• NO
  • EN
  • Bibliotek
  • For studenter og ansatte
Meny
  • NO
  • EN
Intranett
Vis studievalg Skjul studievalg
  • Studier
    • Finn studier
    • Videreutdanning
      • Barnehage og skole
      • Helse- og sosialfag
      • Idrett og friluftsliv
      • Jus og samfunnsfag
      • Lederutdanning og økonomifag
      • Maritime kurs
      • Optometri
      • Teknologiske fag
    • Søknad og opptak
      • Slik søker du
        • Bachelor, årsstudier og femårige mastere
        • Masterprogrammer og videreutdanninger
        • Ingeniørfag, forkurs og tresemesterordning
        • Marinteknisk drift
        • Kurs og videreutdanning
        • Søknad om overgang
        • Ledige studieplasser
      • Søknadsfrister
      • Opptakskrav og poengberegning
        • Poengberegning i lokalt opptak
        • Studier med minstekrav/fagkrav for realkompetanse og dispensasjon
        • Realkompetanse til grunnstudier
        • Dispensasjon fra kravet om generell studiekompetanse
        • PPU opptakskrav
      • Svar på søknad og veien videre
        • Betinget tilbud i lokalt opptak
        • Dokumentasjonskontroll
        • Reservert studieplass
        • Venteliste
        • Resultat og publisering av opptak
      • Opptaksregler
        • Krav til medisinsk testing
        • Krav om politiattest
        • Sensitive personopplysninger
        • Lover og forskrifter
        • Begrunnelse og klage
        • Språkkrav
      • Ofte stilte spørsmål
    • Studie- og emneplaner
    • Utveksling til utlandet
      • Les om studentenes opplevelser
      • Hvordan søke utveksling?
      • Kontakt oss om utveksling
      • Praktisk info om utveksling
        • Før utveksling
        • Under utveksling
        • Etter utveksling
      • Praksis i utlandet etter endt grad
      • Praksis i utlandet som en del av studiet
    • Nettstudier
      • Spørsmål og svar
    • Praksis
      • Praksis ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
      • Praksis ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap
      • Praksis ved Fakultet for teknologi, naturvitenskap og maritime fag
        • Praksis ingeniørutdanning
        • Næringsbachelor
        • USN Industriakademi
      • Praksis ved USN Handelshøyskolen
      • USN Industrimaster
      • Arbeidslivsportalen
    • Y-veien
    • Tilrettelegging
      • Spørsmål og svar
    • Toppidrettsstudent
    • Studentinkubator
    • Studievalget
  • Studiestart
    • Dette må du gjøre som ny student
    • Timeplan
    • Opprett brukerkonto
    • Program for studiestart
      • Campus Bø
      • Campus Drammen
      • Campus Kongsberg
      • Campus Notodden
      • Campus Porsgrunn
      • Campus Rauland
      • Campus Ringerike
      • Campus Vestfold
    • Ofte stilte spørsmål
      • Studiestart
      • Opptak
      • Utveksling
      • Campus
      • Ord og uttrykk
      • Underveis i studiene
      • Sikkerhet og beredskap
      • Nettstudier
      • IT og support
      • Helse og velferd
      • Videreutdanning
      • Tilrettelegging
  • Forskning
    • Doktorgradsutdanning
      • Våre ph.d.-utdanninger
        • Anvendte mikro- og nanosystemer
        • Kulturstudier
        • Markedsføringsledelse
        • Nautiske operasjoner
        • Pedagogiske ressurser og læreprosesser
          • Søk om opptak
          • Våre stipendiater
          • Kurs og emner
          • Planlagte seminarer
        • Personorientert helsearbeid
        • Prosess-, energi- og automatiseringsteknikk
        • Økologi
        • Doctor philosophiae
      • Ph.d.-håndbok
        • Del A. Håndbok for kandidater og veiledere
        • Del B. Håndbok for administrering av ph.d.-utdanningen
        • Kvalitetsrutiner og skjema
      • Disputaser
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
      • Doktorkreering
    • Hva forsker vi på?
