Et lite stikk fra studentene våre

sykepleierstudentene Tiril Merg og Vibeke Steenberg-Larsen i fullt smittevernsutstyr i Drammenshallen under massevaksineringa mot koronoaviruset
Sykepleierstudentene Vibeke Steenberg-Larsen og Tiril Merg og i fullt smittevernsutstyr i Drammenshallen under massevaksineringa mot koronoaviruset. (Foto: Hege Lundby Mathisen/USN)
student setter vaksine
Tiril Merg setter vaksine på helsepersonell i Drammenshallen. (Foto: Hege Lundby Mathisen/USN).

Sykepleierstudenter ved USN stiller opp for Drammen kommune i forbindelse med massevaksinasjonen som pågår nå.

I disse dager foregår det koronavaksinering av eldre personer og helsepersonell i Drammen kommune. I overkant av 500 doser kan bli injisert i løpet av én dag i Drammenshallen, og våre tredjeårsstudenter på bachelor i sykepleie (som allerede har praksisplass i Drammen kommune) har blitt forespurt om å bidra inn i det omfattende arbeidet.

Studentene som deltar er kun ansvarlige for selve stikket:

– Vaksinedosene blir på forhånd trukket opp og dobbeltkontrollert av sykepleiere eller annet helsepersonell i kommunen. Studentene får opplæring som inkluderer detaljert rutine for stikking, og de får veiledning på stedet av helsesykepleiere fra kommunen og er aldri alene. Leger observerer også de vaksinerte for bivirkninger i etterkant, forteller avdelingsleder ved smittevernkontoret i Drammen, Anette Solvang.

– Gira med én gang

Om lag 60 studenter fikk tilbud om å delta, og sirka halvparten har meldt seg. Jobben de nå gjør inngår som en del av deres utdanningspraksis.

– Jeg husker vi fikk en mail om muligheten til å få være med på dette, og jeg ble gira med én gang. Dette er jo historisk; denne vaksinen har hele verden venta på så lenge, og jeg synes det er fantastisk å være en ressurs inn i det sentrale arbeidet med å bekjempe pandemien, sier Tiril Merg, tredjeårsstudent på bachelor i sykepleie ved USN.

sykepleierstudent Tiril Merg i Drammenshallen under massevaksineringamot koronoaviruset
Medstudent Vibeke Steenberg-Larsen synes det er spennende å prøve seg som vaksinatør og har ikke opplevd noen situasjoner hun ble utrygg av:

– Vi blir tatt veldig godt vare på, slik at vi kan ta best mulig vare på de som skal vaksineres. Foruten å være trygg på egne kunnskaper når det kommer til selve stikket, er kommunikasjon på individnivå med de som skal vaksineres veldig viktig. Det handler om å skape ro i en i utgangspunktet stressende situasjon, og det kan være utfordrende der man står bak smittevernsfrakk, visir og munnbind, sier Steenberg-Larsen.

sykepleierstudent Vibeke Steenberg-Larsen i Drammenshallen under massevaksineringa mot koronaviruset

Ikke rom for feil

– Her er det ikke rom for å gjøre feil, så dette hadde ikke vært mulig uten det tette og gode samarbeidet med Drammen kommune som ligger i bunnen. Vi er veldig fornøyde med hvordan studentene har blitt ivaretatt og fulgt opp, sier praksiskoordinator ved USN, Kjersti Hannisdal Haga.

Tilbakemeldinger fra studentene viser at praksisen har vært lærerik og ofte har gitt større utbytte enn mange trodde på forhånd.

– Studentene får et bredt læringsutbytte gjennom samarbeid på tvers av yrkesgrupper, og de får et innblikk i organisering, ledelse og kommunikasjon – i tillegg til innsikt i forebyggende arbeid og unike erfaringer fra en situasjon jeg håper vi slipper å stå i igjen, sier Haga.

Studentene blir inkludert som fullverdige medlemmer i vaksinatørteamene.

– Vi synes de gjør en fabelaktig jobb, og at de har gode refleksjoner rundt den helhetlige organiseringen og sykepleiernes rolle i kommunehelsetjenesten. Vi får også mange tilbakemeldinger på at studentene er flinke til å informere, men også berolige de som har bekymringer knyttet til vaksinen, forteller Hege Helseth Berge, som er avdelingsleder for yrkesfagopplæring i Drammen kommune.