Tidligere studentbedrift børsnotert

Skjermdump fra video av børsnotering av Zwipe på Oslo Børs.
Skjermdump fra video.

Den tidligere studentbedriften Zwipe ble første nye børsnotering i 2019.

28. januar ringte bjella på Oslo Børs for Zwipe. En historisk dag både for selskapet og for USN, som lenge har satset på studentbedrift som en del av utdanningene.

Kim Kristian Humborstad ble uteksaminert fra USN i 2009 og er gründer i Zwipe.

Zwipe har utviklet et tråløst og batterifritt bank- og identifikasjonskort basert på fingeravtrykk i stedet for pinkode. Ideen oppstod da Kim var student på bachelor i innovasjon og entreprenørskap ved tidligere Høgskolen i Telemark i 2006-2009. Han valgte studentbedrift på tredje året, og har siden videreutviklet ideen til å i dag bli Zwipe – et selskap som ved siste emisjon ble verdsatt til 311 mill kroner.

– Vi begynte med denne ideen før Apple begynte med fingeravtrykk. Når man har jobbet med dette i ni år så treffer man med timingen før eller siden, humrer Humborstad.

– Jeg er verken ingeniør eller supersmart, men forstod tidlig at å bygge et team rundt meg med de rette folkene er avgjørende. I Zwipe er det ingen som forstår hele verdikjeden, men alle forstår at de må samarbeide for å nå målet.

Les hele intervjuet med Zwipe-gründer Kim Kristian Humborstad her.

Se TV2 sitt innslag om børsnoteringen