Jeg ønsker å klage på vedtak

Her får du noen tips ang. hvordan du klager på et enkeltvedtak. Det er ingen fasit på selveste klagen, men visse ting er lurt å få med seg når du skriver en klagesak. Vedtaket du ønsker å klage kan handle om for eksempel avgjørelser om tilrettelegging, godskriving av fag eller fritak fra undervisning, permisjon, opptak eller klage på formelle feil på eksamen. Når en søknad blir avvist er det også vanligvis et enkeltvedtak.

Hvis du ønsker å klage på eksamenskarakter - be om begrunnelse først

Du har rett til å få en begrunnelse for karakterfastsetting etter Lov om høyere yrkesfaglig utdanning, §22:

"En student har rett til å få en begrunnelse for karakterfastsettingen. Hvis karakteren er gitt for en muntlig eksamen eller en bedømmelse av praktiske ferdigheter, må studenten kreve en slik begrunnelse umiddelbart etter at karakteren er formidlet. Hvis karakteren kunngjøres elektronisk, og studenten kan kreve begrunnelsen elektronisk, må studenten kreve begrunnelse innen én uke etter at karakteren blir kunngjort. Hvis karakteren kunngjøres på en annen måte, må studenten kreve begrunnelse innen én uke etter at studenten fikk kjennskap til karakteren, men likevel ikke senere enn tre uker etter at karakteren ble kunngjort.

Begrunnelsen skal gis innen to uker etter at studenten har bedt om den. Dersom begrunnelsen ikke kan gis innen to uker, skal studenten varsles om det og samtidig få vite når begrunnelsen kan ventes. I begrunnelsen skal det gjøres rede for de generelle prinsippene som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av studentens prestasjon. Begrunnelsen kan gis muntlig eller skriftlig.

Hvis det er gitt skriftlige retningslinjer for bedømmelsen, skal studentene ha tilgang til dem etter at karakteren er fastsatt".

Saksgang ved klage på eksamenskarakter

Frister

Du har tre uker til å klage på et vedtak etter at det er fattet. Enkeltvedtak skal være skriftlige og begrunnet, og informere om klageretten. Men selv om det ikke er gjort har du klagerett. Hvis du er usikker på om du kan klage på en avgjørelse kan du kontakte studentombudet.

Hvem skal motta klagen din?

Det er enheten som fattet vedtaket du klager på som skal motta klagen din. Du kan levere klagen din personlig, sende en epost eller sende den via vanlig post.

Får du ikke medhold for klagen din hos enheten som fattet vedtaket, sendes din klage til et klagenemnd for viderebehandling. Dette er den vanligste klageveien for enkeltvedtak utenom klage på eksamenskarakter:

Hvordan skriver jeg en klage?

Klagen din bør inneholde følgende elementer:

1. Hva klager jeg på

2. Hvorfor mener jeg at beslutningen var feil?

3. Hva ønsker jeg skal skje?

4. Dato og navn

5. Kontaktinformasjon

Tenk på mottageren - er klagen din godt poengtert? Har du skrevet kun det som er relevant til saken, eller har du skrevet om alt som plager deg? Er språket ditt forståelig og tydelig? Har du vedlagt all relevant info som kan fremme din sak? Har du lagt ved kontaktinformasjon og dato (viktig for å dokumentere at du overholdt klagefristen).

Hvis du vil at studentombud leser gjennom klagen før du sender den, send den til fagskoleombud@usn.no

Konsekvensene?

Før du sender inn en klage, bør du tenke på konsekvensene hvis du får medhold. Hvis du, f. eks. klager på formelle feil ved eksamen, kan konsekvensen være at du må ta eksamenen på nytt. Klager du på eksamenskarakter, kan endringen i din karakter bli til ugunst for deg.

Før du klager på eksamenskarakter, er det lurt å først be om begrunnelse for karakteren. Har du fått stryk har du ingenting å tape på ved å sende inn en klage. Har du derimot fått E kan det fort bli at ny sensur fører til at du ikke består.

Hjelp fra studentombud

Vil du at studentombudet leser gjennom klagen din før du sender den, send den til fagskoleombud@usn.no og samtidig sende en tekstmelding om varsel om innkommende epost til 40046005. Dette for at ikke klagen blir forsinket grunnet ferieavikling og likn.