Mari og Kristine vant prosedyrekonkurranse

Vinnerne av prosedyrekonkurransen Mari og Kristine.
Vinnerne av prosedyrekonkurransen Mari Trolldalen og Kristine Nome Andersen.

Mari Trolldalen og Kristine Nome Andersen vant jusstudentenes konkurranse om beste prosedyre i Ringerike Tingrett.

- Prosedyrekonkurransen gir oss en god mulighet til å få et innblikk i hvordan arbeidshverdagen til en advokat kan være. Jusstudiet er teoribasert, vi lærer å tolke lover, juridisk teori, rettspraksis med mer, men vi lærer ikke om hvordan arbeidslivet faktisk vil være som ferdigutdannet, sier jusstudent Vilde Rokstad som har ledet arbeidet med konkurransen.

Hun mener derfor en slik konkurranse er av stor interesse for ivrige jusstudenter, som er sultne på å få et innblikk i dette underveis i studiet.

- Konkurransen engasjerer ikke bare deltakerne, men også medstudentene som får mulighet til å være tilskuere under semifinalen og finalen, sier Rokstad.

Hjelp fra jurister på Ringerike

I januar startet konkurransen for fullt for de tolv påmeldte lagene. Det ble holdt et oppgavekurs av Trine Hamborg Dahl fra advokatfirmaet Bentzen, hvor deltakerne lærte hvordan de skal skrive både stevning og tilsvar, samt hvordan en prosedyre foregår. Etter den skriftlige runden ble det utnevnt fire semifinalister av to forelesere på høyskolen. I semifinalen stilte Johannes Sundet fra Buttingsrud som dommer.

Finalistene ble Kornelia Kjær Knudsen og Tiril Henninen Larsen mot Mari Trolldalen og Kristine Nome Andersen. Trine Hamborg Dahl fra Bentzen stilte som veileder for Kornelia og Tiril, mens Guro Trillhus fra Buttingsrud stilte for Mari og Kristine.

Tingrettsdommer stilte opp

Fredag 17.mars var det duket for finale. Tingrettsdommer Johan Kristian Øydegard stilte som dommer, og skulle kåre årets vinner. Etter en fantastisk rettsak med iherdig innsats fra begge lagene, var det Mari og Kristine som stakk av med seieren.

- For meg var det ganske spennende å være med på noe nytt. Vi lærte hvordan man prosederer i en ekte rettssak, og hvordan man skal forholde seg til både dommer og motpart. Det morsomste var nok at man bare skulle argumentere for sin egen klient, slik at man noen ganger måtte lete ganske lenge for å finne akkurat den riktige biten som kunne felle motpartens argument. Og da jeg f.eks. endelig fant den dommen som gjorde det, så fikk jeg et mye større utbytte av hele konkurransen, fordi jeg ikke hadde gitt opp. Det var mye jobb, men det var morsomt å være med på, og i finalen koste jeg meg masse. Utrolig gøy at vi vant konkurransen også, sier Kristine Nome Andersen.

Mari Trolldalen er enig, og legger til:

- Det er veldig spennende å få være med i prosessen fra stevning/tilsvar og frem til hovedforhandling. Dette er en verdifull praktisk erfaring vi ikke får gjennom å lese pensum eller møte i forelesningene.

Fakta:

For andre året på rad arrangerte jusforeningen ved HSN en prosedyrekonkurranse for jusstudentene på HSN avdeling Ringerike.

I år var det en egen komité som hadde hovedansvaret for gjennomføringen av arrangementet.

Gjennom hele konkurransen har komiteen hatt et tett samarbeid med advokatfirmaet Buttingsrud, advokatfirmaet Bentzen og Ringerike tingrett.

I tillegg til heder og ære, fikk vinnerne vandrepokalen fra i fjor, en goodiebag fra Bentzen, et gavekort på Kuben og en kinobillett fra Nordisk Film Kino i Hønefoss.

Jusforeningen ved HSN vil takke alle parter som har bidratt til at Prosedyrekonkurransen ble en suksess i år på lik linje med fjorårets. En ekstra takk til komiteen som består av Vilde Rokstad, Linn Løkke, Eivind Lekang, Tiril Henninen og Kornelia Kjær.

Ta jusstudier på HSN

Vil du studere jus og samfunnsfag ved HSN?  Se studietilbudene våre her