Utvekslingsavtale mellom USN og Copenhagen Business School på plass

Emilie Thane Mærsk. foto.
STORTRIVES: Emilie Thane Mærsk er HA (jur.) erhvervsøkonomi-student på Copenhagen Business School (CBS) som utveksler til USN høsten 2019. Som følge av den nye samarbeidsavtalen mellom institusjonene kan det i fremtiden bli stadig flere CBS-studenter som gjør som henne. (Foto: Stian Kristoffer Sande).

En ny samarbeidsavtale legger til rette for at studenter på forretningsjus og økonomi både kan utveksle til og senere ta masterutdanning ved en av Europas ledende handelshøyskoler.

– Det er ganske annerledes å studere på Ringerike enn i København, sier utvekslingsstudent Emilie Thane Mærsk.

– Både campusen og byen er mindre, men jeg trives likevel veldig godt. Det er hyggelig å bo her, den nye campusen er kjempeflott og studentmiljøet er supert. Fra dagen jeg kom hit har jeg følt meg godt ivaretatt av medstudenter og ansatte.

Mærsk, som er fra Danmark, studerer til en bachelorgrad i bedriftsøkonomi ved Copenhagen Business School (CBS) Handelshøjskolen. Denne høsten er hun på utveksling hos USN Handelshøyskolen – og hun blir trolig ikke den siste danske utvekslingsstudenten som setter sine ben på campus Ringerike.

CBSs førsteamanuensis Kalle Johannes Rose foreleser foran studenter på campus Ringerike. foto.

LES OGSÅ: Studentlivet på Ringerike blomstrer: – Du risikerer å ha det innmari fett

Starter fra 2020

USN Handelshøyskolen og CBS har nylig inngått en samarbeidsavtale, der en av målsetningene er å øke utvekslingen av studenter mellom de to institusjonene.

– Skal vi kunne fortsette å tiltrekke oss gode studenter er det viktig at vi har utvekslingstilbud som er attraktive. CBS er en av de mest anerkjente handelshøyskolene i Skandinavia, med høy ranking også internasjonalt. Det er utvilsomt et attraktivt sted å studere for norske studenter, sier Anne Bang Lyngdal, leder for Institutt for økonomi markedsføring og jus.

Det nye samarbeidet innebærer at USN-studenter på bachelor i forretningsjus og økonomi gis tilbud om å utveksle ett semester til CSB på HA (jur.) (tilsvarer en bachelor forretningsjus og økonomi) fra 2020. Avtalen gir også CBS-studenter muligheten til å utveksle til USN.

– Innholdet og oppbygningen av CBS sin bachelor i forretningsjus og økonomi ligner vårt program, så derfor passer det veldig godt at studenter utveksler mellom de ulike programmene. Miljøet på CBS er svært internasjonalt og København en fantastisk by å studere i. Erasmusavtalen vi har signert, som en del av samarbeidsavtalen, innebærer blant annet at studenter som reiser på utveksling vil motta et månedlig stipend, i tillegg til at CBS reserverer studenthybler i København til våre studenter, sier Lyngdal.

Anne Bang Lyngdal. foto.

LES OGSÅ: Se hvor du kan utveksle som student ved USN

Kan gå videre på CBS-master

Den nye avtalen åpner også for at USN-studenter som fullfører bachelor i forretningsjus og økonomi kvalifiserer for opptak til CBS sin kandidatutdannelse i erhvervsøknomi og jura (Cand.merc. (jur.) (tilsvarer master i forretningsjus og økonomi).

– CBS tilbyr den beskyttede graden cand.merc.(jur.), som vår bachelor i forretningsjus og økonomi er designet for å tilby sømløs overgang til. Å knytte USN Handelshøyskolen til en av Europas ledende handelshøyskoler på denne måten gir unike muligheter for våre studenter, sier programkoordinator Ida Mathiesen Hatleberg.

Programkoordinatoren håper USN-studenter griper den fremtidige muligheten for utveksling og mastergradløp i København og CBS.

– Å studere utenlands gir deg en ekstra fordel når du skal søke jobb. Næringslivet ser i stadig større grad etter kandidater som har et godt vitnemål supplert med et semester eller mer tilbragt i utlandet. Utveksling gir deg også verdifull erfaring ved at du må lære deg å forholde deg til et nytt studiested i nye omgivelser rundt nye mennesker, sier Mathiesen Hatleberg.

Kalle Johannes Rose og Maibritt B. Jensen fra Copenhagen Business School snakker med studenter. foto.

LES OGSÅ: Nye tall: Stadig flere USN-studenter søker utveksling

Deilig å være dansk på Ringerike

Samtidig som fagmiljøet på Institutt for økonomi, markedsføring og jus håper å se mange av sine studenter reise til København på utveksling i tiden fremover, er de klare for å ønske flere utvekslingsstudenter fra CBS velkommen til campus Ringerike.

– Nå har vi fått splitter nye fasiliteter på campusen og nye studentboliger. Vi har dermed et oppgradert og moderne studiested, som gjør at vi nå er veldig godt rustet for å legge til rette for trivsel og gode læringsmiljøer, sier Mathiesen Hatleberg.

Ida Mathiesen Hatleberg. foto.

LES OGSÅ: Se bilder fra nyoppussede campus Ringerike

Copenhagen Business School

Copenhagen Business School (CBS) ble opprettet i 1917, og er i dag er et av Danmarks åtte universiteter. CBS har over 21.000 studenter og ca. 1500 medarbeidere, herunder forskere, ph.d.-studenter og administrativt ansatte.

CBS er Danmarks største utdannings- og forskningsinstitusjon innen samfunnsvitenskap og erhvervsøkonomi (bedriftsøkonomi) i bred forstand. Universitetet fokuserer på å skape erhvervsrelevante utdannelser og etterutdanningsprogrammer til særlig privat, men også offentlig sektor.

Kilde: cbs.dk