Forskning på reproduktiv og seksuell helse

Mor med nyfødt baby

Vi forsker på kvinners helse knyttet til seksualitet, svangerskap og fødsel.

Reproduktiv helse

Seksualitet, svangerskap og fødsel er viktige områder knyttet til kvinners helse, og sentrale områder for vår forskning. Reproduktiv helse fikk sitt gjennombrudd ved FNs befolknings- og utviklingskonferanse i Kairo i 1994 og ble da definert som ‘en tilstand av fysisk, mentalt og sosialt velvære – ikke bare fravær av sykdom og lyte – i alle forhold som er relatert til reproduksjonsorganene’. Begrepet omfatter blant annet retten til et tilfredsstillende og trygt seksualliv, til prevensjon og trygge prevensjonsmetoder, til å velge om og når man vil ha barn, til trygge helsetjenester under svangerskap og fødsel og dersom man velger å avbryte svangerskapet.

Seksuell helse

Reproduktiv helse omfatter også seksuell helse, og defineres gjerne som ‘en tilstand av fullstendig fysisk, mentalt og sosialt velvære knyttet til seksualitet’. Rettigheter knyttet til seksuell helse omfatter menneskers rett til seksualundervisning, til kroppslig integritet, til å unngå tvang, diskriminering og vold knyttet til seksualitet og seksuelle relasjoner, til å fritt kunne velge partner uavhengig av seksuell orientering og å kunne velge hvorvidt man vil være seksuelt aktiv eller ikke.

Pågående forskning

Hvilke erfaringer har kvinner med medisinsk abort i hjemmet

I 2018 ble det utført 12380 svangerskapsavbrudd i Norge. 82,6% av disse ble utført innen svangerskapsuke 8+6. Andelen svangerskapsavbrudd er høyest i aldersgruppen 25-29 år, og lavest i alderen 45-49 år. Både abortraten og fødselsraten er fallende fra år til år (Folkehelseinstituttet, 2019).I Norge er øvre grense for selvbestemt abort satt til svangerskapsuke 11+6. Etter svangerskapsuke 12, må ønske om svangerskapsavbrudd begjæres av en nemnd (Abortloven, 2019).

En forskergruppe på fem ved USN (jordmødre/helsesykepleier/psykolog) har intervjuet 23 kvinner som har erfaringer med medisinsk abort i hjemmet. Analysearbeidet pågår vår/høst 2020.

Kontaktperson: es@usn.no

The PreCare Study

Enid Leren Myhre: The PreCare Study. Pre-admission early labour care: An electronic educational intervention to improve early labour care and women’s pre-admission early labour experience: A mixed-method study

The overall aim of the PhD project is to improve early labour care and women’s pre-admission early labour experience through developing and testing the effect of an electronic educational intervention.

Lesbiske par som mister barn i perinatalperioden – erfaringer med helsepersonell

Bente Dahl & Dorte Hvidtjørn: Lesbiske par som mister barn i perinatalperioden - erfaringer med helsepersonell. Studien er et samarbeidsprosjekt mellom forskere ved Aarhus Universitetshospital/ Syddansk Universitet og Universitetet i Sørøst-Norge og har til hensikt å undersøke hvordan lesbiske par som har mistet et barn opplever møtet med helsepersonell i fødselsomsorgen.

Flerkulturell doula

Et prosjekt med doktorgradsstipendiat Hanna Oommen og professor Lukasse. Ved 8 sykehus i Norge er det innført en støtte ordning for innvandrere som består av kvinner med samme/lik kulturell bakgrunn og språk som den gravide som er med på fødsel og noe involvert i svangerskapet og postpartum omsorg. Forskingsprosjektet «The impact of mulcticultural doula support on immigrant women’s childbirth experience, birth outcomes and use of hospital maternity services – a longitudinal multi-center study» undersøker effekten av denne støtteordningen ved å sammenligne utfall for kvinner som har mottatt denne ekstra omsorgen sammenlignet med kvinner som ville kvalifisert for denne ekstra omsorgen, men ikke mottok den. Prosjektet inkluderer bade en retrospektiv og prospektiv studie. Data innsamling starter september 2022 og forsetter i cirka 1 år.

Gravid og nybakt mor i Horten og Tønsberg

Prosjektet ledes av professor Lukasse i samarbeid med kommune jordmødre og helsesykepleiere i Horten og Tønsberg og psykolog og senior forsker ved Telemark sykehus Idun Røseth. Prosjektet undersøker i hvilken grad jordmødre identifiserer sårbare gravide og hvilken tilpasset omsorg disse gravide får med hensyn til deres sårbarhetsfaktorer. Videre undersøker studien hvordan kvinner har det mentalt og relasjonelt i løpet av svangerskapet og post partum. Til slutt vil et utvalg av kvinner bli invitert til intervju for å undersøke hvordan kvinner opplever deres svangerskapsomsorg i forhold til de utfordringer de har. Datainnsamling starter 1. september 2022 og forventes å ta 1,5 år. Målet er at 300 kvinner fyller ut alle tre spørreskjemaer, et tidlig i svangerskap, et sent i svangerskapet og det siste 3 måneder etter fødselen.

Addressing Domestic Violence in Antenatal Care Environments (ADVANCE 2)

Et NFR finansiert prosjekt ved NTNU med USN ved professor Lukasse som samarbeidspartner. Prosjektet bygger videre på ADVANCE 1 hvor forekomsten av opplevd vold blant gravide ble undersøkt og en intervensjon i form av en «flippchart» i svangerskapsomsorgen i Kathmandu, Nepal. Denne gangen blir en intervensjon i form av en video testet ved to sykehus, et i Nepal og et i Dhulikel. Studien blir gjennomført som en randomisert kontrollert studie og vil totalt inkludere 2000 gravide. For tiden blir spørreskjemaet testet og validert.