Nytt masterstipend innen bærekraft

Illustrasjon: motta stipend for masteroppgave om bærekraft

Universitetet i Sørøst-Norge har etablert et nytt masterstipend for studenter som skriver oppgave om bærekraft.

For første gang er et masterstipend på plass ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Studenter som vil jobbe med bærekraftperspektivet i masteroppgaven sin kan søke. Stipendet er initiert av Senter for bærekraftig omstilling.

– Senteret skal utvikle og øke kunnskap om bærekraftig omstilling og vi ønsker oss studenter med på laget. Vi håper at stipendmidlene kan stimulere til mer kunnskap om bærekraft uavhengig av studieprogram, forteller prosjektrådgiver Ragne B. Hvidsten.

Hvem, hva og hvor mye?

Masterstipendet er en prøveordning i 2022 og har to utlysningsfrister – 1. mars og 1. oktober. Totalbeløpet er 200 000 kroner og med en maskramme på 25 000 kroner per stipend.

USN-studenter kan søke prosjektstøtte med mål om å styrke mastergradsprosjektet sitt. Midlene kan for eksempel brukes på reiseutgifter, datainnsamling, utstyr, bøker eller kurs og konferanser.

For å få støtte må prosjektet handle om bærekraft og gjerne bærekraftig omstilling. Hvis prosjektet i tillegg er tverrfaglig eller på annen måte bidrar til samhandling mellom aktører med ulike ståsteder, vil det bli prioritert.

– Hvilket fagområde du tar master i, er ikke avgjørende for å søke. Søknader fra sykepleie, ingeniør og lærer er like relevant som for eksempel økonomi, kultur eller design, kunst og håndverk, sier Hvidsten.

Hvordan søke om masterstipend i bærekraft?

Studenter søker enkelt masterstipendet i bærekraft ved å fylle ut et elektronisk søknadsskjema. Her oppgis kort beskrivelse av tema, bakgrunn og metode for mastersprosjektet.

Om masterstipend i bærekraft

• Stipendet har to utlysningsfrister – 1. mars og 1. oktober.
  • Studenter kan søke om inntil 25 000 kroner med en totalramme på 200 000 kroner i 2022.
  • Masterstudenter fra alle fagområder kan søke.