      • Barnehage, skole og høyere utdanning
        • Barnehageforskning, utvikling og innovasjon
        • Barns overgang fra barnehage til skole og begynneropplæringen
        • Diversity and Citizenship in Education
        • Early childhood teacher education
        • Embodied making and learning
        • Estetiske læreprosesser
        • Flerspråklighet, læring og utvikling
        • Karriereforsk
        • Karriereveiledning
        • Klasseromforskning
        • Kompetanse for mangfold
        • Kvalitative metoder i profesjonell praksis
        • Ledelse, innovasjon og læring (LIL)
        • Learning and Teaching for Sustainability - LET'S
        • Læremiddelforskning
        • Lærerprofesjon, lærerutdanning og utdanningspolitikk
        • Læring, læringsdesign og digitale medier
          • LUDO
        • Læringsutbytte i politikk og praksis
        • Matematikkdidaktikk
          • Mathematics Education in Indigenous and Migrational contexts
        • Naturfagdidaktikk
        • Nettverk for interaksjonsanalyse
        • Nettverk for norskdidaktisk forskning
        • Oppvekst og utdanning
          • Kosthold og fysisk aktivitet
        • Publication Across Subjects in Education (PASIE)
        • RLE-didaktikk
        • Rom, materialitet og meningsskaping i barnehagen»
        • Samfunnsfagdidaktikk
          • BRIDGES
        • Språklig variasjon og endring i samfunn og utdanning
        • Tekst i kultur og utdanning
        • TRALAYA
        • Trening av samtaleferdigheter i lærerutdanningen (CAiTE)
        • Utdanning for praksisfellesskap
        • Veiledning i profesjon og utdanning
        • Vold, overgrep og sosiale- og emosjonelle vansker
      • Friluftsliv, idrett og kroppsøving
        • Friluftsliv, samfunn og bærekraft
        • Health & Exercise (HELP)
        • Idrettsfysiologisk testlaboratorium - campus Bø
        • Kropp, samfunn og bevegelseskulturer
        • Kultur- og idrettspolitikk
      • Helse og velferd
        • Eldreforsk
        • Helsefremmende arbeid i nærmiljø (HENÆR)
        • Klinisk kompetanse i sykepleieutdanning
        • Kvinne-, familie- og barns helse
        • Oppvekst og utdanning
        • Psykisk helse og rus
          • Publikasjoner
        • Senter for omsorgsforskning, sør
        • SESAM - Senter for sosialt entreprenørskap og samskapende sosial innovasjon
        • Vitensenteret helse og teknologi
          • Forskning og innovasjon
          • Næringsutvikling, entreprenørskap og teknologi
          • Utdanning og tjenestedesign
          • Om Vitensenteret
        • Velferdstjenester til utsatte grupper
      • Humanistiske fag
        • Developing democracy
        • Diversity and Citizenship in Education
        • Human Rights and Diversities
        • Jus
        • Kropp, samfunn og bevegelseskulturer
        • Kulturarv i bruk
        • Kultur- og idrettspolitikk
        • Læremiddelforskning
        • Politisk kultur
        • Sosialsemiotikk, SFL og multimodalitet
        • Tekstforskning og diskursanalyse
        • Tekst i kultur og utdanning
        • Vold, overgrep og sosiale- og emosjonelle vansker
      • Maritim virksomhet
        • Maritime Logistics Research
        • Training and Assessment
        • I-Merse
        • MASDLI
      • Natur, helse og miljø
        • Climate change and alpine ecosystems
        • LEBE!
        • Vann
        • Health & Exercise
      • Naturvitenskap
        • Algebraisk geometri
        • Kvanteteknologi
      • Synsvitenskap
        • Nasjonalt senter for optikk, syn og øyehelse
          • Bestill synsundersøkelser
          • Forskning
        • I-Merse
      • Teknologi
        • Advanced Cognitive systems and Data Science
        • Autonomi
        • BioMEMS
        • Cyber-Physical and Smart Systems
        • Energi og CO2-fangst
        • Entrepreneurship and Student Enterprises
