å få de som ikke er vant med å trene, som kunder.

Anbefaler flere å bruke studenter

- Virke Trening har gjort omdømmeundersøkelser som viser at treningsbransjen har et svakt omdømme blant dem som ikke trener hos oss. Vi lurte på hva som skal til, for at de som ikke trener skal velge å gå inn døren hos oss, sier Hilde Groven.

Og løsningen ble altså å engasjere studenter fra den lokale campusen.

- Vi blir fort litt blinde når vi jobber med det samme hele tiden, og Bilde fra Instagram - fotovi blir eldre. Det kommer en ny generasjon som vi er nødt til å nå. Jeg synes det har vært veldig spennende å jobbe med studentene, og anbefaler flere å bruke studentene på den lokale campusen. Selv om de er unge og i starten av yrkeslivet, kan de mer enn oss innen dette faget, og de har fersk og oppdatert kunnskap.

Hilde Groven var til stede da studentene presenterte funnene sine, og la til og med ut et bilde på Instagram, med løfte om at funnene deres vil bli brukt når Sense nå skal lage nye strategier for markedsføring og kundeoppfølging.

Spennende oppgave å løse

- Ingen av oss trener, og vi visste ikke så mye om Sense. Derfor var det en spennende oppgave å løse, sier Nasima Rafiq Ali (Afghanistan/Nøtterøy), Latifa Rafiq Ali (Afghanistan/Nøtterøy) og Karanbir Singh (India/Bærum). De beskriver prosessen som «veldig interessant» «veldig spennende» og «veldig gøy», men litt skremmende i begynnelsen.

- Vi hadde jo ingen erfaring, men snakket med bedriften om hva de trengte, og tenkte over hva vi selv var interessert i. Så kom vi frem til en løsning som var en kombinasjon av hva vi ønsket, og hva Sense ønsket.

Self Determination Theory

Studentene har jobbet med oppgaven siden januar, og en viktig del av den var å utforme og gjennomføre en nettbasert spørreundersøkelse, som ble sendt ut til 705 medlemmer som allerede trener på Sense. De har brukt selvbestemmelsesteorien (Self Determination Theory) for å se hvilke motivasjonsfaktorer som påvirker en person til å begynne å trene, eller eventuelt fortsette med det.  De gjorde en deskriptiv analyse av svarene de fikk inn, og har kommet opp med ulike forslag til tiltak som Sense skal vurdere.

Smakebit på arbeidslivet

- Vi gjennomførte en spørreundersøkelse i semesteroppgaven i fjor også, så vi hadde litt peiling på hvordan det skulle gjøres. Arbeidet med Sense har gitt oss en liten smakebit på arbeidslivet. Vi har blitt litt tryggere på hvordan man oppfører seg i kundemøter og hvordan man snakker med bedrifter. I begynnelsen var vi usikre, men gjennom samtalene med veilederen vår Marit og med Hilde Groven ble vi tryggere.

Veien til studentene gikk via førsteamanuensis Marit Engeset  ved Institutt for industriell økonomi, strategi og statsvitenskap på USN Handelshøyskolen, som Hilde Groven kjente fra før.

Studentene sammen med veilederen sin Marit Engeset. Foto

Bacheloroppgaver på virkelige utfordringer

Engeset har vært veilederen deres underveis i prosessen, og sier utfordringen fra Sense gav mulighet til å jobbe med et relevant markedsføringsspørsmål: Hvordan kan man målrette markedsføringen mot bestemte målgrupper?

Hun sier instituttet har en klar filosofi for bacheloroppgavene. De skal brukes på utfordringer som næringslivet har.

- Studentene skal jo ut i et arbeidsliv. Da er det viktig å være klar over de forskjellige nivåene av kunnskap. En ting er å kunne teoriene og vite hva andre har funnet ut. Vi ønsker at de skal være på et høyere nivå, som handler om å kunne se tilbake på alt de har lært i løpet av de tre årene, og være i stand til å bruke det på praktiske problemstillinger.  Da er det nødvendig å ha kontakt med det vi kaller praksisfeltet, som kan være bedrifter eller offentlige etater.

Engeset sier at kravet til selvstendighet er stort.

- Studenter som har kommet gjennom så bra som disse, har fått med seg den nødvendige kompetansen. De er godt forberedt for arbeidslivet. Gjennom å ha denne kontakten med bedrifter som Sense, får også vi som jobber her sikret oss at det vi driver med er relevant for samfunnet rundt oss, sier Marit Engeset.

Se vårt studietilbud innen økonomi, ledelse og innovasjon!

Vil du lære å utvikle og lede mennesker og virksomheter, eller bygge opp din egen bedrift? Vil du spesialisere deg innen økonomi, markedsføring eller innovasjon? Eller kanskje eiendomsmegling er noe for deg? Mulighetene er mange, og du kan også fortsette studiene med master- og doktorgrad.