– Mikroteknologi og nanoteknologi er et veldig interessant fagfelt, og det er et fag for fremtiden. Alt blir mindre, ikke minst innen romfart, sier Alexander (26).
Han er på det aller første kullet som tar industrimaster innen mikro - og nanosystemteknologi på campus Vestfold. Sammen med andre studenter bruker han to dager i uken på campus. Resten av tiden er han på jobb, og får teste ut kunnskapen i praksis.
Vant til å jobbe i renrom på campus
Kongsberg Space Electronics er en del av Kongsberg Gruppen, og har høyteknologiske renrom i sitt bygg i Horten.
Renrom er spesielle lokaler som benyttes innen forskning og produksjon med spesielle krav til renhet. Rommene er gjerne delt i forskjellige soner, og man må ha på spesielle klær, fottøy og masker slik at man ikke tar med forurensning, støv eller annet utenfra inn i rommet.
Samme type renrom har USN på campus Vestfold, selv om Kongsberg Space Electronics sine er spesialtilpasset arbeidet med romfartsteknologi. For Alexander innebærer det uansett at han er godt kjent med den grunnleggende teknologien, etter å ha tatt en bachelor i mikroteknologi, nanoteknologi og elektronikk på USN.
Blir mer attraktiv i arbeidslivet
– Allerede da jeg tok bachelor tenkte jeg på muligheten til å jobbe med romfart. Jeg ville nok uansett gått videre med master, men da muligheten for industrimaster kom og jeg så at Kongsberg Space Electronics var en av bedriftene som tok mot studenter, skjønte jeg at det var en veldig god mulighet.
Alexander mener en mastergrad gjør ham mer attraktiv i arbeidslivet, samtidig som det er enda mer spennende faglig. Før han fikk plass hos Kongsberg Space Electronics måtte han levere et motivasjonsbrev og stille i jobbintervju. Det er slik det fungerer ved alle USNs industrimastere.

Får lønn - trenger ikke studielån
– Det er en ny måte å studere på. Når jeg lærer noe i en forelesning, får jeg prøve det ut i praksis her. Det aller største fortrinnet er at jeg får en bedre innsikt i fagfeltet, og jeg får arbeidserfaring mens jeg studerer. Samtidig blir jeg kjent med andre bedrifter, og får et nettverk. Jeg blir inkludert i alt her i bedriften, og fikk til og med en egen fadder. Det har vært bra opplæring hele tiden, og alle er veldig forståelsesfulle for at jeg også er student. Jeg blir inkludert i alle sosiale aktiviteter, og føler meg som en del av arbeidsmiljøet. Det at jeg får lønn gjør at jeg gikk trenger studielån lenger heller. Du kommer i en annen økonomisk situasjon med industrimaster.
– Men du bruker jo lenger tid da. Tre år, i stedet for to?
– Ja men det er verdt det. På de tre årene får jeg også arbeidserfaring, så på mange måter er det mer effektivt. Vi er totalt tre i dette industrimaster-programmet. Hver onsdag har vi undervisning sammen, og fredag er studiedag. Da jobber vi gjerne i kollokvie sammen på campus. Vi har også undervisning sammen med studentene på den vanlige masteren i mikro- og nanosystemteknologi.
Solsystemet i papp og isopor
Foreløpig har Alexander jobbet mest med rapportskriving og prosjektarbeid. Kongsberg Space Electronics har hele tiden nye prosjekter, og noe av jobben innebærer å finne nye materialer og metoder.
– Vi hadde prosjekter på bacheloren også, og det har så klart hjulpet med de lab-timene vi har hatt på campus. Renrommet der er veldig bra, og de som underviser har høy kompetanse. Derfor var jeg godt forberedt før jeg kom hit. Samtidig ser jeg at en bedrift fungerer veldig annerledes, og det må jeg nesten jobbe med her for å lære. Derfor er denne studiemodellen så bra. Mange av kollegaene mine her har dessuten utdanningen sin fra USN.
– Hvorfor ville du bli ingeniør? Og hvorfor mikroteknologi og nanoteknologi?
– Jeg må gå tilbake til romfartsinteressen min. Jeg har alltid vært opptatt av planeter, verdensrommet og teknologien som trengs for å reise dit. Da jeg var liten hadde jeg et skoleprosjekt, og jeg husker pappa laget solsystemet med papp og isopor. Jeg hadde selvlysende stickers av stjerner i taket på rommet mitt. Etter militæret tenkte jeg at ingeniørutdanning var det jeg måtte ta, for å kunne jobbe med det jeg er mest interessert i. Samboeren min har bachelorgrad, og hun tenker også å ta industrimaster. Hun er like opptatt av verdensrommet som meg.
– Hvis muligheten skulle komme, ville du likt å jobbe her etter studiene?
– Ja, det har jeg veldig lyst til. Dette er jo innenfor det mest interessante fagfeltet jeg kan jobbe med.