        • Hydro Power, Transmission and Distribution
        • Innovasjonssenter – mikrosystemer, nanoteknologi og elektronikk
        • Kvanteteknologi
        • Materialer og Mikrointegrasjon
        • Micro- and Nanoelectromechanical Systems
          • MST-Lab
        • Prosessikkerhet, forbrenning og eksplosjoner
        • Sikre distribuerte systemer
        • SMART
        • Norwegian Industrial Systems Engineering Research Group
        • Telemark Modeling and Control Centre
        • Telemark Process Safety, Combustion and Explosion Laboratory
        • Ultralydlaboratoriet
      • Tradisjonskunst og praktisk- estetiske fag
        • Embodied making and learning
        • Estetikk: teori, analyse praksis
        • Kunstnerisk utviklingsarbeid
        • Praksis, tradisjon og teknologi
      • Økonomi, ledelse og politikk
        • Business Management and Economics
        • Etikk og samfunn
        • Innovasjon og entreprenørskap
        • Management Information Systems
        • Marketing Management
        • Organisering og ledelse
          • Motivational processes in occupational health (MOTIVATION)
        • Politisk kultur
        • Sikkerhet, krisehåndtering og beredskapsledelse
          • Forskning
          • Hva kan vi tilby
        • Økonomisk organisering
    • Forskningsformidling
    • Publisere
    • Oppdragsforskning
    • Forskingsdagane
    • FoUI-eksperter
    • Prosjekter
      • EU-finansierte prosjekter
      • NFR-prosjekter
        • Comparisons of Leadership Autonomy in School districts and Schools (CLASS)
      • Andre prosjekter
        • Det er lærer du skal bli
          • Lærerens pedagogiske interaksjonskompetanse
          • Om prosjektet
          • Samarbeid og koherens i lærerutdanningene
          • Profesjonsverksted
        • Digitalt foreldreskap i Norge
        • EU-nettverk Sørøst-Norge
        • EvaFag-2025
        • From double trouble to dual recovery
        • Kols-prosjektet
        • LUDO
        • Læremiddelforskning og læremiddeldidaktikk
          • Exploring Nordic Education
          • Praksisfortolkning av læremidler
        • Marginalisation and Co-created Education (MaCE)
      • Fremragende sentre
    • Ekspertliste
    • Lørdagsuniversitetet
  • Om USN
    • Strategi og satsingsområder
    • Organisering
      • Organisasjonskart
      • Leiinga
      • Styret
        • Innkallinger
        • Møteplan
        • Møteprotokoller
      • Råd, utvalg og ombud
      • Fakultetene
        • Fakultet for helse- og sosialvitenskap
        • Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
        • Fakultet for teknologi, naturvitenskap og maritime fag
        • USN Handelshøyskolen
      • Studentdemokratiet
      • Campuskontakter
      • Gaveprofessorater
    • Kontakt oss
    • Rapporter og dokumenter
    • IT-tjenester
      • Aktivere konto
      • IT-support
      • Trådløst nett (Wi-Fi)
      • Tilgang hjemmefra og på reise
    • Kvalitetssystemet
      • Kvalitetssystemet, kvalitetsarbeid og kvalitetskultur
      • Rutiner og arbeidsbeskrivelser
      • Kvalitet i studieporteføljen
      • Kvalitet i studieprogram
      • Kvalitet i emner
      • Evaluering og rapportering
      • Ansvar og roller i kvalitetsarbeidet
      • Kvalitet fra søker til ferdig kandidat
      • Si ifra
    • Regelverk
    • Beredskap og krisehåndtering
    • Campusene
      • Bø
      • Drammen
      • Kongsberg
      • Notodden
      • Porsgrunn
      • Rauland
      • Ringerike
      • Vestfold
  • Samarbeid med oss
  • Aktuelt
    • Nyhetsarkiv
    • Aktivitetskalender
    • Korona
    • Podkast
  • Biblioteket
    • Oppgaveskriving
    • Forskerstøtte
    • Databaser
  • Ledige stillinger
  • USN Hub
  • Studier»
  • Finn studier»
  • Lærer og lektorutdanning»
  • Atypisk kommunikasjon
Atypisk kommunikasjon (masteremne)

