Mina og Morgan tenker på jobb

Mina Degan og Morgan Olai er førsteårs-studenter i Drammen, men har allerede jobb i sikte. Foto

Tekst og foto: Jan-Henrik Kulberg

Derfor tok de turen til Karrieredagen 2017 på campus Drammen 9. mars.   Der kunne studentene møte bedrifter på stands, og få med seg aktuelle foredrag.

De to studentene på bachelor i visuell kommunikasjon sier det motiverer dem å tenke på at det de lærer, skal gi dem et levebrød etter studiene.

- Når jeg er ferdig, vil jeg ha noe å gå til så fort som mulig.  Det er dumt å ikke planlegge det i god tid, sier Morgan Olai.

Han er artist også, har blant annet opptrådt på Slottsfjell, og tenker på å bruke utdannelsen sin inn i artistyrket.

- Det er enklere å komme seg gjennom skolehverdagen, hvis du vet hva du vil etterpå, sier Mina.  Hun håper på en jobb i reklamebransjen.

- Hva synes dere om at det er karrieredag på campus?

- Det er kjempebra.  Vi er vant med det fra ungdomsskolen og videregående.  Og alt som skaper mer liv og aktivitet på campus, er vi veldig happy for.

Daglig leder Mette Adamsen i TIBE.  Foto

Planlegger intern-ordning

TIBE reklame- og kommunikasjonsbyrå i Drammen er på karrieredagen for første gang.  Daglig leder Mette Adamsen sier drammensstudentene er viktige for dem som en lokal bedrift i vekst.

-  Vi er veldig opptatt av å beholde de flinke folkene her i Drammen, og at ikke de forsvinner til Oslo eller andre steder etter studiene, og da må vi gjøre en innsats vi som er lokale bedrifter. Vi er både i vekst, og i stor endring.  Det å få tak i unge mennesker som kan sosiale medier og er digitale fra fødselen av, er superviktig for oss.  Og vi lærer masse av unge folk, så vi har en strategi på å ansette flere unge medarbeidere i byrået.

Adamsen sier de kommer jobber med å få på plass et intern-program, der de kan ta inn studenter som er under utdanning.

- Vi ser jo at studentene fra bachelor i visuell kommunikasjon har den kunnskapen vi er på jakt etter.  Det er mye enklere for oss å se mot den lokale høyskolen enn å skulle rekruttere fra Oslo eller andre steder.

- Hva betyr det å få unge mennesker inn i bedriften?

- Det er superviktig. Hvis vi setter oss ned og tenker at vi er utlært, så dør vi.  Vi trenger å bli dyttet på og utfordret av unge mennesker som stiller krav, sier Mette Adamsen.

Målet er å knytte kontakt

Rachel Dahlby Løkka (nr. to fra høyre på gruppeblidet med arrangør-gjengen) er avdelingsleder for Kunnandi Drammen.  Studentenes eget konsulentselskap Kunnandi har base på campus Ringerike, og avdelinger i Kongsberg og Drammen.  De tar på seg betalte oppdrag, som studentene løser i studietiden.  De arrangerer også karrieredager på de tre campusene.

- I år har vi bedrifter innen økonomi og ledelse, barnehagesektoren og kommunikasjon.  Vi er veldig fornøyd, og har jobbet hardt for å få flest mulig bedrifter hit.  Tre av oss i arrangør-gruppen var med i fjor, resten er nye i år, sier Rachel.  Hun forteller at de fleste studentene i Kunnandi Drammen er sisteårs-studenter, så de vil gjerne ha med flere studenter fra første og andre klasse.

- Målet med karrieredagen er å knytte kontakt mellom studenter og bedrifter, at de får en god kommunikasjon og at studentene får inspirasjon til å gå ut i arbeidslivet.  Selv er jeg i full gang med å sende søknader.  Jeg gleder meg til å komme ut i jobb, men det er litt skummelt også.

F.v: Beate M. Ryttersveen Sand og Anniken Aa. Thommessen fra Næringsforeningen i Drammensegionen.  Foto

Tilbyr studentmedlemsskap

Næringsforeningen i Drammensregionen var også tilstede på Karrieredagen.  De tilbyr studentmedlemskap for 150 kroner pr. skoleår.  Medlemskapet gir tilgang til et stort nettverk med over 900 bedrifter i regionen, konferanser, seminarer, kurs og sosiale arrangementer

- Studentene er en veldig viktig målgruppe for oss.  Prosjektet «Næringsvekst 2020» har nettopp startet.  Det har som mål å skaffe arbeidsplasser i regionen, og vi vil ha med studentene, sier prosjektleder Beate M. Ryttersveen Sand.

Program - foto