Du har en lovfestet rett på et godt og inkluderende læringsmiljø som fagskolestudent. Konflikter i klassen, mobbing eller trakassering kan ødelegge hele studietiden for deg og dine medstudenter. Ikke la det skje!
Mobbing og trakassering
Arbeidstilsynet definerer trakassering og mobbing som følger:
"Det er trakassering når en person blir utsatt for uønskede negative handlinger, unnlatelser eller ytringer som virker eller har til formål å virke krenkende, skremmende, fiendtlige, nedverdigende eller ydmykende. Dette kan for eksempel være uønsket seksuell oppmerksomhet, plaging, utfrysing eller sårende fleiping og erting.Trakassering kan skje på ulike måter. Mobbing og seksuell trakassering er de mest kjente formene for trakassering.
Trakassering kan både være enkelthendelser og hendelser som skjer gjentatte ganger. Dersom det er en enkelthendelse må den være av en viss alvorlighetsgrad for at det faller inn under begrepet trakassering. Hvis de negative og krenkende handlingene derimot skjer systematisk og gjentas over tid, vil det heller dreie seg om mobbing, som er en form for trakassering" (https://www.arbeidstilsynet.no/tema/trakassering/).
Mobbing og læringsmiljø
Mobbing og trakassering er ikke akseptabelt og er i strid med ditt krav på et godt og inkluderende læringsmiljø som definert i fagskoleloven. Mobbing må alltid tas på alvor.
I noen få tilfeller kan dette bero på en misforståelse eller at den andre parten ikke forstår at du føler deg krenket. Det er ikke alltid at alle ville reagert på samme måte ved samme hendelsen. Men det er din opplevelse og dine følelser som definerer om du føler deg mobbet.
Tips: si fra til motparten hvordan du opplever situasjonen aller først. Av og til er dette nok for å få slutt på uønsket atferd.
Vedvarende mobbing og trakassering kan være helseskadelig og føre til store psykiske symptomplager og det som verre er.
Hvis du føler deg mobbet av enten din lærer eller dine medstudenter, ta gjerne kontakt med studentombudet for å drøfte veien videre. Husk å bruke kontaktskjema hvis du sender sensitiv informasjon. Studentombud har taushetsplikt og alt du sier behandles konfidensielt med mindre du ønsker å fremstå med navn. Studentombudet kan viderebringe en bekymringsmelding til rektor som da iverksetter rutiner for å få slutt på atferd som oppleves som mobbing eller trakassering.
Ønsker du å prate med studentombud anonymt, kan studentombudet drøfte med deg ulike måter å håndtere situasjonen på sammen med deg. Ikke la situasjonen bli vedvarende!
Mobbing eller trakassering fra lærer
Det er ikke sjelden studenter opplever seg mobbet eller trakassert av en lærer eller en annen autoritetsperson. Mange kvier seg til å melde fra i redsel for represalier noe som ikke er vanskelig å forstå. Viste du at loven forbyr gjengeldelse hvis en student har fremmet en klage om mobbing/trakassering? Lov om likestilling og forbud mot diskriminering § 14 sier at det er forbudt å gjengjelde mot noen som har fremmet klage om brudd på denne loven, eller som har gitt uttrykk for at klage kan bli fremmet, med mindre vedkommende har opptrådt grovt uaktsomt.
Konflikter mellom to likeverdige parter
Konflikter er vanskelig å unngå. Konflikter på arbeidsplassen, i vennegjengen eller familien er dessverre noe det fleste av oss kommer i berøring med. Konflikter kan oppleves som svært stressende og belastende.
Hvordan håndterer man en konflikt? Ofte, men ikke alltid, dreier det seg om ulike oppfattelser av hendelser, eller at partene ikke kjenner til hverandres situasjon eller bakgrunn. Dette fører til en situasjon hvor man ikke kjenner hverandre godt nok til å kunne tolke kommunikasjonen mellom seg på en god måte.
Her er det noen tips du kan bruke for å løse konflikter:
- Snakk ut om konflikten sammen med den du er i konflikt med. Det å ta opp en sårbar tema krever mot men kan være helt nødvendig for å kunne legge konflikten bak seg. Klarer man ikke å ta denne vanskelige samtalen, kan konflikten bli "hengende i luften" så lenge du har med motparten å gjøre.
- Ikke å ta denne praten tilfeldig i lunsjen eller i en pause. Det er så viktig at en slik prat skjer i trygge rammer, at man avtaler å snakke sammen slik at begge er litt forberedt og at man kanskje også avtaler noen kjøreregler for samtalen – f.eks at man blir enige om at begge skal få snakke ut uten å avbrytes.
- Det kan være smart å speile hverandre på den måten at man sjekker ut at man har forstått hverandre riktig. Still gjerne spørsmål for å forsikre at du og den andre har forstått hverandre riktig.
- Ikke bruk konflikthevende språk som "ALLE synes du...". Snakk om din opplevelse av situasjonen og hvordan du opplever situasjonen.Uttrykk dine følelser uten å påstå at den andre har ansvar for dem.
- Ikke generaliser motpartens afterd unødig. Ikke si "du er alltid så nedlatende", bruk heller en konkret situasjon som fikk deg til å føle på en bestemt måte.
- Etterlys motpartens versjon - du kan bli overrasket over hvor ulikt situasjonen ble oppfattet! Mange misforståelser har ført til vedvarende konflikter helt unødvendig.
- Utrykk et ønske om å finne en løsning dere begge kan leve med. Og ja, av og til kan løsningen være at man har minst mulig med den andre å gjøre - altså man er enige om å være uenige. Som oftest må man både gi og ta for å løse konflikten (kompromiss).
- Ikke involver andre i din konflikt. Ingen er tjent med ulike "leire og heiagjenger" - dette er med på å ødelegge et godt læringsmiljø for alle.
- Vær raus - beklag din egen oppførsel hvis det føles riktig. Aksepter raust andres beklagelse.
- Fungerer ikke egne forsøk på å løse konflikten, ta gjerne kontakt med Studentombudet eller en fra fagskolen begge parter har tillitt til som kan da fungere som nøytral mekler mellom dere.
Hva er studentombudets rolle?
Det kan være nyttig for studenten å ta en prat med Studentombudet i tilfellet trakassering/mobbing eller vanskelige konflikter. Studentombudet kan gi deg råd om veien videre mht. fagskolens varslingsrutiner og regler. Studentombudet sørger for at din rettssikkerhet er ivaretatt og at fagskolen følger opp saken.
Studentombudet kan også fungere som nøytral mekler mellom to likeverdige parter. Er konflikten fastlåst kan det være lurt å med en nøytral tredjepart som strukturerer samtalen og drøfter mulige løsninger sammen med partene.
Ikke la konflikter eller mobbing ødelegge fine studieår!
Om konflikthåndtering
Konstruktive konflikter (blogg ved studentombud ved OsloMet)
Konflikthåndtering (TED talk av John Zinsser)