Studenter hjelper bedrifter med å tenke nytt om bærekraft

INNOVASJON I TEAM: Studentene i gruppen som hjalp Avfall Norge. Vibeke Ravndal ytterst til venstre og Øystein Kjelling i blå skjorte til høyre. (Foto: Nancy A. Strand / Avfall Norge)

– Intenst, utfordrende, gøy og lærerikt, sier Vibeke Ravndal og Øystein Kjelling som har tatt det nye emnet «Innovasjon i team».

Navnet på det nye emnet ved Universitet i Sørøst-Norge (USN) sier egentlig det meste. Studenter settes sammen i grupper. Hver gruppe kobles på en lokal bedrift eller organisasjon fra samfunns- og arbeidsliv med behov for nytenking. Målet er å finne nye og mer bærekraftige løsninger.

På forhånd har virksomhetene definert problemstillinger eller utfordringer de trenger hjelp til, og følger arbeidet i gruppen tett sammen med USN-veiledere.

– Undervisningen i Innovasjon i team skilte seg fra andre fag ved at det var intenst og utfordrende, men også veldig gøy, sier studentene Vibeke Ravndal og Øystein Kjelling.

De anbefaler emnet til alle som liker å utfordre seg selv, vil jobbe med en konkret problemstilling og samtidig lære noe nytt.

– Gjorde noe med motivasjonen min

Ravndal og Kjelling jobbet med denne problemstillingen fra Avfall Norge:

«For mye avfall som kunne vært resirkulert havner i restavfallet! Hvordan kan vi hjelpe innbyggerne slik at avfallet deres får maksimal verdi? Vi har i dag et system for avfall som er basert på strukturer og ordninger som innbyggeren må tilpasse seg. Visjonen vår er at vi skal utvikle kundetilpassede, fleksible løsninger!»

– Å samarbeide med folk fra næringslivet om et konkret prosjekt gjorde noe med motivasjonen min som jeg ikke har opplevd gjennom forelesninger i andre fag, sier Kjelling, som går siste semester på bachelor i IT og informasjonssystemer.

Vibeke Ravndal forteller også at Innovasjon i team er annerledes enn de andre fagene.

– Det er færre studenter, mindre grupper og du må være delaktig på en helt annen måte enn når du sitter i en forelesningssal og for det meste lytter. En fin avveksling i en teori- og forelesningstung studenthverdag, sier hun.

Ravndal tar bachelor i sosiologi ved siden av full jobb, og har bacheloroppgaven igjen før hun er ferdig med studiet.

– Å bli introdusert for Design Thinking, og det at jeg har vært med på et innovasjonsprosjekt hvor denne metoden ble benyttet, ser jeg på som spesielt lærerikt. Dette er noe jeg allerede har tatt med meg inn i arbeidslivet, sier hun.

LES OGSÅ: Nytt masterstipend innen bærekraft

Fornøyd bedrift

Seniorrådgiver Nancy A. Strand i Avfall Norge er imponert oNancy A. Strand er seniorrådgiver i Avfall Norge. Portrettbildever hva studentene har fått til.

– Ideen fra gruppen om en enkel skanning av det vi skal kildesortere, og muligheten for å få en belønning når du sorterer riktig, tror jeg har fremtiden for seg. En lignende idé ble lansert fra et avfallsselskap i Østerrike ikke så lenge etterpå. Så her har studentene samarbeidet seg frem til en innovativ løsning, sier Strand.

Hun synes det var ekstra gøy at gruppen vant pitchen da alle skulle presentere resultatene sine i Porsgrunn under avslutningen.

– Gruppen valgte en rollespillfremføring som fikk frem både problemet og løsningen på en veldig god måte, sier Strand.

Seniorrådgiver Nancy A. Strand i Avfall Norge sier studentenes refleksjoner bidro til å belyse utfordringen de hadde. Hun mener målet til virksomheten ble nådd.

– Vi har også hatt en intern innovasjonsprosess både før og etter emnet ble gjennomført. Der kunne vi bruke innovasjonsmetodikken vi har lært av USN. Denne våren skriver en av IT-studentene bacheloroppgave for oss, forteller Strand.

Blir trent i å tenke innovativt

– Dette er en ny modell for samarbeid mellom studenter, arbeidsliv og vitenskapelig ansatte, sier prosjektleder Thomas Christian Espenes.

Virksomheter som deltar får tilført en innovasjonsenhet over en definert periode bestående av nytenkende studenter. Studentene får veiledning og oppfølging fra USN.

– Studentene blir trent i å tenke innovativt rundt bærekraftige løsninger for arbeidslivet. De får jobbe med relevante problemstillinger på en måte som utvikler ferdigheter og egenskaper som blir viktige i arbeidslivet mens de fortsatt går på studiet, sier Espenes.

Innovasjon i team

• Innovasjon i team er et nytt valgemne ved USN som fokuserer på tverrfaglig samarbeid om bærekraftig innovasjon.
  • Utvikles med støtte fra HK-dir (tidligere DIKU).
  • Studenter fra ulike studieretninger settes sammen i tverrfaglige grupper.
  • Gruppene skal samarbeide tett med partnere både fra arbeids- og samfunnslivet og med vitenskapelige ansatte.
  • Målet er å identifisere og løse aktuelle bærekraftsutfordringer.
  • Emnet skal etter hvert tilbys på hele USN.
  • Det startet med studenter fra USN Handelshøyskolen i Bø og Vestfold høsten 2021.
  • Høsten 2022 tilbys emnet til studenter på en rekke fagretninger ved campusene i Bø, Vestfold og Porsgrunn.

Tilbakemeldingene

Forskere fra USN har fulgt Innovasjon i team og fått gode tilbakemeldinger fra studentene.

Studentene trekker frem som positivt at:

• De har lært om, og brukt samarbeidsverktøy.
  • De har samarbeidet i tverrfaglige team med folk fra arbeids- og næringsliv.
  • De har lært på en ny og annen måte, som oppleves som relevant og praktisk og som de vil huske.

Bedriftene og organisasjonene som har vært med trekker frem at:

• Det har vært nyttig.
  • De har hatt mange lærerike diskusjoner med studenter og spennende arbeidsmetoder.
  • De har fått møte studenter og blitt bedre kjent med USN.
  • De har fått nye ideer og studentprosjekter.