Kule løsninger og oppfinnelser signert ingeniørstudentene ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Etter to år digitalt var endelig USNexpo fysisk tilbake på campusene Porsgrunn, Vestfold og Kongsberg denne uken.
Den årlige teknologimessen er høydepunktet for ingeniørstudentene, samt IT-studentene i Vestfold. Her får de presentert nye veier til smart og samfunnsnyttig bruk av teknologi gjennom bacheloroppgavene sine og noen masteroppgaver.
Mange av oppgavene er utført på bestilling fra eksterne oppdragsgivere, og messen er en viktig møteplass mellom regionens næringsliv og studentene.
– Studentene får se hvor mange de er, hvem de er og hva de andre holder på med. Det er en mulighet til å treffe folk fra næringslivet og studentene får god trening i å stå på stand og være litt frempå, sier universitetslektor Morten Pedersen.
LES OGSÅ: Pris for studentbedrifter fra USN
Arena for nyskaping og teknologiprat
USNexpo skal vekke nysgjerrighet hos fremtidige studenter, arbeidsgivere og publikum generelt hvor de får oppleve mye spennende ingeniørkunst med fysikk, kjemi og matematikk i praksis.
Christian Hagrupsen, Amanuel Isak og Sander Mikal Blomvågnes har studert elektroingeniører med spesialisering i informatikk og automatisering. De ønsker å gjøre lokal biljardsport mer tilgjengelig og moderne, og har i bacheloroppgaven utviklet en digital biljarddommer.
– I løpet av studiet fant vi alle en interesse for programmering. Da vi fikk presentert denne oppgaven, synes vi den hørtes spennende ut. I en verden i utvikling er potensialet for digitalisering og modernisering stort, blant annet innenfor lokal biljardsport, forklarer Christian, Amanuel og Sander.
Oppgaven deres handler om å vurdere forskjellige visjonssystemer og sette et slikt system i en applikasjon. De har brukt biljard som kjernen av problemstillingen, og også lagd en nettside som jobber sammen med applikasjonen.
– Gjennom nettsiden kan brukere enkelt registrere seg og sette opp et spill. Nettsiden gir også tilgang til at brukere fra hvor som helst i verden kan følge med på pågående spill mer eller mindre direkte, forteller studentene.
LES OGSÅ: Dette kan du løse som ingeniør
Mindre matkasting
Adrian Nicpon og Andreas Knoph har levert bacheloroppgave i informatikk og automatisering. Prosjektet deres er et automatisert ølbryggeri som USN kan bruke videre i undervisning.
– Det er et semiautomatisk anlegg. Vi kan bare trykke på en knapp på PC-en, så går det for det meste av seg selv. Det trengs fremdeles en person som følger med på hva som skjer, men det er et fullt fungerende ølbryggerianlegg. Og siden vi ble tidlig ferdig, fikk vi bruke anlegget til å lage øl. Så da har vi fått oss en ny hobby for livet, forteller Adrian og Andreas.
Muhammad Saifuddin Chowdhury har i masteroppgaven på Industrial IT and Automation produsert en robot:
– Hovedintensjonen med roboten er å plukke opp og sette ned objekter på farlige steder. Flere roboter kan samarbeide og gi hverandre objekter for å fullføre oppgaver. Jeg har lagd en enkel modell som et utgangspunkt, men programvaren er klargjort for å kunne ta i bruk modeller basert på maskinlæring og neurale nettverk, forklarer han.
Dataingeniørstudentene Nora Sophie Backe, Viktor Larsen, Håkon Vestreng Solberg og Christian Thorsø har utviklet en mobilapplikasjon som holder styr på utløpsdatoer på matvarer i kjøleskap, fryser og skap. Appen foreslår også oppskrifter og ukentlige menyer basert på varene du har hjemme, og prioriterer varer som er i ferd med å gå ut på dato.
– I dagens samfunn har vi en tendens til å kaste mye mat. Vi vil gjøre noe med dette ved å samle verktøyene vi trenger i én applikasjon slik at varer kan bli tatt i bruk før de blir dårlige. Det er også mulighet for å lage handlelister og legge inn varer ved hjelp av å skanne kvitteringer, forklarer studentene.
LES OGSÅ: Derfor er det smart å ta ingeniørutdanning
Vinn-vinn-samarbeid
Ole Kristian Høijord, Desiré Foldvik Smith, Yaren Demir og Hoa Tran har studert elektronikkingeniør og utviklet en bærbar svettesensor i bacheloroppgaven sin.
– Vi har observert en økende interesse i å overvåke personlige målbare data som puls, hjerterytme, oksygenmetning og antall skritt. I den sammenheng har vi undersøkt om det er mulig å utføre elektrokjemiske målinger av svette for å kartlegge om en person er hydrert eller dehydrert. Målet har vært å utvikle og designe en portabel svettesensor med tilhørende elektronikk, samt en applikasjon for fremvisning av måledataene, forteller de.
Svettesensoren kan brukes av eldre hjemmeboende og folk som trener som får varsel om at det er på tide og drikke vann. Studentene har satt sammen momenter innenfor fagfeltene anvendt mikro- og nanoteknologi, elektronikk og datateknikk. Prosjektet er utført i samarbeid med bedriften Zimmer & Peacock AS.
– Mye av vår suksess er myntet på å rekruttere de smarte hodene fra USN. Gjennom studentprosjektene får vi virkelig prøvd ut studentene og de oss. Er det god match og tiden riktig, blir det gjerne til et langvarig samarbeid. Den tette relasjonen med universitetet er uvurderlig, sier avdelingsleder for sensorgruppen Sindre Søpstad.
Ingeniørstudentene Ole Christian W. Kopland, Christoffer Mehren, Martin Slettedal, Simen Tråstadkjølen, Tobias S. Nilsen og John Kristoffer Kristiansen har fått bacheloroppgaven fra Kongsberg Defence & Aerospace. Gruppen består av en dataingeniør, to elektroingeniører og tre maskiningeniør.
– Oppgaven besto i å lage en miniatyrversjon av launcheren i luftvernsystemet NASAMS. Det ferdige produktet kan rotere, elevere og avfyre opptil seks prosjektiler fra toppstrukturen, forteller studentene.
LES OGSÅ: Søkertallene 2022: Tilbake til normalen