De første bærekraftstipendene er delt ut

De sju mottakerne av bærekraftsstipend. Foto
FÅR BÆREKRAFTSTIPEND: (fra venstre) Veronika Gran, Sinuo Wu, Eivile Gasiünaite, Nina Marie Alsborn, Silje Grotle Nilsen, Nedi Ada Ogazi og Hanne Marita Jegerud Ruyter.

USN Senter for bærekraftig omstilling har fordelt 100 000 kroner til sju studenter som jobber med bærekraftperspektiv i sine masterprosjekt.

Alle masterstudenter ved USN som vil jobbe med bærekraftperspektivet i sin masteroppgave, kan søke stipend med mål om å styrke masterprosjektet sitt.

Studenter fra alle masterprogrammer ved USN kan søke, uavhengig av hvilket fagområde de studerer.

Totalbeløpet for 2022 er 200 000 kroner, og det er lagt en maksramme på 25 000 kroner per stipend.

Mot slutten av studieåret 2021-2022, ble de første 100 000 kronene fordelt. Se oversikt over prosjektene som fikk tildeling under.

Silje Grotle Nilsen (master grunnskolelærerutdanning 1-7)

Tildeles 15 000 kroner for å styrke sitt masterprosjekt «Hvordan påvirker økosentrert og bærekraftig litteraturundervisning i norskfaget naturvernengasjement og handlingskompetanse blant elever på mellomtrinnet?», som skal være ferdig i 2023.

Kort beskrivelse av prosjektet: «Jeg ønsker å forske på måter man kan gjøre bærekraftundervisning i norskfaget økosentrert og positiv, der barna lærer å sette pris på og å bli glad i naturen. Med det kan vi kanskje skape fremtidige naturvernere? Kan god kjennskap (gjerne førstehånds) til naturen og det å se verdien av den gi et større naturvernengasjement enn endeløse dystopiske meldinger om en jord som går under, der vi vanskelig kan bremse den negative utviklingen?»

Sinuo Wu (MSc in Innovation and Technology Management)

Tildeles 12 000 kroner for å styrke sitt masterprosjekt «Key factors influencing the acceptance of the sustainable self-driving bus and a solution to accelerate customer adoption», som skal være ferdig i 2022.

Kort beskrivelse av prosjektet: «Jeg skal se på hvorfor kunder ikke bruker autonome busser i Kongsberg. Det er en forlengelse/sideprosjekt av et NFR-prosjekt. Prosjektet peker på økonomisk bærekraft.»

Veronika Gran og Nedi Ada Ogazi (master i økonomi og ledelse – siviløkonom)

Tildeles 10 000 kroner hver (totalt 20 000 kroner) for å styrke sitt masterprosjekt «Bruk av styringssystemer for å implementere sirkulær forretningsmodell», som hun løser sammen med en medstudent, og som skal være ferdig i 2022.

Kort beskrivelse av prosjektet: «Vi ønsker å se på utforming av styringssystem i forhold til bedriftens forretningsmodell og de miljø- og klimatiltakene bedriften har. Hvilke styringssystem støtter sirkulær drift, og bidrar til miljømessig ytelse, atferd og beslutninger? Vi ønsker å undersøke hvilken styringssystemer som blir aktivt brukt av bedrifter for å implementere en sirkulær forretningsmodell, og undersøke om et av styringselementene til Malmi og Brown (2008) er mer brukt og/eller effektivt enn et annet.»

Hanne Marita Jegerud Ruyter (master i design, kunst og håndverk)

Tildeles 15 000 kroner for å styrke sitt masterprosjekt «Gjenbruksplast, et bærekraftig formingsmateriale i den videregående skole?», som skal være ferdig i 2023.

Kort beskrivelse av prosjektet: «Jeg ønsker å se på mulighetene rundt det å bruke gjenbruksplast som et materiale, hvor det ferdige produktet ikke bærer synlig preg av å være laget av et spesifikt gjenbruksmateriale. Jeg ønsker også å se på sikkerheten rundt denne prosessen. Spørsmål jeg ønsker å stille er: Hvilke gjenbruksplasttyper egner seg som materialer i en designprosess, riktig HMS-bruk og bærekraftig kildesortering?»

Nina Marie Alsborn (master i tradisjonskunst)

Tildeles 25 000 kroner for å styrke sitt masterprosjekt «Meeting the material halfway - Exploring material affordances in pigmented wool from Norwegian Spæl Sheep using wet felting as technique», som var ferdig våren 2022.

Kort beskrivelse av prosjektet: «Prosjektet handler om norsk ull fra spælsau som bærekraftig ressursutnyttelse. Jeg jobber ut ifra en definisjon på bærekraft som ikke bare setter søkelys på en fremtid for menneskelige behov, men også hvordan man kan motvirke tap av ressurser for alle. Jeg ønsker å legge vekt på hvordan man kan bruke fortidens materialkunnskap og tekstilteknikker inn i en bærekraftig fremtid.»

Eivile Gasiünaite (MSc in Innovation and Technology Management)

Tildeles 10 000 kroner for å styrke sitt masterprosjekt «A roadmap for structuring the path towards a net zero emission company by 2050: A case study», som skal være ferdig 2022.

Kort beskrivelse av prosjektet: Kandidaten ønsker å utarbeide et veikart for en varmtvannsberederprodusent, som skal hjelpe produsenten med å nå målet om å bli karbonnøytrale innen 2050, samt med å oppnå interne delmål i bedriften.