USN Bærekraft, ny satsning vedtatt

Illustrasjon

Styret på USN har vedtatt å videreføre satsingen på tverrgående arbeid med bærekraft.

Universitetet i Sørøst-Norge (USN) vedtok på møtet 3. februar å videreføre bærekraftsatsningen gjennom et strategisk prosjekt kaldt USN Bærekraft.

Fireårig prosjekt

Senter for bærekraftig omstilling har vært en pilot siden 2020. Nå videreføres denne satsningen som USN Bærekraft og blir et fireårig strategisk prosjekt for perioden 1. juli 2023 – 31. juni 2027.

Prosjektet skal være et nav som forankrer og løfter temaet bærekraft i alle deler av USN, og som stimulerer til tverrfaglige prosjekter på tvers av fagmiljøer og campuser.

Samfunnsutvikling gjennom samarbeid

- Det er fint med et tydelig signal fra styret om at det er riktig å satse videre på bærekraft og at de er fornøyde med det grunnlaget som er lagt i pilotfasen. Vi takker for tilliten og skal levere i høyden og bredden, også i tiden framover, sier prosjektleder Annette Bischoff.

Satsningen er i tråd med USNs strategi og universitetets nye utviklingsavtale med Kunnskapsdepartementet. Her står det blant annet at universitetet gjennom kunnskap, kompetanse og teknologi skal bidra til en grønn og bærekraftig omstilling og ta en ledende rolle når det gjelder bærekraftig samfunnsutvikling i vår region; både når det gjelder klima og miljø, økonomi og sosiale og kulturelle forhold.

Imponerende aktivitet allerede

- Senteret har jobbet på tvers og løfter bærekraft som et viktig område, både internt og eksternt. Aktiviteten de siste to årene har vært imponerende høy. USN må satse videre på dette. Framover kan vi bli tydeligere på målsettinger og konkretisering for å synliggjøre hvilke ambisjoner USN har på bærekraft, sier Tine Rørvik, styremedlem og administrerende direktør i SCG Chemicals.

Se oversikt over aktivitetene som er gjennomført av Senter for bærekraftig omstilling i pilotfasen.