Stråling i diagnostikk og behandling

Har du lyst på en mastergrad i radiografi? Stråling i diagnostikk og behandling er en studieretning i vår master i klinisk helsearbeid. Her vil du få et bredere grunnlag for å møte de krav, utfordringer og forventninger som er knyttet til radiologiske helsetjenester fra enkeltpersoner og samfunnet.

Ikke opptak

Det blir ikke oppstart av denne studieretningen høsten 2024.

En ny tverrfaglig master er under utvikling, og vil etter planen ha opptak fra februar 2025 med oppstart høsten 2025.

Studieretningen stråling i diagnostikk og behandling

Bruken av stråling i helsetjenesten spiller en stadig mer sentral rolle i å oppdage, utelukke, overvåke og behandle sykdom. Master i klinisk helsearbeid, med studieretning stråling i diagnostikk og behandling, gir deg som radiograf et bredere grunnlag for å møte de krav, utfordringer og forventninger som oppstår av teknologiutvikling, samfunns­utvikling og helsepolitiske føringer.

Studiet består av digitale studieretningsemner og samlingsbaserte fellesemner. De digitale studieretningsemnene kan man også ta som enkeltemner:

Studiet gir deg fordypning i å anvende prinsippene om berettigelse og optimalisering av strålebruken, og strålevernsarbeid overfor for pasienter og helsepersonell. Dette innebærer blant annet å kunne kvalitetssikre teknologi og arbeidsteknikker, inngå i kliniske revisjoner, vurdere henvisninger, kommunisere risiko og å følge opp strålingseksponering av pasienter og helsepersonell. Du vil, avhengig av ditt faglige ståsted og din interesse, kunne fordype deg i problemstillinger knyttet til røntgen og datatomografi (CT), mammografi, røntgenveiledet intervensjon, magnettomografi (MR), ultralyd, nukleærmedisin eller strålebehandling.

Med denne mastergraden vil du være rustet til å kunne videreutvikle radiografens kliniske rolle i samarbeid med andre profesjoner i helsevesenet.

Hva slags jobb får du?

Med denne mastergraden blir du en bedre fagradiograf og helsearbeider.

Du vil få en større faglig tyngde i det tverrfaglig samarbeidet i bildediagnostikk og strålebehandling. Utdanningen er også relevant for deg som vil arbeide med utvikling av kvalitetssystemer i helsetjenesten, søker lederoppgaver eller jobb hos utstyrsleverandører. Masteren legger også grunnlaget for en videre karriere i utdanning og forskning.

NIFUs kandidatundersøkelse fra 2018 viser at 91 prosent av USNs masterkandidater er i jobb innen 6 måneder etter uteksaminering. 80 prosent opplever også jobben som relevant for sin utdanning.