Slik fikser du gruppearbeidet

Økonomistudenter jobber i gruppe på campus Ringerike
F.v: Morten Beck-Nilsen, Jon Eide og Rita Sørbråten trives på gruppe sammen.

- Uten å jobbe sammen i gruppe, ville vi ikke hatt så høyt karaktersnitt, sier disse økonomi-studentene. Deres beste tips er å ikke ta andres meninger personlig.

Tekst og foto: Jan-Henrik Kulberg

- Ikke bli fornærmet, når noen andre mener noe annet enn deg.  Du kan ikke bli lei deg hvis du ikke får viljen din.  Her på gruppen er det flere med sterke meninger, men vi blir bedre fordi vi lærer av hverandre, sier Jon Eide, Rita Sørbråten, Morten Beck-Nilsen og Kim Rueslåtten.

Du treffer dem ved et stort bord i vestibylen på campus Ringerike.  Gruppen består av første-års studenter på bachelor i økonomi og ledelse, og til sammen er det seks studenter.

Lei av å sitte alene

Felles for dem, var at de trengte noen å jobbe samme med.  Kim var den første som satte seg ned.  Han var lei av å sitte alene på lesesalen.  Snart fikk han selskap av Rita og Morten, og etter hvert slo flere seg ned ved bordet.

Nå sitter de der mer eller mindre hver dag.

- Vi har det veldig morsomt da.  Jeg gleder meg til å komme hit og treffe de andre, sier Rita.

- Hjemme blir jeg så lett distrahert.  Her i gruppen får jeg gjort det jeg skal, og jeg får hjelp når det er noe jeg ikke forstår, sier Kim.

Forskjellige sterke sider

Han har jobbet med markedsføring tidligere, og ble en ressurs for de andre i gruppen da det nettopp var markedsføring som stod på timeplanen.

- Jeg hadde aldri klart markedsføringen så bra, hvis ikke det hadde vært for gruppen.  Det er ikke min sterke side, sier Rita.

- Det er alltid en av oss som kan noe om det temaet vi jobber med, men det varierer.  Vi er sterke på forskjellige områder, og derfor trekker vi hverandre opp, sier Jon.

- Det er ikke det mest skjermede stedet dere har funnet?  Midt i vestibylen?

- Nei, men det er bare koselig.  Det er sosialt også.  Rett som det er kommer folk innom, og det hender de spør om noe de lurer på, sier Kim.  Han forteller at gruppen har sin egen nett-sky, der alle deler det de produserer, slik at de andre kan lære av det.  De bruker også Facebook sin chat-funksjon mye.

Latteren sitter løst hos f.v: Morten Beck-Nilsen, Jon Eide og Rita Sørbråten.  Foto

Forbedret eksamens-karakteren

Morten forteller at han fant gruppen, da han skulle forberede seg til en eksamen

- Mange av dem jeg skulle jobbe med møtte ikke opp da de skulle.   Jeg er sikker på at jeg gjorde det så pass bra på eksamen, fordi jeg fikk samarbeidet med denne gjengen her.

- Hvordan foregår arbeidet i gruppen?

- Det er ikke sånn at vi diskuterer hele tiden.  Vi jobber med våre egne ting, men har muligheten til å spørre hverandre og snakke sammen når vi har behov for det, sier Jon.  Han sier det er en styrke for gruppen at de kan diskutere, uten at noen blir fornærmet.

- Ingen av oss kommer rett fra videregående.  Vi er såpass gamle at vi vet at det ikke nytter å ta det personlig, når noen er uenig med deg.  Det er det viktigste tipset vårt til andre, sier Kim.

Økonomi, ledelse og innovasjon på HSN

Vil du lære å utvikle og lede mennesker og virksomheter, eller bygge opp din egen bedrift? Du kan også fortsette studiene med master- og doktorgrad.

Her finner du studietilbudet vårt innen økonomi, ledelse og innovasjon.