Atypisk kommunikasjon (masteremne)

Nettstudier - Deltid

Vi gir fagpersoner i pedagogiske-, eller sosial- og helsefaglige virksomheter økt kompetanse i møtet med barn, unge og voksne med ulike funksjonsnedsettelser som påvirker utvikling av kommunikasjon og språk. Studiet gir økt kunnskap om samspillkommunikasjon og språk. Studiet er et spesialpedagogisk emne på masternivå. Våren 2021 er studiet helt nettbasert.

Studieinformasjon

  • Progresjon: Deltid
  • Studiested: Nettstudier
  • Studieopplegg: Nettbasert
  • Studienivå: Videreutdanning
  • Kostnader: Studieavgift kr 20 500,-. Pluss litteratur og studiemateriell.
    Semesteravgift kommer i tillegg.
  • Studiepoeng: 15
  • Søknadsfrist: Utløpt
  • Oppstart: Vår 2021
  • Undervisningsspråk: Norsk
  • Antall semester: 1
  • Antall studieplasser: 35

Samlinger

Emnet er nettbasert med 7 samlinger à en-tre dager. En samlingsdag varer 4-5 timer, klokkeslett kommer nærmere oppstart.

Samlinger på nett (via Zoom) våren 2021:

 13.-14. jan (ons-tors) oppstart  1. samling
 3. feb (ons)  2. samling
 16.- 17. -18. feb (ti-ons-tors)  3. samling
 3. mars (ons)  4. samling
 16.-17.-18. mars (ti-ons-tors)  5. samling
 7. april (ons)  6. samling
 5.-6. mai (ons-tors)    7. samling
 19.- 25. mai  eksamensperiode

Med forbehold om endringer.

 

Hvorfor studere atypisk kommunikasjon?

Er du interessert i kommunikasjon, læring og utvikling? Ønsker du å styrke kommunikasjonsmulighetene for barn, unge og voksne med ulike funksjonsnedsettelser som gjør at kommunikasjon og språk ikke utvikles av seg selv? Da er dette studiet for deg.

I studiet bruker vi videoanalyse for å oppdage, anerkjenne og forstå særlig sårbare stemmer. Studiet bruker læringseksempler fra dialoger med barn, unge og voksne med ulike former for komplekse tilstander og atypisk kommunikasjon. Eksemplene omfatter kommunikasjon med personer med sansetap i kombinasjon med ulike vansker, personer med medfødt døvblindhet og eldre personer med demens. 

Dialogisk perspektiv til atypisk kommunikasjon er en unik og tverrfaglig tilnærming som har til hensikt å gi fagpersoner/studenter i ulike pedagogiske- og helsefaglige virksomheter/studier økt kunnskap og økte ferdigheter i møtet med mennesker som spontant uttrykker seg annerledes enn vi er vant til. Du lærer blant annet:

  • om menneskets iboende evne til kommunikasjon og kommunikasjonens betydning for meningsdanning og individuelle utviklingsprosesser.
  • å analysere og fortolke annerledes samspill og kommunikasjon på bakgrunn av videoopptak.
  • hvordan individets muligheter til kommunikasjon gjennom «egen stemme» kan realiseres, og hvordan du kan støtte og legge til rette for utvikling og fremgang.

Studiet binder sammen teori og praksis og gir deg begreper og arbeidsmodeller som er nyttige verktøy. Kunnskapsgrunnlaget bygger på et rettighetsperspektiv og på nyere forskning om både typisk og atypisk kommunikasjonsutvikling. Innholdet er konsentrert om grunnleggende relasjonelle forhold som er gjeldende for alle mennesker. Det brukes eksempler knyttet til mennesker med ulike funksjonsnedsettelser, som sansetap i kombinasjon med intellektuell funksjonsnedsettelse, demens og medfødt døvblindhet. 

 

Hvem passer studiet for?

Utdanningstilbudet retter seg mot faglig personell som arbeider med barn, unge eller voksne med ulike funksjonsnedsettelser som gjør at kommunikasjon og språk ikke utvikles av seg selv.

Studieopplegg og undervisning

Emnet inngår i et samarbeid mellom Universitet i Sørøst-Norge, Statped og Signo kompetansesenter og er utviklet i samarbeid med nordiske fagmiljøer.

Emnet er 100% nettbasert med 7 samlinger á en til tre dager. Studiet varierer mellom forelesninger, gruppearbeid, individuelt arbeid og veiledede praktiske øvelser (videoanalyser i team), i tillegg til at læringsplattformen Canvas brukes aktivt. 

Studentene må ha god internett-tilgang og datautstyr som gir mulighet for kommunikasjon både ved hjelp av lyd og bilde. 

Emnet består av synkrone og asynkrone undervisningsformer. Synkron undervisning betyr at man følger undervisning på nett i sanntid, mens asynkron undervisning betyr at studenten får tilgang til læringsressurser (for eksempel videoer) på nett som gjennomføres når det passer. Undervisningen foregår i verktøyet Zoom.

Vi vil ha et digitalt klasserom i Canvas, der forelesninger og annet fagstoff blir lagt ut. Studiet baserer seg på individuelt arbeid, men også på klasse- og gruppediskusjoner med studenter og faglærere, ved bruk av digitale verktøy og ressurser. Arbeidskrav skal leveres i Canvas.

