– Lokale stemmer i globale diskusjoner

Eilin Holtan Torgersen

Sosialantropolog Eilin Holtan Torgersen har i egen forskning fokusert på forhold mellom mennesker og naturomgivelser i endring. Hun er spesielt opptatt av hvordan også små stemmer kan bli viktige.

Ved siden av å jobbe på Senter for bærekraftig omstilling og prosjektarbeid i seksjon for forskning og innovasjon ved USN, er hun doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Bergen. Hennes prosjekt heter Lavaland: Vernacular Seismology in Volatile Volcanic Environments in Puna, Hawaiʻi, og er tilknyttet forskningsgruppa Bergen Pacific Studies Research Group.

– Hvorfor jobber du i Senter for bærekraftig omstilling (SBO)
– Jeg er opptatt av hvordan universiteter, både nasjonalt og internasjonalt, kjenner sitt samfunnsoppdrag og bidrar med kunnskapsproduksjon og utdanning til bruk i omstillingsarbeidet vi har foran oss for å kunne leve bærekraftige liv. Dette er et arbeid jeg ønsker å bidra til.

– Hvilke visjoner har du for SBO?
– At vi skal samle gode bærekraftsinitiativer som finnes rundt om på USN, og få mer fokus på vårt felles arbeid med bærekraft. Omstillingsarbeidet vi som samfunn står ovenfor må adresseres tverrfaglig, og det er kanskje spesielt dette jeg tror SBO kan legge til rette for. Min egen forskning har fokusert på forhold mellom mennesker og naturomgivelser i endring, som for eksempel naturkatastrofer og klimaendringer, og jeg er nok særlig opptatt av utfordringer innenfor dette feltet.

– Hvilke utfordringer vil du trekke fram?
–  En av utfordringene vi stadig står ovenfor ved USN er vår spredte geografiske plassering. Samtidig er det styrke i vår regionale og lokale forankring, som særlig gjør oss tilgjengelige for lokalbefolkning og lokale samarbeidspartnere i Vestfold og Telemark og Viken. SBO vil bidra til å samle fagmiljøer ved USN rundt bærekraftig omstilling, samt å fronte bærekraftsarbeidet ved USN utad, og dermed posisjonere og tydeliggjøre USNs arbeid med utfordringene som er adressert gjennom FNs bærekraftsmål.

– Litt om din bakgrunn?
– Jeg kan nevne at jeg har jobbet med Stillehavet som hovedfokus innenfor sosialantropologien i sirka 14 år ved Universitetet i Bergen, og har vært så heldig at jeg har bodd på Hawai’i i tre år. Jeg er kanskje spesielt opptatt av hvordan små lokale stemmer kan bli store og viktige i globale diskusjoner, slik man for eksempel ser ved hvordan små Stillehavsland har nådd frem i klimaendringsdebattene på høyt diplomatisk nivå i FN.

– Hva hadde folk flest aldri gjetta om deg?
– Utover mitt akademiske virke er jeg en gammel sjel som skulle ønske at verden gikk saktere, og jeg er en relativt habil soul/rock/pop-vokalist.

– Hva gjør du når du tar helt fri?
– Jeg holder nesten alltid på med en eller annen hobby som krever planlegging, kreativitet og hjernekraft når jeg ikke er på jobb. Men når jeg tar meg fri fra det også, da går jeg på tur i skogen, på fjellet eller bader i sjøen, tar noen glass med gode venner og kollegaer, går på konsert, eller ligger langstrakt og lat på sofaen og ser på filmer og serier.