Drammen videregående er ny universitetsskole

Avtale om universitetsskole ble signert av rektorene Petter Aasen (USN) og Kristine Novak (Drammen vgs.) under en markering på Drammen vgs. med mange inviterte gjester. Blant dem Heidi Westbye Nyhus (AP), fylkesråd for utdanning og kompetanse i Viken fylkeskommune (helt til venstre i bildet). (Foto: Siv Marit Ersdal / Viken fylkeskommune)
UNIVERSITETSSKOLE: Avtale om universitetsskole ble signert av rektorene Petter Aasen (USN) og Kristine Novak (Drammen vgs.) under en markering på Drammen vgs. med mange inviterte gjester. Blant gjestene var Heidi Westbye Nyhus (AP), fylkesråd for utdanning og kompetanse i Viken fylkeskommune, som også holdt tale. (helt til venstre på bildet). (Foto: Siv Marit Ersdal / Viken fylkeskommune)

Onsdag 16. mars signerte Universitetet i Sørøst-Norge sin fjerde universitetsskoleavtale, denne gangen med Drammen videregående skole.

Formålet med avtalen er å utvikle og styrke opplærings- og utdanningstilbudene ved Drammen vgs. og USN.

Avtalen skal bidra til et tettere samarbeid om studentenes praksisstudier og et godt læringsmiljø, der veiledning og oppfølging av studentene i praksisstudiene er sentralt.

Et viktig mål er mer sammenheng mellom videregående opplæring og høyere utdanning, og å gjøre utdanningene enda mer relevante med tanke på videre arbeidsliv.

Rektor Petter Aasen framhevet i sin hilsen behovet for å utdanne kloke og kunnskapsrike borgere. Han sa et samarbeid mellom USN og videregående skole kan bidra til det, og at det også kan forberede fremtidige studenter bedre på å mestre høyere utdanning.

– Som praksisskole for mange lærerstudenter har vi allerede et utstrakt samarbeid om lærerutdanning. Nå ser vi for oss at vi kan utvikle mer sammenhengende utdanningsløp der elever for eksempel kan forsere fag på USN.

Håper flere unge velger høyere utdanning

Fylkesråd for utdanning og kompetanse i Viken, Heidi Westbye Nyhus (AP) håper avtalen kan bidra til at flere unge møter godt forberedt når de starter i høyere utdanning. Hun har også forventninger til at universitetsskoleavtalen bidrar til at lærere og ledere får relevant etter- og videreutdanning som styrker kompetanse og skoleutvikling

Westbye Nyhus er opptatt av at det er en synkende andel med høyere utdanning i denne delen av fylket, og håper flere unge velger høyere utdanning.

– Vi trenger at mange unge tar yrkesfaglig utdanning og blir fagarbeidere, men vi trenger også at flere unge velger høyere utdanning. Vi trenger lærere, sykepleiere og ingeniører. For at samfunnet skal gå rundt trenger vi også at unge satser på en akademisk karriere, tar masterutdanning, blir forskere og kvalifiserer seg til stillinger som krever akademisk kompetanse.

– Utdanning skal utjevne sosiale forskjeller. Vi må løfte nye generasjoner inn i utdanningssystemet, også de som ikke kommer fra sosial bakgrunn der akademisk utdanning har vært vanlig og som mangler rollemodeller, sa Westbye Nyhus i sin tale.

Kobler sammen fagmiljøer

Avtalen skal understøtte USNs profil som et entreprenørielt, arbeidslivsintegrert og bærekraftfremmende universitet, og Drammen videregående skoles profil som en skole som legger grunnlaget for morgendagens kompetanse.

I avtalen ligger en rekke forslag til prosjekter som vil koble ulike linjer på Drammen vgs. sammen med fagmiljøer på USN.

Avtalen skisserer også modeller for å lette overgangen fra Drammen vgs. til USN, for elever som ønsker å studere ved universitetet.

Universitetsskoleavtalene skjer i regi av USN Profesjon, som er en del av utviklingsavtalen USN har med Kunnskapsdepartementet.

• Drammen videregående skole blir den fjerde skolen som Universitetet i Sørøst-Norge inngår slik avtale med.
  • Den har rundt 1300 elever og er en av Norges største studieforberedende skoler.
  • Fra før har universitetet avtaler med Lier, Notodden og Porsgrunn vgs.
  • Avtalen gjør at skolen og universitetet vil samarbeide tett fremover, og ansatte, elever og studenter vil nyte godt av det.

Aktuelle samarbeidsområder i avtalen:

• Samarbeid om å studieforberede elever
  • Samarbeid om sammenhengende utdanningsløp og forsering
  • Samarbeid om entreprenørskap og ledelse
  • Samarbeid om om teknologi og forskning
  • Samarbeid om om kunst, design og arkitektur
  • Samarbeid om praksisstudier
  • Samarbeid om forskning, utvikling og innovasjon (FOUi)
  • Samarbeid om gjensidig kompetanseheving
  • Samarbeid om internasjonalisering