Les mer om: 

  • Krav til utstyr
  • Informasjon/innføring i Canvas - digitalt klasserom
  • Informasjon/innføring i Zoom - webkonferansesystem

Forventet arbeidsomfang i studiet er ca 400 timer og inkluderer alle lærings- og vurderingsaktiviteter; som samlinger, selvstudier og eksamen.

Studieplan

En studieplan beskriver innhold, oppbygging og organisering av et studieprogram. Til hver studieplan er det knyttet emneplaner som beskriver de enkelte emnene. Her finner du også pensumlister. Nedenfor ser du en studiemodell som viser deg hvilke emner som går i de ulike semestrene. Fra studiemodellen finner du også lenker til de ulike emneplanene.

Lenke til sist publiserte emneplan

Opptakskrav

Emnet er på masternivå, men hører ikke til et bestemt masterprogram. For opptak til masterprogram kreves karaktersnitt C eller bedre. Hvis du fyller dette kravet ved opptak, kan emnet senere søkes innpasset som valgfritt emne i en mastergrad.

For opptak til dette emnet på masternivå kreves:

  • 180 stp, tilsvarende 3 år høyere utdanning/ bachelorgrad / Cand.mag.grad

Kvalifiserte søkere tas opp (uten rangering) fortløpende til studiet er fulltegnet. Er det ledige plasser etter søknadsfristens utløp tar vi opp studenter frem til studiestart. Ved oversøking får søkere informasjon om venteliste.

Det tas forbehold om tilstrekkelig antall deltakere for å kunne starte emnet.

Søkere med utdanning fra land utenfor Norden, må dokumentere kunnskaper i norsk og engelsk.

Har du spørsmål?

  • Anya Skreppedal Andersen
    Studieveileder
    Anya Skreppedal Andersen
    +47 31 00 91 87
  • Lill-Johanne Eilertsen
    Fagansvarlig
    Lill-Johanne Eilertsen
    +47 35 02 64 95
  • Oddvar Hjulstad
    Faglærer
    Oddvar Hjulstad
    +47 35 02 63 89
  • Anne Nafstad
    Faglærer
    Anne Nafstad
    916 36 058

Snarveier

  • Bli bedre kjent med Nettstudier
  • Lenke til sist publiserte emneplan
  • Noe du lurer på om videreutdanning?
  • Hva er semesteravgift?
  • Tilrettelegging
  • Betalingsbetingelser ved kurs og studier med avgift
  • Kontraktsvilkår ved kurs og studier med studieavgift

Aktuelle lenker

  • Signo kompetansesenter
  • Statped
  • Alternativ og supplerende kommunikasjon

Ofte stilte spørsmål

Svar på det du lurer på som ny student
studentliv

Hvorfor velge USN?

Vi gir deg kunnskap for fremtiden!
studentbolig

Bolig og barnehage

Studentsamskipnaden tilbyr boliger på alle våre campuser
campus_2

Campusene

Mer informasjon om våre studiesteder
Abonner på vårt nyhetsbrev

Kontakt

Sentralbord: 31 00 80 00
E-post: postmottak@usn.no

  • Fakturaadresse
  • Kontaktinformasjon
  • Pressekontakt
  • Finn en ansatt

Campus

  • Bø
  • Drammen
  • Kongsberg
  • Notodden
  • Porsgrunn
  • Rauland
  • Ringerike
  • Vestfold

Snarveier

  • Studier
  • Forskning
  • Om USN
  • Aktuelt
  • Ledige stillinger
  • Si i fra!
  • For studenter og ansatte

Våre utdanningsområder

  • Helse- og sosialfag
  • Historie og idéhistorie
  • Idrett, kroppsøving og friluftsliv
  • IT, informatikk og informasjonssystemer
  • Jus
  • Kunst, håndverk og musikk
  • Lærer og lektorutdanning
  • Maritime studier
  • Matematikk, naturfag og miljøfag
  • Medier, kommunikasjon og markedsføring
  • Optometri
  • Pedagogiske fag
  • Samfunnsvitenskap og kulturstudier
  • Språk og litteratur
  • Teknologi, ingeniørfag og lysdesign
  • Økonomi, ledelse og innovasjon

Fairtrade logo

Har du spørsmål eller kommentarer om nettsidene til Universitetet i Sørøst-Norge?
kommunikasjon@usn.no

Personvernerklæring